olehenrikjohansen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Har brukt d80 en god stund nå og benytter denne nå kun på manuell modus. har bare sett at neste reele oppgradering på nikon siden er d300. jeg tenkte å være litt "lat" og derfor høre her hva jeg får ekstra ut av å gå til et d300? jeg har en del bra objektiver med f2.8 og tenkte å fortsatt bruke disse. Lenke til kommentar
runniz Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det du vil få ekstra er hovedsakelig utbedret mulighet for å gjøre innstillinger raskere og slik gjøre justering av kamera til en enda mindre faktor enn med en D80. Andre egenskaper, som værtetning og mer robust hus vet du sikkert om, men om prisen på kameraet hemmer deg ved at du blir mer redd for å bruke det, kan dette gå opp i opp. Ellers tjener du inn ca et trinn ift. brukbare bilder ved høy iso, og fokussystemet kan vel sies å få en kraftig oppgradering. Spørs hva du tenker å ta bilder av? Prisen på D300 er ikke veldig avskrekkende for tiden, men om du ikke kjøper nytt vil du jo "få" ca. 6.000,- og bruke på andre ting? Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Fordelene med å oppgradere til D300 er en søker som viser 100%. Vil si det er det viktigste argumentet. Ellers er værtetting nevnt, sammen med et mer robust kamerahus. Lcd skjermen er MYE bedre til å sjekke kvaliteten på bildene. Nå er det faktisk mulig å sjekke fokus i etterkant. Den er også litt større med sine 3" kontra 2,5". Batterilevetiden er vel fordoblet, siden D300 har gått over til en strømsvak cmos sensor. Som nevnt tidligere, bedre, og raskere autofocus. Tro bare ikke at bildekvaliteten blir så mye bedre. I de fleste situasjoner, vil du ha problemer med å se forskjell. Det er kun når bildene er tatt med iso800, eller høyere at forskjellen viser seg i D300 favør. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det er mange grunner til å bytte opp til D300, men er nok litt motstrøms når jeg hevder at 100% søker lite for seg på digital slr. Det eneste som kan skje med litt mindre dekning i søkeren er å få litt mer med i bildet enn det som var planlagt, og med dagens pikselantall så er det et rent akademisk problem. Det kan faktisk være en fordel, for noen gang forandrer noe seg bittelitt under opptak og de få millimeterne får en positiv betydning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå