Loomy Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Er i ferd med å investere i en ny Intel i7 / X58-PC som skal brukes til..det meste, egentlig.. inkl. spilling. Setter stor pris på tilbakemeldinger på handlelisten min fra dere som er litt mer hardware-kyndig enn meg Ting jeg har fra før: - LianLi kabinett - MIST 500W PSU, modulær - Skjerm, tastatur, mus Handlelisten min: Asus P6T Deluxe Intel core i7 920 Samsung F1 320GB (kun én plate, burde være stillegående) 3GB OCZ Platinum @ 1333MHz Asus Geforce GTX 260 Samsung DVD-brenner, SATA En ting jeg lurer spesielt på, er det verdt å betale litt ekstra for 1600-minne fremfor 1333MHz? Finnes det noen gode CPU-kjølere til i7-socketen som er bedre enn boxed og som ikke koster 500+? Vil ha PCen så stillegående som mulig. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Litt mer research svarer på mitt eget spørsmål: (...) Most enthusiasts do have budgets, though, and we're generally disinclined to swallow the exorbitant premiums associated with flagship gear, even if it is faster. I suspect most folks rolling their own Core i7 systems will stick with the Core i7-920. Unless you're going to push the base clock, which requires some cooperation from your motherboard, the 920 is essentially limited to DDR3-1066. At that speed, DIMMs with 7-7-7-20 timings are actually quite affordable and widely available, so there's really no need to settle for budget modules with looser timings. Our testing shows that you can even get away with a dual-channel config if you happen to already have a couple of DDR3 DIMMs lying around. I wouldn't skimp on that third memory module if I were building a Core i7 system from scratch, though. Of course, many enthusiasts who spring for a Core i7-920 will be looking to overclock by increasing processor's base clock speed. Turning up the base clock allows for faster memory speeds, and given that the 920's memory bus multipliers are limited to 6X or 8X, you'll actually need DIMMs capable of running at faster than 1066MHz if you intend to push the base clock above 178MHz. Whether it's worth springing for DDR3-1600 modules over more affordable DDR3-1333 DIMMs will depend entirely on the applications you use and just how high you intend to push the base clock. You'll need to reach at least 200MHz to run 1600MHz DIMMs at full speed, and not every Core i7 motherboard is up to that task. In the end, Core i7 processors will certainly achieve higher levels of performance when paired with faster memory, but you don't lose all that much—particularly with games and common desktop applications—by running slower, more affordable DIMMs. That's good to know for folks looking at the relatively high prices of fancy triple-channel DDR3-1600 kits. However, if you're going to overclock, it's worth having the extra headroom that faster modules can provide. Har ikke planer om å overklokke nevneverdig, så da går jeg for 1333MHz som burde være en fin balanse mellom overklokkbarhet (hvis det er et ord) og pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå