Gå til innhold

Lære å kode OOP


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som muligens fikk med seg at jeg svarte i en tråd , sammen med en annen som har mye mer erfaring enn meg.

I den tråden virket jeg kanskje litt overlegen, men har valgt å høre på ham. Og har tenkt å lære å kode "skikkelig" php, OOP.

 

Hadde planer om å starte med et brukersystem.. ( LOONG WAY TO GO )

 

men noen som vet om noen gode tutorialer?

Gjerne så lette som mulig i starten?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OOP er etter min mening en del av "basic-kunnskapene" i et språk som PHP. Det er like greit å lære seg det først som sist, og det er helt klart gunstig å legge til seg gode programmeringsvaner så tidlig som mulig.

 

Anbefaler boka "PHP 5: Objects, Patterns and Practice" (Apress). Bedre bok enn den finner du ikke, den egner seg godt både for nybegynnere og mer erfarne programmerere. Den koster et par hundrelapper, men den kan virkelig ikke måle seg opp mot middelmådige tutorials som man får gratis på nettet. Tenk på det som en investering, siden du tilegner deg nyttig kunnskap du kan tjene penger på etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke råd til bok atm, Men skal prøve å få no penger. Jeg har PHP and Mysql for dummies, Men når jeg fikk den, Så kunne jeg det som stod i den sånn halveis.. :/

 

Jeg kan vel egentlig en del php, har drevet på siden jeg var 10, er 13 nå. Er begrensa hvor mye tid jeg får mellom venner, trening, skole og sånnt også..

 

jeg skjønnte ikke dette scriptet;

kan noen _prøve_ og forklare de forskellige delene?

 

<?php
class A
{
function foo()
{
	if (isset($this)) {
		echo '$this is defined (';
		echo get_class($this);
		echo ")\n";
	} else {
		echo "\$this is not defined.\n";
	}
}
}

class B
{
function bar()
{
	A::foo();
}
}

$a = new A();
$a->foo();
A::foo();
$b = new B();
$b->bar();
B::bar();
?>

Lenke til kommentar

Hmm, først ut er gøy å se at en så ung programmerer! Programmering er gøy og gir mye hodebry, men gir fin trening i logikk og problemløsning :)

 

Når det gjelder OOP guider så kan jeg anbefale

Hudzilla's PHP-guide, kapittel 6 (men boken i sin helhet er veldig fin).

 

Når det gjelder eksempelet du viser over, er dette noe av grunnen til at jeg slet med OOP til å begynne med. Enkelte guider bruker nokså meningsløse og abstrakte eksempler som ikke øker forståelsen, men tvert i mot forvirrer nybegynnere.

 

Utover dette, så vil jeg anbefale deg å lese flere forskjellige guider, disse vil åpne øynene dine for flere bruksområder og gi deg generelt en bedre forståelse for hvordan OOP benyttes.

Lenke til kommentar

Gidd å diskutere pris. Boka er verdt hver krone, og gir en langt bedre innføring i OOP enn de fleste (om ikke alle) online-tutorials jeg har sett. I tillegg gir den en bred forståelse av OOP generelt, altså ikke nødvendigvis bare kunnskaper som kan brukes i PHP. Den gir også en utfyllende introduksjon til design-patterns, noe som virkelig anbefales til nybegynnere som ønsker å lære seg effektive måter å programmere på raskt.

 

 

tl;dr: Boka er den beste boka om OOP for PHP. Kjøp den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...