Red Frostraven Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Kjemiske prosesser sier alle. Hva slags kjemiske prosesser er det som gjør at paret på bildet holder sammen? De er åpenbart veldig glad i hverandre. Hvorfor er de ikke like glad i alle andre? Fordi de kjenner og godkjenner den andres feil og perversiteter. Hun vet at han liker å bli kløpet i rumpen under sex, han vet hvilket kostyme hun elsker i senga. Det samme gjentar seg for søvnmønster og soveromsaktivitet, fritidsaktiviteter, matlaging, hushold, arbeid, ferie, fritid, familie og venner. Anerkjennelse er en viktig del av samlivet, og anerkjennelse og aksept for den man er er ikke noe man får fra alle. Kanskje de har felles minner og felles interesser, samt sexlyst -- eller mangel på sådan; og er per definisjon bare gode venner? Når man har vært sammen med noen en stund, så vet man hva den andre liker og ikke liker. Man er sammen i tykt og tynt uansett hvilke feil den andre gjør. Hvis ikke det er kjærlighet, så vet ikke jeg. Endret 9. januar 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Nei du, kjærlighet finner vi også blant ikke-religiøse mennesker så vel som dyr så der var den myten knust. Kjærlighet er helt naturlig, akkurat som homofili. Bare se på pingvinene som ikke skifter make selv om partneren dør. I tillegg finnes det også homofile pingviner. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Kjemiske prosesser sier alle. Hva slags kjemiske prosesser er det som gjør at paret på bildet holder sammen? De er åpenbart veldig glad i hverandre. Hvorfor er de ikke like glad i alle andre? Du stiller vanskelige spørsmål, det er mengder av grunner for at par holder sammen noen riktige og noen feil for akkurat dette forholdet, det er vanskelig å vite fra et bilde kjærlighetsfasen type sex som ofte starter par er nok over for disse gjetter jeg siden de er gammle, men de har lev lenge sammen og skapt et bånd basert på følelser som bygger seg opp gjennom tiden. Disse følelsene er produkt av veldig mange aktiviteter i hjernen blant annet kjemikalier. Akurat hvordan prossesen er kan du få litt mer insigt i gjennom vitenskapene, men vi er langt fra en komplett forståelse. Du kan såklart velge å tro at det er noe helt annet, men dette ville jo være vill gjettning støttet av intet. Vi tror det har med hjernen å gjøre slik som resten av det psykiske ved menneske. Jeg tror du må lese å finne ut mer selv Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Kjemiske prosesser sier alle. Hva slags kjemiske prosesser er det som gjør at paret på bildet holder sammen? De er åpenbart veldig glad i hverandre. Hvorfor er de ikke like glad i alle andre? La oss vende på det: Hva er det som gjør at 50% av alle ekteskap går vasken? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Kjemiske prosesser sier alle. Hva slags kjemiske prosesser er det som gjør at paret på bildet holder sammen? De er åpenbart veldig glad i hverandre. Hvorfor er de ikke like glad i alle andre? La oss vende på det: Hva er det som gjør at 50% av alle ekteskap går vasken? Den største årsaken er faktisk økonomi... Min kjære mor har et ordtak som sier at du ALLTID skal avslutte en krangel/uoverenstemmelse som omhandler økonomi. Så forandrer folk seg, av ulike grunner. Selv ble jeg skilt for 7 år siden og jeg kan vel si at den egentlige grunnen var at jeg etter utdannet meg og fikk en mye bedre stilling og inntekt enn det min daværende kone hadde og for å liksom kompansere på dette begynte hun å tråkke på meg psykisk.... Det gikk en stund med dette så begynte jeg å reagere på at ALT jeg gjorde var galt og slik kan det jo ikke være i et forhold.... Når jeg forsøkte å si i fra ville hun ikke ta dette til følge i det hele tatt noe som gjorde at jeg, etter å ha tenkt og prøvd lenge og vel, (vi hadde faktisk to barn sammen og skillsmisse ER IKKE LETT), bestemte jeg meg for å skille jeg fra henne... I etterkant har jeg fått mange støtte erklæringer på at jeg gjorde det av venner og andre rundt oss som så hvordan hun holdt på for å dupere meg og selvfølgelig visste ikke jeg, eller hun, at dette med etterutdannelse og lønn og at hun følte seg mindreverdig på grunn av dette, hvis ikke kunne vi kanskje begge ha gjort noe med det, og andre ting som skurret på grunn av dette, men slik ble det altså... Og det er viktig å huske på at kone/mannen din også er din beste VENN i livet! Kanskje mer enn noe annet. Endret 10. januar 2009 av RWS Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) kjærlighet= instinkt ..vi er dyr og det er ikke til å rømme fra. Vi kan tenke og spekulere til vi blir blå i trynet, men til syvende og sist så er vi dyr først og fremst. Edit: altså kjærlighet er ikke noe religiøst i det hele tatt, da religion er noe vi dyra har funnet opp selv. Endret 10. januar 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Religion = psykologi. Hva religiøse tekster hevder er rakende likegyldig i forhold til hva som eksisterer i den materielle verden, menneskedyret er to sider (ånd og materie) av samme sak i følge Spinoza. Hva kjemiske forbindelser og reaksjoner gjør med hodet på et laverestående dyr blir instinkt, ettersom det ikke kan resonnere. Mennesket derimot kan både føle og tenke, jeg har ikke noe problemer med å se kjærlighet som noe religiøst i et øyeblikk og i et andre bare se det som noe materiellt. Å si at kjærlighet er noe religiøst er egentlig drøyt, men en kan gjerne drøfte det uten å bli slått i hodet av en gjeng rabulerende ateister. En kan som Spinoza dele kjærligheten inn i grader, siste graden er ikke teologisk og mer zen-aktig.. i evighetens synsvinkel. Amor Dei intellectualis kommer ikke fra det indre følelsesliv, men er mer en kjærlighet og forståelse av alt. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det religion taler om, går igjen i nesten alle andre religioner. Dawkins sa at det var noe darwinistisk med alle leveregler, at vi mennesker deler alle leveregler, uansett livssyn. Det er bare noe som går igjen i oss alle, og at vi bruker Gud og evig straff for å få det til å høres sannsynlig og skremmende/overbevisende. Men for all del, ikke hør på meg, jeg er dritings. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Men for all del, ikke hør på meg, jeg er dritings. Det gjø'kke no, for det er jeg og.... he he Jeg også tror at vi som mennesker er født med en del "instinkter" som vi ikke vet nok om enda og at det å sameksistere med andre mennesker i grupper er et av disse "instinktene". Moral er også et slikt instinkt, for faktisk ALLE jeg kjenner følger den samfunnsmoralen vi har i dag enten de er kistne eller ikke. Det er ingen av dem som følger den kristne moralen ihvertfall, for eller ville de jo sittet inne for mord eller andre uhyrlige forbrytelser.. Så slik jeg ser det er den moralen i oss alle sammen enten du er krsiten eller ateist og når de kristne/religiøse snakker om god moral TROR de at det er den forvridde, unaturlige og høyst sinnsyke moralen i bibelen og klarer ikke å fatte, fordi de er opplært til å tro at moral er noe bibelen gav oss, at de slettes ikke KAN leve etter den bibelske moral i dag, da den er alt for rå, brutal og pervers. Det samme gjelder kjærligheten. De religiøse, spesielt kristne, proklamerer hele tiden om den store kjærligheten fra gud, men når kom egentlig den? Noen sa rennesanse tiden og det stemmer nok det, for før den tiden var den kristne gud alt annet enn kjærlig. Og legg også merke til at den kristne gud kun er kjærlig for de som er kristne selv, for alle andre virker guden som en makt og tilbednings syk, sjalu og blodtørstig gud.... en gud jeg faktisk ville hatt vanskelig å følge selv om han viste seg for alle på jorden og ikke etterlot den minste tvil og at han fantes... men det er meg da Kjenner det stritter i meg når noen er så til de grader oppsatt på å tilbes og straffe alle de som ikke tror som de abrahamske gudene er.... og syntes det er enda mer utrolig at noen ikke klarer å se hva slags stoff gudene deres er laget av... Nei, selv om du kastet gud etter meg med bærereim og bruksanvisning (en bruks anvisning som jo er i et kapitel for seg selv ) vil jeg nok ikke tro på dette... Men kjærlighet tror jeg på. Det er bare det at religion VELDIG ofte er i veien for den kjærigheten oss mennesker i mellom.. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Denne såkalte "kjærligheten" eksisterer ikke. Det er kun instinkter, vi er som sagt dyr og vi gjør aldri noe som ikke gagner oss selv. Det finnes ikke en ting vi gjør her i livet som ikke er egoistisk på en eller annen måte. Alt vi gjør, alle følelser(instinkter) er utifra egoisme til syvende og sist. Noe religiøst ved dette, er det ikke! Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Denne såkalte "kjærligheten" eksisterer ikke. Det er kun instinkter, vi er som sagt dyr og vi gjør aldri noe som ikke gagner oss selv. Det finnes ikke en ting vi gjør her i livet som ikke er egoistisk på en eller annen måte. Alt vi gjør, alle følelser(instinkter) er utifra egoisme til syvende og sist. Noe religiøst ved dette, er det ikke! Hvordan kan du objektivisere det? Mener du at det er det samme for alle mennesker, at ingen verdsetter kjærlighet høyere enn noe annet, og lever etter "kjærlighetens regler"? Dette er menneskelig psykologi. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men jeg mener at omsorg osv er instinkter. Bare at vi mennesker har litt mer kompliserte sammensatte instinkter fordi vi er mennesker. Men prinsippet er det samme, vi handler utifra hva som gagner oss selv. Det er min mening og oppfatning ihvertfall.. Jeg tror ikke på kjærligheten sånn sett. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Buddhist Advesa and maitrī are benevolent love. This love is unconditional and requires considerable self-acceptance. This is quite different from the ordinary love, which is usually about attachment and sex, which rarely occur without self-interest. Instead, in Buddhism it refers to detachment and unselfish interest in others' welfare. Link. En kan gi uten å forvente noe tilbake, noen vil sikkert hevde at man på andre måter blir belønnet. I det dagligdagse liv så kan en bevitne uselviske handlinger, kommer an på hvilke øyne som ser. Klart man kan si at alt strømmer ut i fra et egoistisk ønske, men jeg velger heller å se verden anderledes. I'm not a number, I'm a free man. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I'm not a number, I'm a free man. And my blood is my own now. I don't care, 'bout my past life, I now where I'm going. Kunne ikke dy meg. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 En kan gi uten å forvente noe tilbake, noen vil sikkert hevde at man på andre måter blir belønnet. I det dagligdagse liv så kan en bevitne uselviske handlinger, kommer an på hvilke øyne som ser. Klart man kan si at alt strømmer ut i fra et egoistisk ønske, men jeg velger heller å se verden anderledes. I'm not a number, I'm a free man. Man kan sikkert bryte ned nesten hva som helst ned til HVORFOR de blir gjort osv. Man kan sikkert være snill slik at folk liker en o.l. Om det er en egoistisk tanke er vel opp til en hver å bedømme. Respekt er vel ikke akkurat en belønning, mer som lønn for hardt arbeid. Who is Number One? Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hva mener dere? Er kjærlighet noe religiøst og oversanselig, eller er det bare fysiske prosesser, hormoner og denslags som oppstår i hjernen? For meg er det berre "fysiske prosesser, hormoner og denslags som oppstår i hjernen." I mi verd er Gud død. Eller i det minste ein ikkje-sak. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Nettopp O3K, hvis man skulle mistenke kjærligheten så hadde det ikke vært rare greiene, dog er det fint å rasjonalisere den bort hvis det skulle ønskes. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Tror ikke at økonomi er hovedårsaken til at 50% av alle ekteskap går i vasken. Dersom ekteparet virkelig hadde elsket hverandre så hadde det holdt. Jeg tror at hovedgrunnen til at de fleste ekteskap ender i vasken er det at folk er naive og gifter seg for tidlig, mens de fortsatt er i forelskelsesrus. Det er stor forskjell på forelskelse og kjærlighet. Først blir man forelsket og da er det massevis av stoffer som bobler i kroppen. Dette misforstår mange og tror det er ekte kjærlighet. Men det er ikke før forelskelsen har lagt seg at man kan begynne å engang vurdere om den andre parten er riktig for deg eller ikke. Forelskelse går over til ren fornuft nærmest. Derfor ender de fleste ekteskap i skilsmisse. Man føler rett og slett ikke det samme for hverandre lenger. Hva var da grunnen til at man i utgangspunktet ble forelsket i hverandre? Som oftest, ren fysisk tiltrekning. Det alene er ikke riktig grunnlag for et ekteskap. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Som jeg sa, det skulle være obligatorisk med samboerskap FØR en gifter seg... Du kjenner ikke et menneske FØR du har elsket med det mennesket, sovet med det mennesket og delt sorger og gleder med det mennesket over en stund..... og ikke minst. bodd sammen med det mennesket.... Det tar nemlig litt tid før ihvertfall gutter finner ut av det ikke var mamma de flyttet sammen med... og at vaske og rydde etter seg kunne være en grei ting å gjøre en gang i blandt Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Høysangen i bibelen blir ofte ignorert, og er noe man ikke snakker så mye om i menighetene, Det har jeg aldri opplevd, synes faktisk den får mer oppmerksomhet enn f eks Forkynneren. Mener ikke kjærlighet er noe religiøst, men i f eks Kristendommen er den veldig viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå