Gjest Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei! Jeg driver å regner ut noen oppgaver her, og oppgaven er som følger: Et par carvingski med bindinger koster 2499,- krUnder salget selges de for 1899,- kr Hvordan mange prosent er prisen satt ned? Bruk regneakret til å regne ut og til å runde av svaret til en desimal. Da jeg sett på en formel jeg må bruke som er slik: Før forandringen * Prosent / 100 = forskjellen Nå er problemet, hvordan gjør jeg dette i Windows Excel? De viser et eksempel her i boka der de regner ut med X PS: Bruker Windows Excel 2007 Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Du bruker feil formel. Skal du regne ut differansen i prosent så regner du først ut du diff mellom før og ny pris, og deler summen på det opprinnelige beløpet. Gang med 100 for å få i prosent. I excel trenger du ikke å legge inn ganger hundre, men bare å formatere cellen til å vise svaret som prosent. For å runde av så kan du også bare endre formateringen på cellen med svaret til å vise en desimal. Jeg skjønner ikke hva du mener når du skriver "trenger hjelp til å regne med X". X er svaret. Du regner ut X med kjente opplysninger. I formelen i excel inngår det ingen X. trenger_hjelp_til___regne_med_X.zip Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Takk for svar! Jeg vet ikke om du har tatt med Avslag i %?? Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Dette skulle bli rett. A B +--------+-------------+ 1 | Kost | 2 499 | +--------+-------------+ 2 | Salg | 1 899 | +--------+-------------+ 3 | Rabatt | =(B1-B2)/B1 | +--------+-------------+ Celle B3 må være i format prosent. Endret 8. januar 2009 av HiSpeed Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Takk for svar! Jeg vet ikke om du har tatt med Avslag i %?? jo, det skal være med det. Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Er det noe jeg virkelig ønsker å lære meg er det Excel, er jo haugevis med funskjoner jeg ikke hvet hva er som kanskje er nyttig eller nyttig en anna gang i framtiden. Harald Staff på forumet er en jeg har latt merke til, og han ser ut som kan excel skikkelig! Lurer på hvordan han kan så mye..? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Excel ja, avansert det. Spesiellt 2007 versjonen! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Lurer på hvordan han kan så mye..? Det er akkurat så mye og så hardt arbeid som du tror, og enda litt. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå