Locomotiv Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg skal om ikke lenge til London, og innen da har jeg lyst til å pusse litt på mine egenskaper for foto av bl.a landskap og arkitektur. Selve det å fange motivene er sånn noenlunde i hånd, men det å stille inn på riktig innstilling for å få mye mer ut av bildene er det jeg for øyeblikket føler jeg må bli flinkere til. Tok noen bilder av himmelen nettop, solen har gått ned og jeg brukte stativ. 1 sek lukkertid, 100 ISO, blender F18, standard bilde-innstillinger m. RAW. Åpnet så bildene på PC'en og fant ut at de var for utydelige. Himmelen kan jo ikke bebreides for å være utydelig, men noen byggninger jeg fikk med nederst i bildet ble litt for uskarpe for min smak. Noen tips ville være kjempebra, vet ikke helt om jeg må jobbe mer med å lære meg å stille inn kameraet riktig eller om bildene faktisk skal bli såpass uskarpe med ett 450D (kitobjektiv). Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Først og fremst; F/18 er for mye nedblending. bruk F/8 ca, skru av IS når du har på stativ, og aktiver mirror-lockup om det går på 450D. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvorfor deaktivere IS når den er på stativ? Og hvordan fungerer mirror-lockup? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hvorfor deaktivere IS når den er på stativ? Og hvordan fungerer mirror-lockup? fordi IS på noen objektiver fremprovoserer småbevegelser når den ikke finner noe som helst... angående mirror lockup, må du først stille den på i menyen, for så å trykke en gang på ultløserknappen. Nå går speilet opp. Trykk en gang til så blir bildet tatt. Da slipper man små bevegelser fra speilet også Endret 8. januar 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Bruk også fjernkontroll eller timer delay(husker ikke hva det heter på norsk) hvis du ikke har dette. Poenget er å ungå kamerarystelser. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Bruk også fjernkontroll eller timer delay(husker ikke hva det heter på norsk) hvis du ikke har dette. Poenget er å ungå kamerarystelser. ...trådutløser eller selvutløser.... Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Takker for gode tips. Skal komme tilbake med referat så fort jeg får prøvd meg litt i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå