Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke set filmene før nå men ble skikkelig satt ut. Hadde ingen anelse om at det var så ille. Hadde også forventet en mye større anndel blitzere og mindre andel arabere som ropte Jihas og Allahoahkbar osv. Barnemordere osv. Virkelig skremmende. Lite interesert i å ha en skrikende gjeng muslimer som roper etter hellig krig og ramponerer Norges paradegate. Dette tar jeg faktisk ganske personlig. Merker jeg blir utrolig forbannet.

Lenke til kommentar
Disse pøblene kan ikke drive faenskapet sitt når de ligger på sykehus eller er i fengsel.

Det er ikke politiets oppgave å skade folk. Det er politiets oppgave å, om det er mulig, gjøre så lite skade på mistenkte som overhodet mulig.

 

Disse menneskene har ikke drept noen. Så, du mener altså at det beste er at politiet sørger for å sende mistenkte drapsmenn på sykehus?

 

Så ja, effektivt. Politiet ble tatt fullstendig på senga.

På senga?! De var forberedt, og de håndterte opptøyene FORBILLEDLIG.

 

Norsk politi har saklig sett vært flinke med dette. Husker du toppmøtet for noen år siden? Alle forventet voldelige opptøyer som i Göteborg. Hva skjedde? Norsk politi kom kledt som politifolk og ikke som opprørspoliti (som forøvrig var i tilgjengelig reserve). Det var et par bråkmakere som ville lage problemer, men demonstrantenes egne vakter tok seg av dem.

 

Jeg foreslår bare at vi lar dem gjøre jobben sin. Om noen pøbler må få bank for at sivilbefolkningen ikke skal få det, så er det en "trade off" jeg er villig til å gjøre.

Det er forskjell på å verne om uskyldige mennesker ved å bruke vold, og det gjør politiet ofte, og det skal og har de lov til, og å generelt utøve vold.

 

Vedder på at kriminaliteten i Oslo hadde sunket i tiden etterpå også.

Ja, det høres jo svært sannsynlig ut..

 

Jeg foreslår at vi heller gir politiet i Oslo litt friere politiske tøyler ifra byrådets side slik at de kan håndheve de lovene som allerede eksisterer og kan handskes med de som blir voldelige. F.eks bean bags, gummikuler, batonger og fullt "riot gear" slik andre land handskes med store voldelige demonstrasjoner.

Ja, og disse metodene viser seg jo stadig å være effektive.

 

Vent, nei, de er jo ikke det. Rart.

 

 

Folk som er med på leken må tåle steken. Det må da finnes mer effektive metoder for å bli kvitt denne uroen. Hvis disse galne palestinerfreakene kaster stein, så synes jeg de fortjener litt juling selv.Men det er bare min mening:)

Lenke til kommentar

Simon: Helt enig med deg her. Etter den informasjonen jeg klarer å finne så har politiet gjort en ganske så eksemplarisk jobb. Målet deres er jo å stoppe opptøyene med så få personskader som mulig og det vil jeg jo påstå de har klart. De som har blitt skadet har jo hovedsaklig vært politifolk og det er jo synd, men det er jo en del av jobben deres og sette selv i en risikosone og de var nok godt beskyttet.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått har politiet i Oslo blitt roset opp i skyene etter gårsdagens aksjon. Det er et textbook extample på hvordan en skal møte demonstranter; mobile kjøretøyer og et mobilt innsatskonsept. Det værste en kan gjøre er å stille politifolk med skjold og batonger opp som en mur (les: Aten).

 

Riotcontrol-teori satt ut i praksis.

Lenke til kommentar
Men litt gummi kuler hadde ikke vært så dumt.

 

Kvifor? Er der eit behov? Politiet brukte pepperspray og tåregass til å stoppe folk som kom for nerme - folk som er lengre vekke frå skjoldmurane har dei ikkje behov for å gjere noko med der og då. Til slik nærkamp er pepperspray/tåregass vesentlig meir effektivt og langt enklare å bruke enn gummikuler.

Lenke til kommentar
Jeg synes disse kunne fått hardere behandlig enn det de gjorde. Dette er pøbler - ingenting annet.

Jeg ser poenget ditt. Men du glemmer at slik oppførsel fra politiet vil kun eskalere voldsbruken. For ikke å glemme sette standarden for senere demonstrasjoner.

 

Hypotetisk situasjon 1:

A; "Hei du, skal vi gå ned og kaste stein på politiet?"

B: "Ja, jeg er lett med. Etter hvordan de behandlet C forrige gang så skal de jammen meg få"

A: "Enig. Vi mobiliserer og skaper et helvete. Nå skal purkesvinet få en gang for alle"

 

Hypotetisk situasjon 2:

A: "Hva sier du, skal vi ned å kaste stein på politiet?"

B: "Er du galen mann? Fy faen, fikk ikke du smake tåregassen forrige gang? For ikke å glemme den fine boblejakken min, den er ødelagt. Stinker jo faen gass av den. Nei, nestegang skal jeg gå stille og fredelig i fakkeltoget".

A: "Ja, du har rett. La oss begynne på skolen igjen og få gode karakterer"

 

Hvilken ville du ha valgt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...