Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)

Anbefalte innlegg

Sitter på kontoret igjen og nå er det masse bråk utenfor, protesttog som har stoppet ved Eidsvolls plass og er litt høylytte.

Politiet er hvertfall obs på det, vi får vel se om det smeller i dag og..

Er det mange? Virker de aggressive?

ingen meldinger på politiradioen

de ble dimmitert igjen så det roet seg nok ja. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo mer medieoppmerksomhet disse voldelige pøblene får, jo større sjangse er det for at det skjer igjen.

Der har du et veldig godt poeng! Det var absolutt ikke politiet som provoserte, men media stilte opp med gassmasker, skuddsikre vester, hjelmer og med 3-5 kameraer hengende rundt halsen. Jeg hørte en ung demonstrant si til en fotograf: "Unnskyld, brenner det et sted eller?"

Så er det noen som skal få skyld for å provosere så må det være Scanpix, TV2 og Dagbladet med sin adferd. Fatter ikke at Politiet tillater slik oppførsel.

Lenke til kommentar
Det var ikke det jeg mente, og det tror jeg du vet godt. Her dreier det seg om spekulasjoner om at "the government" startet opptøyene, kun for å slå ned på de.

Hvorfor velger du å kritisere akkurat dette, og ikke for eksempel spekulasjonene om at NRK skulle ha en slags skjult agenda der de holder tilbake nyheter om demonstrasjonen?

Er du muligens litt henfallen til spekulering selv også...

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Det var ikke det jeg mente, og det tror jeg du vet godt. Her dreier det seg om spekulasjoner om at "the government" startet opptøyene, kun for å slå ned på de.

Neppe direkte, men kan tenke meg at fru FRP var fullstendig klar over kva appellen hennar kunne føre med seg.

Betyr det at man ikke lenger har lov å si noe offentlig? Har ikke vi lov til å komme med våre egne meninger, uansett hvor "feil" de er? Har ikke vi lenger yttringsfrihet?

Lenke til kommentar

Eh, nei?

Det får helt omvendt effekt, hvis demonstrasjonen var for å gi støtte til ene siden så er det den andre siden som vil sanke støtte.

Min tolking: Demonstrasjon startet for å gi støtte til palestinerne, men siden det ble mye vold tjener israelsiden på det.

Ingen steder hintes det til at volden ble startet av israelsympatisører.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å lese hele tråden, og det er merkverdig at den har blitt hele 34 sider på 20 timer, men det er altså dette jeg har advart mot nå i ti år. Ukritisk import av mennesker som ikke deler vår kultur, og ukritisk støtte til alle som står imot USA og deres allierte (som Israel) verden over.

Veien til helvete er brolagt, osv.

Og nå venter jeg bare på at Kristin Halvorsen og resten av Norges venstrekrefter skylder på den fredelige Israel-demonstrasjonen.

Lenke til kommentar
Hvorfor velger du å kritisere akkurat dette, og ikke for eksempel spekulasjonene om at NRK skulle ha en slags skjult agenda der de holder tilbake nyheter om demonstrasjonen?

Nå må jeg selv få lov til å velge hva jeg skal kritisere og hva jeg ikke skal kritisere. Når det er sagt, så mener jeg igrunn at det ville vært best om ingen medier hadde dekket demonstrasjonen så nøye som det ble gjort. Jeg mener, de kunne ha dekkete den. Men å vise bilder av kamphandlinger om og om igjen, så tror jeg rett og slett at det kan sette seg hos folk. Å nekte voldspøbler medieoppmerksomhet har blitt gjort med fotballpøbler og andre gjenger i England i mange år - med god suksess.

Neppe direkte, men kan tenke meg at fru FRP var fullstendig klar over kva appellen hennar kunne føre med seg.

En trenger ikke å være "Fru FRP" for å forutse hva som skjedde i går. Men skal det hindre henne å ytre sin mening over konflikten? Kan det brukes som legitim kritikk mot Siv Jensen, Israelvennene og FRP?

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Herregud så ubrukelig oppførsel av alle som lagar bråk.

Korleis i svarte skal det å øydelegge for uskyldige og å øydelegge politimateriell gjere saken deira bedre i det heile tatt?

Fordi politi og eiendom ofte må ta støyten for sinne & frustrasjon, sånn det er rundt hele europa/verden, så skjønner ikke hva folk whiner for. Hvorfor tror du vanligvis sindige franske eu-bønder slåss med politi eller tømmer gjødselvognene foran paralmentet? Hvorfor prostesterte liksom ikke vanlige islendinger alltid pent å pyntlig slik som så mange her ønsker at demostrasjoner skal foregå? Er de pøbler?

Jeg forsvarer ikke at man slåss med politiet, men det er åpenbart tidvis en innebygd dynamikk når det foregår demostrasjoner.

Lenke til kommentar

Betyr det at man ikke lenger har lov å si noe offentlig? Har ikke vi lov til å komme med våre egne meninger, uansett hvor "feil" de er? Har ikke vi lenger yttringsfrihet?

Det sa eg ingenting om.

Eg meiner at det bør gå an å seie slikt offentleg - men i praksis er det kanskje ikkje alltid like lurt. Siv Jensen visste veldig godt at ho hadde svært mange sinte demonstrantar mot seg når ho holdt apellen i går, så bråket var liksom uunngåelig så lenge ho absolutt skulle holde talen på eidsvolls plass. Hadde ho gjort det i ei TV-sending hadde neppe bråket blitt like ille. Det er klart at det gir ein litt større effekt av at ho gjer det "live", men i mine auge kan det ikkje forsvare alt bråket som skjedde i går.

Altså: Jo, det bør gå an å ytre meiningane sine på den måten. Men samtidig må folk som absolutt skal demonstrere skjerpe seg grovt om dei absolutt skal vere til stades og høyre på.

Mekkus:

Fullstendig klar over det, men det forandrar ikkje saken. Det er fortsatt ein ubegripelig primitiv metode i mine auge. Men ein ting er at dei går laus på politi - det kan eg til ein viss grad forstå, sidan politiet representerer staten i slike samanhengar. Det som ikkje på nokon måte kan forsvarast er at dei knuser butikkvindu o.l. - altså at dei til og med øydelegg for sine likemenn.

Men, tar ein tur til sentrum og ser korleis ståa der nede er, eg.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Eh, nei?

Jo, tidligere i tråden så har det det.

Min tolking: Demonstrasjon startet for å gi støtte til palestinerne, men siden det ble mye vold tjener israelsiden på det..

Det er jeg enig med.

Ingen steder hintes det til at volden ble startet av israelsympatisører.

Tidligere i tråden har flere brukere antydet at voldshandlingene kunne ha blitt startet av noen med en skjult agenda.

Lenke til kommentar
Fordi politi og eiendom ofte må ta støyten for sinne & frustrasjon, sånn det er rundt hele europa/verden, så skjønner ikke hva folk whiner for.

Folk "whiner" fordi at dette er et voldelig angrep på ytringsfriheten. Skal vi godta det fordi at det skjer andre steder?

Nå må jeg selv få lov til å velge hva jeg skal kritisere og hva jeg ikke skal kritisere.

Helt enig. Jeg benytter meg av den friheten selv også.

;)

Lenke til kommentar
Korleis i svarte skal det å øydelegge for uskyldige og å øydelegge politimateriell gjere saken deira bedre i det heile tatt?

Det får helt omvendt effekt, hvis demonstrasjonen var for å gi støtte til ene siden så er det den andre siden som vil sanke støtte.

Men så lenge du ikke har noen som helst form for kilde eller dokumentasjon på at dette ble gjort i Oslo i går, så kan vi en gang for alle legge det tilside.

Nå somler du, dette har jeg ikke påstått.

Uansett, det er helt urelevant hvor mange mennesker som deltar. Det kan være 5000 fredelige demonstranter om 10 voldelige. 5000 med et syn og 10 mennesker med et annet syn, begge deler er urelevant. Det som har betydning er hvem massemediene fokuserer på.

I midtøsten kan tusener stå og demonstrere for fred mens en mann brenner et europeisk flagg i nærheten, mediene fokuserer selvsagt på denne mannen som brenner flagg.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Fordi politi og eiendom ofte må ta støyten for sinne & frustrasjon, sånn det er rundt hele europa/verden, så skjønner ikke hva folk whiner for.

Sivile må ofta ta støyten for krig og aggresjon, sånn er det i hele verden, så jeg skjønner ikke hva folk whiner for.

Jeg pleier ikke å underskrive andre folks kommentarer, men akkurat den der følte jeg var nålen på hodet, og en rett høyre ;)

Dog... verken drap på sivile eller vold mot ordensmakt og samfunnet og ytringsfriheten kan tolereres. Begge deler blir i noen grad å regne som terrorisme. Forskjellen ligger i mine øyne på at f.eks det israelske militæret gjør alt i sin makt for å unngå sivile tap, og lykkes i nesten litt urovekkende, militærtaktisk, grad.

Lenke til kommentar

Teorien om å kjøre en demonstrasjon mot problemene i/på Gaza ser jeg ingen ting i veien med. Hvorfor dette skulle eskalere til det gateopprøret det ble i går har jeg ikke god nok kjennskap til saken til å kunne kommentere, men likevel.

Hva får friske norske mennesker som lever ok til veldig bra liv i et samfunn som det vi har til å starte et gateopprør som det der? Det er jo helt latterlig.

Alle arresterte burde blitt inndelt i grupper etter innvandrere eller ikke. Innvandrere burde blitt eskortert rett på første fly hjem igjen med ønske om å aldri komme tilbake, og våre kjære landsmenn burde blitt bura inne i påvente av en samlet rettsak mot terrorgruppen som forsøkte å skape storstilte opptøyer i Oslo i går.

Jeg blir kvalm.

Eneste som gjør det værre er at vi absolutt ikke har sett det siste til dette, og "demonstrasjoner" som dette er da tydeligvis kommet til Norge og. Jeg "gleder" meg til den dagen en norsk familiefar skyter en opprører i armen/foten/whatnot i selvforsvar, og ender opp med lang fengselsstraff for drapsforsøk.

Lenke til kommentar

de vile kanskje starte volden fordi de vill utnytte situasjonene politisk senere, kanskje de vill snakke om denne episoden flere uker forver i saa fall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...