Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil ha ut data fra noen gamle IDE disc`r?

Anbefalte innlegg

Hei!

har et par gamle IDE discer som har liggi i skuffen noen år uten og bli brukt.. tenkte en dag at jeg skulel koble de til og ta ut all data som ligger på de.. ( ligger en del greier jeg har lyst til og ha der)

den ene er en 2.5GB disc og den andre en 6GB disc.

probleme er som følger:

2.5GB: den spinner opp, finner discen i bios og får startet windows med den koblet opp. finner så discen i utforsker, men med en gang jeg prøver og kopiere noen filer derfra så lager den noen klikke lyder og så forvinner discen fra utforsker... må starte pc`n på nytt for og finne den.. men får ikek ut noen data..:-(

6GB: finner discen i BIOS, og lagt den inn der.. men når jeg prøver og starte pc`n med den koblet til ( den står som slave og pc`n skal boote fra en av de nye discene mine) så henger pc`n seg opp i ca 5 min og så får jeg en feilmld på at en hd er skadet eller noe.. ( kan finne det ut hvis dere ikek skjønner hva jeg mener)

Må også legge til at når jeg koblet denne hd`n til første gang, så spant den fint ( lyden) i noen sec men så kom det en høy skrikelyd,, virker ikek som den likte det særlig godt..

Så spørsmålet er: finnes det noen måte og få kopiert dataene som ligger på de hdène på en grei måte? er det samme om jeg må kopiere all data over på en ny hd eller om jeg kan få deler av det som er der.. vil bare ikek miste alt som ligger på de hdène...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enkel løsning er å kjøpe en usb til ide kobling så diskene vil fungere som en ekstern disk. Koster ett par hundrelapper sist jeg sjekka. Da slipper du å styre med oppsett og aktivering av diskene osv osv.

tror datakjeden hadde en slik dings ganske rimelig sist jeg sjekka.

Dersom du har paypal, kan du også handle samme uten shiny innpakning dritbillig fra dealextreme. Bare søk på usb to ide eller lignende.

Dersom diskene er ødelagde i utgangspunktet, så er nok dataene tapt.

Lenke til kommentar

Dataene kan f.eks. hentes ut med GetDataBack. Finnes for både FAT og NTFS.

EDIT: Nokså fet pris på den USB til IDE/SATA- kabelen (> 1.200,-), men sikkert meget kjekk å ha.

@Stonescream:

Finnes det f.eks. IDE til SATA, vet du det?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Dataene kan f.eks. hentes ut med GetDataBack. Finnes for både FAT og NTFS.

EDIT: Nokså fet pris på den USB til IDE/SATA- kabelen (> 1.200,-), men sikkert meget kjekk å ha.

@Stonescream:

Finnes det f.eks. IDE til SATA, vet du det?

Jeg har en sånn en, den kosta 3-400 med ide og sata kobling mener jeg å huske.

MEN, når disken holder på å dø som er tilfellet her er det ikke sikkert dette hjelper. Neste gang den er koblet til kan like gjerne være den siste, så man BØR da sørge for å få ut alt man ønsker med en gang.

Høres på meg som om motoren er i ferd med å ryke, og da hjelper det ikke samma hva du kobler til med. Det går imidlertid an å finne en identisk disk og bytte deler dersom dataene er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Det er jeg ikke sikker på, men rimelig løsning har gjerne både ide og sata til usb, sånn at du kan bruke begge deler. Tror det var en artikkel med produktet på dinside data for noen dager siden. Den kosta ikke 1200 i hvert fall.

http://dinside.no/data/maskinvare/datalagr.../art799954.html

Ja, jeg så den Sharkoon- dingsen jeg også. Mye bedre pris på den enn den som f.eks. Datakjeden har. En sånn skal jeg skaffe meg tvert.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...