muggen1 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei.. Har nå laget meg en film på 30minutter i Video Vegas 8. (Pro) Jeg har brukt et 2-3år gammelt dv kamera til filmingen, samt lagt til noen vanlige effekter og mp3-lydfiler. Problemet som nå har oppstått er at jeg ikke får til å rendre filmen i en kvalitet jeg er tilfreds med. Filmen må passe på en vanlig DVD-plata, og den må kunne spilles av på en vanlig DVD spiller. (Filmen skal vises på en skole). Så er det noen der ute som vet, eller har noen tips til hvordan jeg kan få best mulig kvalitet på filmen samt at størrelsen ikke blir for stor..? Takk på forhånd :- ) Lenke til kommentar
Kimhh86 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei, 720x576 er max oppløsning på standard DVD, og skal du kopiere ein dvd og du bryr deg kun om kvalitet er det anbefalt å bruke .AVI. Men når eg ser i DVD Architect Pro 5 (New - Single Movie - DVD), ser det ut som dette er det beste valget: MPEG-2 720x576 (50i PAL eller 60i NTSC) 16:9 PAL. Usikker på kva lyd som er best kvalitetsmessig. PS. Eg er ingen ekspert på området, så kan vere at eg tar feil. Men må ein virkeleg rendere filmen i Vegas Pro først og så rendere den igjen i DVD Architect? Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei.. Har nå laget meg en film på 30minutter i Video Vegas 8. (Pro) Jeg har brukt et 2-3år gammelt dv kamera til filmingen, samt lagt til noen vanlige effekter og mp3-lydfiler. Problemet som nå har oppstått er at jeg ikke får til å rendre filmen i en kvalitet jeg er tilfreds med. Filmen må passe på en vanlig DVD-plata, og den må kunne spilles av på en vanlig DVD spiller. (Filmen skal vises på en skole). Så er det noen der ute som vet, eller har noen tips til hvordan jeg kan få best mulig kvalitet på filmen samt at størrelsen ikke blir for stor..? Takk på forhånd :- ) MPEG2 - DVArchitect PAL WIDE - custom - video - CBR - 9800000 Deretter lyd: .aa3 Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hei, 720x576 er max oppløsning på standard DVD, og skal du kopiere ein dvd og du bryr deg kun om kvalitet er det anbefalt å bruke .AVI. Men må ein virkeleg rendere filmen i Vegas Pro først og så rendere den igjen i DVD Architect? Man kan ikke bruke AVI hvis man skal ha resultatet over på DVD (og følge standarden), kun MPEG2. Nei, man rendrer ferdig i Vegas. Det er kun i de tilfellene man har rendret til feil format at DVD Architect rendrer på nytt. Endret 8. januar 2009 av Aqualong Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Litt risky å kjøre 9800Mb/s med tanke på DVD-spillerstøtte. Anbefaler deg å kjøre VBR multipass med gjennomsnittlig bitrate på 6Mbps, maks 7.5 og minst 4500. Sørg ellers for å eksportere i samme standard (PAL/NTSC) som du har skutt og redigert i. Er du sikker på det har vært i riktig kvalitet når du har redigert? Endret 8. januar 2009 av bosannes Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Litt risky å kjøre 9800Mb/s med tanke på DVD-spillerstøtte.Anbefaler deg å kjøre VBR multipass med gjennomsnittlig bitrate på 6Mbps, maks 7.5 og minst 4500. Sørg ellers for å eksportere i samme standard (PAL/NTSC) som du har skutt og redigert i. Er du sikker på det har vært i riktig kvalitet når du har redigert? Ville nå uansett brukt CBR. Alle nyere spillere klarer 9,8. Uansett gir CBR best resultat på så kort video, settes da til 8000000 om man har en gammel spiller. Min er fem år, klarer 9,8, som forøvrig er 50% skarpere enn det foreslåtte VBR. Tar oxo bare halve tiden å rendere CBR. Lenke til kommentar
muggen1 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Hei.. Har nå laget meg en film på 30minutter i Video Vegas 8. (Pro) Jeg har brukt et 2-3år gammelt dv kamera til filmingen, samt lagt til noen vanlige effekter og mp3-lydfiler. Problemet som nå har oppstått er at jeg ikke får til å rendre filmen i en kvalitet jeg er tilfreds med. Filmen må passe på en vanlig DVD-plata, og den må kunne spilles av på en vanlig DVD spiller. (Filmen skal vises på en skole). Så er det noen der ute som vet, eller har noen tips til hvordan jeg kan få best mulig kvalitet på filmen samt at størrelsen ikke blir for stor..? Takk på forhånd :- ) MPEG2 - DVArchitect PAL WIDE - custom - video - CBR - 9800000 Deretter lyd: .aa3 Åh! Tusen takk! De siste settingsa funka perfekt! Eller, .aa3 lyden fikk jeg ikke til å funke. (Ingen programer MPC/VLC støtta formatet, og jeg orka ikke prøve noe særlig på det). Så jeg bytta til .ac3 som da fugerte ganske perfekt! Eneste problemet som oppsto nå er brenninga! Har prøvd i Nero og brenne både DVD-ROM (ISO) samt DVD-VIDEO, men ingen av dem fungerte noe særlig bra på en vanlig DVD-spiller. Så da blir vel mitt spørsmål; Hvordan skal jeg få brent ut disse filene jeg nå har fått? (xxxx1.mpg & xxxx1.ac3) Takk igjen Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Litt risky å kjøre 9800Mb/s med tanke på DVD-spillerstøtte.Anbefaler deg å kjøre VBR multipass med gjennomsnittlig bitrate på 6Mbps, maks 7.5 og minst 4500. Sørg ellers for å eksportere i samme standard (PAL/NTSC) som du har skutt og redigert i. Er du sikker på det har vært i riktig kvalitet når du har redigert? Ville nå uansett brukt CBR. Alle nyere spillere klarer 9,8. Uansett gir CBR best resultat på så kort video, settes da til 8000000 om man har en gammel spiller. Min er fem år, klarer 9,8, som forøvrig er 50% skarpere enn det foreslåtte VBR. Tar oxo bare halve tiden å rendere CBR. Opplevde selv en ny spiller for et års tid siden som ikke klarte 7500kb CBR. Så lenge man er usikker på avspilleren bør man aldri tøye grensene. Når det gjelder VBR vs CBR annser jeg stort sett CBR for å være for Work in Progress-ting. Endelig mastring skal være best mulig kvalitet, samt sikrest mulig, og derfor annbefaler jeg nevne specs. Kan også nevne at Retail DVD-er gjerne ligger på 4-6 Mb/s gjennomsnittelig, ofte med maks på mellom 7 og 8. Lenke til kommentar
muggen1 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg har nå gjort som dere alle har beskrevet ovenfor. Alt fungerer fint og ser perfekt ut på datamaskinen. Så legger jeg til filene i DVD-Architect og alt ser fortsatt bra ut. Problemet kommer når jeg får den på dvd-spilleren. Bildet er zoomet inn slik at jeg mister 2-3 cm på hver side av bildet. Oppe og nede er det derimot perfekt. Noen som vet hva som jeg gjør feil? Hva slags format man skal velge for at det skal passe? Jeg har variert mellom PAL/NTSC, 720x576 / 720x480 osv. Har prøvd stort sett alle mulige kombinasjoner både i video vegas og dvd-architect. Er åpen for de fleste løsninger. Takk på forhånd Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har nå gjort som dere alle har beskrevet ovenfor. Alt fungerer fint og ser perfekt ut på datamaskinen. Så legger jeg til filene i DVD-Architect og alt ser fortsatt bra ut. Problemet kommer når jeg får den på dvd-spilleren. Bildet er zoomet inn slik at jeg mister 2-3 cm på hver side av bildet. Oppe og nede er det derimot perfekt. Noen som vet hva som jeg gjør feil? Hva slags format man skal velge for at det skal passe? Jeg har variert mellom PAL/NTSC, 720x576 / 720x480 osv. Har prøvd stort sett alle mulige kombinasjoner både i video vegas og dvd-architect. Er åpen for de fleste løsninger. Takk på forhånd Du skal i alle fall bruke DVArchitect PAL Widescreen i Vegas. Blir resultatet like feil på PC-skjermen som på TV, om du spiller av DVD? Lenke til kommentar
muggen1 Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Problemet er nå løst! Det lå ikke i noe tekniske eller lignende, det var rett å slett at vi ikke hadde tatt hensyn til overscan! Så da ble bildet bra på PC, men mindre på TV. Takk for all hjelp. : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå