Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)

Anbefalte innlegg

Jeg blir utrolig irritert når både IS og PS tar motsatte folkeslag over en kam og kalles ting som de overhodet ikke fortjener. Begge parter har sine ekstremister, folkene som dreper motparten i Guds navn, sprenger ihjel totalt sivile mennesker med topp moderne våpener også videre, dette er det færreste. De fleste er gode og ærlige mennesker som egentlig bare vil leve sitt rolige karriere liv, med kone, 2 barn og en hund. Selv om noen deler av partene har "rare" tradisjoner og syn på et vanlig menneske liv enn vi har, gjør ikke det dem til mordere, det kalle kultur forskjeller og de blir irritere når deres tradisjoner blir trampet på, på samme måte som mange av oss føler aggresjon når noen brenner det Norske flagget.

Det som da ødelegger dette egentlige bildet på vanlige mennesker så forferdelig, er når massemedia plukker ut "galninger" i folkemassen som mer enn gjerne står fram og erklærer hellig krig, samt det ene og det andre. Et tilfellee var slutten av en reportasje hvor det var en kar med langt skjegg som sto og veiva med armene mens han fortalte om hvordan Israel ville angre, hvordan de skulle lære opp barna deres til å hate Israel og utrydde hele folket. Slike tilfeller ødelegger så veldig for en gruppe mennesker og sørger for at mange av oss her i nord straks sier at "Nedi der midtøsten vettø, der er det bare sjukinger og sjølvmordsbomberær."

Mer on topic i forhold til disse opprørene: Her er det tydelig at en gjeng opprørske ungdommer har hatt en søken etter bråk og vise at de har en mening, og her fikk de muligheten ved å slå ned fredlige folk og ramponere bygninger. Uprovosert eller ei, vold avler vold og vold er aldri svaret på en sånn konflikt. Selv tar jeg stor avstand fra noen av partene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har skjønt må man være på over 40m for å kunne bruke gummikuler, og de skal alltid siktes mot bena. Å bli truffet i hodet på kloss hold av gummikuler er i verste fall dødelig.

Jeg foretrekker at politiet benytter mindre farlige virkemidler.

Lenke til kommentar
Slike tilfeller ødelegger så veldig for en gruppe mennesker og sørger for at mange av oss her i nord straks sier at "Nedi der midtøsten vettø, der er det bare sjukinger og sjølvmordsbomberær."

Det er vel strengt tatt bare i Østfold de sier det (på den måten) ;)

Er enig med deg, men dette gjør det ikke mindre kritikkverdig. At vi nå har disse elementene i Norge bekymrer meg. Denne episoden kommer ikke til og bidra positivt i mitt allerede kritiske syn på store deler av innvandringen til Norge.

Lenke til kommentar
Men litt gummi kuler hadde ikke vært så dumt.

Et behov for blod du trenger å få tilfredsstilt?

Hallo, det er snakk om å skyte trygdesnyltere og utlendinger. Såklart må gummikuler til! :roll:

Tja, jeg har hvertfall *ingenting* imot at disse demonstrantene får smake litt gummi!

Skulle ønske en av disse demonstrantene hadde vært på forumet her og kunne forklare meg hva det å banke opp pensjonister og kaste sten på dem, tenne på søpplekasser og knuse butikker fører til? Dere vil ha fred på Gaza men krig i Norge? Ønsker dere fred, får dere holde fred. Nytter ikke å få begge deler. Empatien med det palestinske folk blir hvertfall ikke styrket hos folk med slik idiotisk og hodeløs oppførsel som har blitt vist de siste dagene.

Trist med sivile tap i en krig, men jeg regner med at det ikke er så veldig kult å bo i et område hvor det regner mange titalls raketter ned daglig heller... (Israel).

Lenke til kommentar
Politiet skal roe ned gemyttene, ikke kaste bensin på bålet.

Hundrevis av muslimer som brenner ned Oslo sentrum. Jeg synes ilden er ute av kontroll allerede jeg.

Gummikuler på kort avstand kan vere farlig.

Forhåpentligvis. Derfor skyter man mot bena.

Men du glemmer at slik oppførsel fra politiet vil kun eskalere voldsbruken.

Politiet er statens ordensmakt. Det er norsk lov som gjelder i Norge. Ikke palestinske lover, ikke iranske lover, ikke franske eller svenske lover. Dessuten ser jeg ikke hvordan disse pøblene strengt tatt KAN eskalere sin voldsbruk.

Det er ikke politiets oppgave å skade folk. Det er politiets oppgave å, om det er mulig, gjøre så lite skade på mistenkte som overhodet mulig.

Kanskje det er det som er problemet da? At prioriteten til politiet ikke er å beskytte allmennheten, men å beskytte kriminelle.

Disse menneskene har ikke drept noen. Så, du mener altså at det beste er at politiet sørger for å sende mistenkte drapsmenn på sykehus?

Spørsmålet ditt er sirkulært. Politiet har ikke engang lov å bruke vold mot drapsmenn. Men de HAR lov å bruke vold mot de som BRUKER vold. Altså presens. Dersom politiet må bruke vold for bokstavelig talt å slå ned folk som dette, så er det både moralsk ok, samt helt lovlig.

På senga?! De var forberedt, og de håndterte opptøyene FORBILLEDLIG.

Slapp opp for tåregass og klarte ikke å håndtere et hundretals pøbler... åpenbart har Oslopolitiet FULL kontroll.

Det er forskjell på å verne om uskyldige mennesker ved å bruke vold, og det gjør politiet ofte, og det skal og har de lov til, og å generelt utøve vold.

Politiet gjorde jo ingenting. De var mer opptatt av å beskytte hverandre enn publikum. De var totalt overlatt til seg selv.

Ja, det høres jo svært sannsynlig ut..

En stor andel av opprørerne var gjengmedlemmer. Hva er det du tviler på?

Lenke til kommentar

Når det kjem til å kontrollere store grupper menneske som oppfører seg som idiotar, så er det ikkje "berre berre". Politiet gjorde jo ein flott jobb når skadane er så begrensa som dei er. Politiet skal ikkje kjempe tilbake, dei skal ta imot og undertrykke til ting roar seg ned - ikkje skyte tilbake og skade. Som tidlegare poengtert, vold avlar vold.

Sjølvsagt, i ei perfekt verd så burde politiet hatt ein politimann med utstyr per person i demonstrasjonen, knebla han og lagt han i bakken. Desverre er dette virkeligheita, og slikt er ikkje praktisk mogleg å gjennomføre.

Å argumentere for gummikuler ser eg ikkje heilt grunnen til heller. Dei har tåregass og pepperspray som er både enklare å bruke og meir effektivt på kort avstand.

Politiet gjorde jo ingenting. De var mer opptatt av å beskytte hverandre enn publikum. De var totalt overlatt til seg selv.

Nei, ingenting. Dei stod der aldri med skjold og meir eller mindre stengte demonstrantane inne. Dei hadde iallefall ikkje lastebilar med store gjerdeseksjonar på som stengte gater, og ei heller hadde dei tåregass til sjølvforsvar.

Problemet i ein slik demonstrasjon er at publikum gjer det farlig for andre publikum. Demonstrantane er farlige for alle rundt seg - politiet òg. Skjold og hjelm er ikkje alltid nok beskyttelse når det kjem nok stein, tomflasker og anna mot deg.

Lenke til kommentar
Nei, ingenting. Dei stod der aldri med skjold og meir eller mindre stengte demonstrantane inne. Dei hadde iallefall ikkje lastebilar med store gjerdeseksjonar på som stengte gater, og ei heller hadde dei tåregass til sjølvforsvar.

Politiet stod og tittet på at sivile ble banket opp. Jeg regner det som ekstreme omstendigheter. Og det bekrefter bare det jeg allerede har visst: At vi ikke kan stole på at ordensmakten beskytter oss. De ser ikke lenger ut til å ha noen særlig kollektiv organisasjonsryggrad eller profesjonell stolthet. De er blitt et politisk organ som nærmest skal sørge for at integreringen går så knirkefritt som mulig.

Det er på tide å liberalisere våpenlovene i dette landet for lovlydige borgere.

Tenke seg til at folk "på landet" er så livredd bjørn og ulv... det er mye farligere å bo i Oslo. Mange fler ulver også.

Lenke til kommentar

Trur det er vanskeligare enn som så. Trur ikkje politiet "stod og titta på" at folk blei banka opp med godvilje. For å gå inn i slike store menneskegrupper med pøblar må du ha ein del mann på plass for å kunne dra ut enkeltoffer. Det er rett og slett ikkje alltid det er praktisk mulig å gjennomføre "redningsaksjonar" på enkeltpersonar. Politiet som er tilstade i slike situasjonar er opplært i korleis dei skal oppføre seg og kva dei skal gjere, og å komme på eit diskusjonsforum og påstå at dei ikkje veit kva dei driv med og vere bedrevitar blir berre dumt i mine auge.

Så kan du jo sjølvsagt seie at politiet har for få folk, men det blir ein annan sak.

At vi ikke kan stole på at ordensmakten beskytter oss.

Høyres berre ut som ein dårlig konspirasjonsteori.

Og om vi hadde hatt liberale våpenlover her i landet skal du ikkje sjå bort ifrå at det hadde vore ganske mange hardt skadde og drepte etter demonstrasjonar som i går.

Eg meiner politiet gjorde ein god jobb. Resultatet etter mange hundre (fleire tusen?) pøblar som går amok var relativt små materielle skadar og få menneskeskadar. Det er ikkje mulig å unngå skadar i det heile tatt i slike tilfelle, så det kan du berre utelukke som resultat.

Lenke til kommentar
Men litt gummi kuler hadde ikke vært så dumt.

Det hadde ikke vært så dumt, nei. Det ville vært fullstendig og usedvanlig idiotisk.

Jeg synes disse kunne fått hardere behandlig enn det de gjorde. Dette er pøbler - ingenting annet.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen.

Det er ikke politiets, eller for den saks skyld den utøvende maktens oppgave å straffe. I slike tilfeller er politiets oppgave å holde orden, og om nødvendig pågripe personer de mistenker for å bryte norsk lov, på en slik måte at man på best mulig vis unngår personskader eller dødsfall. De skal altså bruke så lite makt som mulig, ikke så mye som mulig.

Edit: Forresten, dere vet selvfølgelig at gummikuler er blykuler med et gummilag rundt seg? Gummi er en svært lite egnet substans å lage ballistiske prosjektiler av, og prosjektiler laget av gummi ville være svært upresesise på en avstand der man lett kan treffe noen med en snøball.

Det eksisterer dog andre ikke-dødelige våpen som skal være effektive, men jeg ser ikke helt poenget i å benytte dem.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...