Gå til innhold

Hjelp med nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Etter en dårlig opplevelse med hakking under videoavspilling fra mediaserver har jeg da bestemt meg for å legge en cat6 kabel til rommet som opplegget benyttes i. Det skal legges i et skjult rør som har en estimert lengde på 25+ meter. Problemet mitt er at jeg ikke finner en kabel for salg som ikke har ferdig påsatte nettverksplugger da jeg ikke får strekt kabelen med pluggene påsatt.

Har noen en ide om hvordan jeg kan løse mitt problem? Kabelen skal kunne sende gigabit innhold og jeg har bestemt meg for å bruke en kabel som støtter cat6. Den skal videre plugges inn i både en xbox 360, xbox1 og en ps3.

Har noen hjelp å tilby meg?

Vennlig hilsen SpecialForce

edit: Etter det jeg ser vil jeg nok også gå for en Cat6 kabel som støtter stp.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..Problemet mitt er at jeg ikke finner en kabel for salg som ikke har ferdig påsatte nettverksplugger da jeg ikke får strekt kabelen med pluggene påsatt.

Har noen en ide om hvordan jeg kan løse mitt problem? Kabelen skal kunne sende gigabit innhold og jeg har bestemt meg for å bruke en kabel som støtter cat6. Den skal videre plugges inn i både en xbox 360, xbox1 og en ps3.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det eneste du trenger er å få satt på noen plugger i hver ende av kabelen. Og det er forholdsvis enkelt. Alt du trenger av utstyr og materiale er et par stk. RJ-45 plugger, selve kabelen (som du allerede har sett deg ut) og ei modulartang.

Selve tanga må kunne ta RJ-45 pluggene. Og det bør være mulig å få lånt en av noen så du slipper å kjøpe en.

Når det gjelder rekkefølgen på de forskjellige parene, så bruker du "T-568B" som vist her: http://nornes.org/?side=artikkel&id=37

Og her ser du hvordan du setter på en plugg: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx

I grunn er det ikke verre enn og først avisolere, også "stable de opp i riktig rekkefølge" og etterpå så klipper du og stusser tuppene så de står rett. Og til slutt lirker du innpå pluggen og klemmer den sammen med tanga.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar

Ikke gjør dety så vanskelig!!

Kutt ledningen ett stykke før pluggen i den ene enden.

Deretter drar du ledningen slik du vil ha den.

Så "spleiser" du sammen alle de like trådene igjen (de som ligger inne den du har kuttet over) Dette gjøres ved hjelp av elektrikerteip og en tang. (helst en slik "ledningavbiter tang)

Pass på at alle ledningene er koblet sammen godt med teip slik at signal ikke "lekker" mellom de ulike ledningene.

Veldig enkelt i praksis, kanskje litt vanskelig skrevet? hehe

(mye lettere enn å bytte plugg.. Det er så mye ekstra smått arbeid, litt vanskelig å få til.)

Lykke til!

Endret av boneraw
Lenke til kommentar
Ikke gjør dety så vanskelig!!

Kutt ledningen ett stykke før pluggen i den ene enden.

Deretter drar du ledningen slik du vil ha den.

Så "spleiser" du sammen alle de like trådene igjen (de som ligger inne den du har kuttet over) Dette gjøres ved hjelp av elektrikerteip og en tang. (helst en slik "ledningavbiter tang)

Pass på at alle ledningene er koblet sammen godt med teip slik at signal ikke "lekker" mellom de ulike ledningene.

Veldig enkelt i praksis, kanskje litt vanskelig skrevet? hehe

(mye lettere enn å bytte plugg.. Det er så mye ekstra smått arbeid, litt vanskelig å få til.)

Lykke til!

Om du "mekker" nettverk for PC-en til din trege gamle bestemor, kanskje..

Men, ikke når man først skal "legge seg i selen" der man virkelig går inn for det, og velger CAT6 for å få best mulig fart.

Lenke til kommentar
..Problemet mitt er at jeg ikke finner en kabel for salg som ikke har ferdig påsatte nettverksplugger da jeg ikke får strekt kabelen med pluggene påsatt.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det eneste du trenger er å få satt på noen plugger i hver ende av kabelen. Og det er forholdsvis enkelt. Alt du trenger av utstyr og materiale er et par stk. RJ-45 plugger, selve kabelen (som du allerede har sett deg ut) og ei modulartang.

Selve tanga må kunne ta RJ-45 pluggene. Og det bør være mulig å få lånt en av noen så du slipper å kjøpe en.

Når det gjelder rekkefølgen på de forskjellige parene, så bruker du "T-568B" som vist her: http://nornes.org/?side=artikkel&id=37

Og her ser du hvordan du setter på en plugg: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx

I grunn er det ikke verre enn og først avisolere, også "stable de opp i riktig rekkefølge" og etterpå så klipper du og stusser tuppene så de står rett. Og til slutt lirker du innpå pluggen og klemmer den sammen med tanga.

Hei, jeg skjønner ikke hvem som gjør noe vanskelig her. Jeg er ganske sikker på at jeg har personer som er kapable til å installere dette og har spesialverktøy tilgjenglig. Det å få tak i 2 plugger som jeg beskrev de som bør ikke være vanskelig.

Hvor finner jeg en CAT6 på 25-30 meter som jeg kan kjøpe? Enten fysisk eller nettbutikk. Dessverre kom ikke prisguiden med noe lurt.

Tusen takk for den fargekodeguiden. Den er jeg sikker på at kommer til nytte under installasjon. Hva er forskjellen på solid og stranded kabel?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Hør med den lokale el-installatøren om du ikke kan få kjøpt x antall meter fra en trommel. Ikke gå i en vanlig el-butikk som f.eks. Elkjøp og kjøp i selve butikken, det blir mye dyrere.

Når det gjelder "solid" vs. "stranded", må jeg ærlig innrømme at jeg ikke hadde peiling på hva som var forskjellen siden jeg aldri hadde vært borti noen av disse betegnelsene før. Så jeg bestemte meg for "google" litt: "Stranded" ser ut til å være det det man lager "patchkabel" fra, eller mer enkelt-å-forstå; dette er den typen kabel som "vanlige nettverkskabler" er lagd av og som du finner i butikken; de som er korte og myke (og overpriset).

Og "solid" er den man heller bruker til større installasjoner, f.eks. i kontorbygg på kabelbroer.

Hvist det er slik er det ikke så stor fysisk forskjell på de, i grunn kun hvor stive de er.

Vel, det kan og hende at "stranded" kanskje litt penere å "se på", siden den er helt glatt, og fordi det ikke står noe på den.

Konklusjon: Hør med en av de lokale el-installatørene, eller kanskje en telemontør om du ikke kan få kjøpt kabel og plugger der. Og allier deg så med noen som vet hvordan de setter på pluggene visst du ikke vil gjøre det selv.

Kilde® - http://compnetworking.about.com/od/cat5cab.../bldef_cat6.htm

Endret av scumbag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...