Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) THG var i hovedsak meget positive til PHII.Så her er du for en gangs skyld ute og sykler. Poenget står nok. Flott hvis THG har tatt seg sammen, jeg har av prinsipp ikke besøkt dem siden den latterlige cherry pickingen de drev på med etter K8 introduksjonen. Hold oss oppdatert om hvordan klokkingen går Will do... .. og de fleste reviews må jo leses med litt sunn fornuft. Ikke glem at mange av reviews-sites nesten utelukkende har klokket S775 nå i ett par år. (litt overdrevent, men det er jo jeg som poster). Sånn sett synes jeg Sindre har gjort en flott jobb med denne testen. Endret 9. januar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Ikke glem at mange av reviews-sites nesten utelukkende har klokket S775 nå i ett par år. (litt overdrevent, men det er jo jeg som poster). Sånn sett synes jeg Sindre har gjort en flott jobb med denne testen. Det er sant, glemte helt. Flott jobbet Sindre Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Finnes det, eller skal vi lage en resultattråd for Deneb? Da det gjelder overklokking, altså? Hadde vært kjekt med en tråd hvor man oppdaterte f.eks. en liste i første post, hvor utstyr og klokk sto oppført. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Finnes det, eller skal vi lage en resultattråd for Deneb? Da det gjelder overklokking, altså? Hadde vært kjekt med en tråd hvor man oppdaterte f.eks. en liste i første post, hvor utstyr og klokk sto oppført. Høres ikke ut som en dårlig ide, kanskje går det an å henvise til lista på XS som er i emning også. Den blir nok LITT lengre enn denne her. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1059301 Resultattråd for HW-folk her. Tar gjerne i mot tips om vi skal ha andre krav eller lignende. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1059301 Resultattråd for HW-folk her. Tar gjerne i mot tips om vi skal ha andre krav eller lignende. Burde du ikke ha en eller annen form for stabilitetskrav? Slik det er nå er det vel nok å ha en CPUZ-validering for å få godkjent scoren. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jo, kan godt slenge på noen timer Prime. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Et stabilitetskrav som vil vise om det går ann å bruke klokken til hverdags er jo en 24 timers F@H test med 100% belastning på alle kjærner. Hvis loggen ikke viser noen F@H-core krasj på 24 timer så er prosessoren etter all sansynlighet stabil nokk til å brukes til hverdags. Det er kanskje litt lenge å vente 24 timer ved hver klokkejustering, men denne kan jo kjøres etter andre kortere stresstester for å validere stabilitet. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Er ikke en slik type liste. Dette er en resultatliste for overklokking. Gjør det slik at de som har med screens av minst 2t Prime får dette påskrevet. Har man ikke dette med, så kan man jo regne med at prosessoren ikke finnes stabil utover boot. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Et stabilitetskrav som vil vise om det går ann å bruke klokken til hverdags er jo en 24 timers F@H test med 100% belastning på alle kjærner. Hvis loggen ikke viser noen F@H-core krasj på 24 timer så er prosessoren etter all sansynlighet stabil nokk til å brukes til hverdags. Det er kanskje litt lenge å vente 24 timer ved hver klokkejustering, men denne kan jo kjøres etter andre kortere stresstester for å validere stabilitet. Det er et poeng å ha en test som varer kort nok til at folk gidder, og samtidig sier endel om stabiliteten. 2 timer prime95 er nok til å si at en PC er stabil IMO, og det varer ikke lenger enn en fotballkamp heller. 8 timer gjør at pcen må stå på over natta, ikke alle som gjør det. Og tviler på at en gamer gidder kaste bort en hel ettermiddag/kveld på prime95 når han har mer lyst til å fragge folk, for å si det sånn. 24 timer er overkill, det er hvertfall helt sikkert. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Noen timer vanlig burn og stresstest er godt nok. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Noen timer vanlig burn og stresstest er godt nok. Dersom Linpack funker og stresser PhII like mye som Intels, så tar en max stresstest på 5 runs 15min. med 4gb minne, og 30min med 8gb på en 4ghz QX9650 (8gb minne er betydelig hardere enn 4gb eller mindre, ikke noe sjokk for de fleste kanskje). Denne er jo kos når en ikke gidder en myriade timer i prime o.l... Vil si at en komplett run på 8gb 30min, forteller veldig mye mer enn noen få timer med prime, men setter jo usaklige krav til kjøling da med mer enn 20C høyere temps på en quad enn prime, men tiden man bruker er jo ikke rare greiene... Personlig setter jeg en 8gb run på 30 tester over 3-4timer som krav til stabil 24/7 klokk, men nå er jeg veldig pirkete på dette punktet, enten er det 100% stabilt, ellers er det tilbake til "skrivebordet" med nye forsøk... Linpack er forøvrig noe man bør holde seg langt unna dersom man presser systemet og volts mye, bare så det er sagt Slike stressprogram som dette er selfølgelig et stressnivå milesvis over det selv det mest brutale program får til, så realistisk er det jo ikke, men flink til å finne feil kjapt, ja det er det virkelig.. Endret 10. januar 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Noen timer vanlig burn og stresstest er godt nok. Dersom Linpack funker og stresser PhII like mye som Intels, så tar en max stresstest på 5 runs 15min. med 4gb minne, og 30min med 8gb (8gb minne er betydelig hardere enn 4gb eller mindre, ikke noe sjokk for de fleste kanskje). Denne er jo kos når en ikke gidder en myriade timer i prime o.l... Vil si at en komplett run på 8gb 30min, forteller veldig mye mer enn noen få timer med prime, men setter jo usaklige krav til kjøling da, men tiden man bruker er jo ikke rare greiene... Personlig setter jeg en 8gb run på 30 tester over 3-4timer som krav til stabil klokk, men nå er jeg veldig pirkete på dette punktet, enten er det 100% stabilt, ellers er det tilbake til "skrivebordet" med nye forsøk... Linpack er forøvrig noe man bør holde seg langt unna dersom man presser systemet og volts mye, bare så det er sagt ...for de av oss som tester med 2gb (eller kanskje tilogmed 1gb) da? Vil det si at 7,5min linpack er godt nok ved 2gb, og 3,75min nok ved 1gb? Liker forøvrig ikke den testen noe særlig, selv Prime kjører CPUen hardere enn den vil bli belastet ved normal bruk. Med Linpack som testprogram kommer maksspenningen bli betydelig lavere pga den ekstra varmen (som ikke kan fåes fra NOE annet program), og de stabile klokkene vil gå mye lenger ned nødvendig. Det debatteres også om hvorvidt den er FOR kratig til at CPUene har godt av det når de er overklokket og overvoltet. Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 hehe ja tar litt vel for godt i di testene, kjøre 100% på cpu konstant, skal vel lete lenge etter annet spill som gjør det. Så den testen burde jo holde på 30 min som sikkert er nok til og nå max temp på cpu for og se om den enda er stabil da med nok strøm osv. mulig det er godt med noe prime for di som drive med rendering/videokomprimering for da koker det vel godt i cpu og ram. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Noen timer vanlig burn og stresstest er godt nok. Dersom Linpack funker og stresser PhII like mye som Intels, så tar en max stresstest på 5 runs 15min. med 4gb minne, og 30min med 8gb (8gb minne er betydelig hardere enn 4gb eller mindre, ikke noe sjokk for de fleste kanskje). Denne er jo kos når en ikke gidder en myriade timer i prime o.l... Vil si at en komplett run på 8gb 30min, forteller veldig mye mer enn noen få timer med prime, men setter jo usaklige krav til kjøling da, men tiden man bruker er jo ikke rare greiene... Personlig setter jeg en 8gb run på 30 tester over 3-4timer som krav til stabil klokk, men nå er jeg veldig pirkete på dette punktet, enten er det 100% stabilt, ellers er det tilbake til "skrivebordet" med nye forsøk... Linpack er forøvrig noe man bør holde seg langt unna dersom man presser systemet og volts mye, bare så det er sagt ...for de av oss som tester med 2gb (eller kanskje tilogmed 1gb) da? Vil det si at 7,5min linpack er godt nok ved 2gb, og 3,75min nok ved 1gb? Liker forøvrig ikke den testen noe særlig, selv Prime kjører CPUen hardere enn den vil bli belastet ved normal bruk. Med Linpack som testprogram kommer maksspenningen bli betydelig lavere pga den ekstra varmen (som ikke kan fåes fra NOE annet program), og de stabile klokkene vil gå mye lenger ned nødvendig. Det debatteres også om hvorvidt den er FOR kratig til at CPUene har godt av det når de er overklokket og overvoltet. Linpack mener jeg også er langt ut på kanten av det forsvarlige, med sin 30-50% høyere watt bruk enn prime. Problemet med prime slik jeg ser det, ut fra et komplett stabilt system som ønske, er at 10-12 timer med prime ikke avslører ustabilitet godt nok, siden man fremdeles etter en slik maraton kan feile i enkelte spill som er stabile og buggfrie. Målet mitt, som kanskje ikke deles av alle ute etter maxklokk, er å få det 100% stabilt uansett hva man bruker det til over tid. Og her synes jeg Linpack er nyttig, sammen med litt andre ting.. Svakheten med Linpack, er at lite ram medfører korte tester, og selv med økt anntall tester, er det milesvis forskjell på stress med 2gb minne på 32bit, og 8gb på 64bit. Ut ifra forskjellene jeg har sett mellom 4gb og 8gb, så slipper et 4gb system mye billigere unna. Men, dette er jo forsåvidt tillfelle på Prime 64bit også, selv om det ikke er i nærheten av linpack. Så, konklusjonen er vel at uansett hva slags stresstest program man setter som krav til PhII stabilitet for klokketråden, så slipper systemene med 1-2gb veldig mye billigere unna enn 4-8gb. Når det gjelder mulig skadeeffekt av Linpack, så vil jeg si at et par runs på 3-4 timer når man har funnet en klokk man har testet med lavere rambruk og tror er stabil ikke er skadelig dersom man har "fornuftige" volts og tempraturer.... Endret 10. januar 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) hehe ja tar litt vel for godt i di testene, kjøre 100% på cpu konstant, skal vel lete lenge etter annet spill som gjør det. Så den testen burde jo holde på 30 min som sikkert er nok til og nå max temp på cpu for og se om den enda er stabil da med nok strøm osv. mulig det er godt med noe prime for di som drive med rendering/videokomprimering for da koker det vel godt i cpu og ram. Prime topper på ca. 120-130W og ligger mest rundt 100w på CPU, mens Linpack konstant ligger på 163W, begge på en 4ghz Quad på 1.35v. Så skulle du være ute etter en test med ekstremt høyt stressnivå, for å få en stabil arbeidsmaskin til redering o.l., så er Linpack helt vanvittig til å koke CPU. Hos meg maxer Prime95 på 55C på varmeste core, mens Linpack ligger konstant på 75C etter noen minutter inn i testen... Men, som jeg nevnte i mitt første innlegg anngående Linpack, kun for bruk med fornuftige volts, og for de som absolutt hater feil.. Endret 10. januar 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 CAL930 med en PII retail på over 6GHz på XS. Nice. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) CAL930 med en PII retail på over 6GHz på XS. Nice. Ja, dette ser virkelig bra ut. SF3FD(Team Finland/Macci) la nettopp ut denne scoren i 3DM05 - på 6.13Ghz!! (Flytende Helium@-235). Edit: 6.4Ghz med LN2!! Endret 11. januar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Skulle tro det er monn for å release PII helt opp til 4GHz på markedet. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 hvorfor skulle amd lansere 3 ghz+ fordi de har en klokkevennlig cpu? Intel lanserte ikke 4 ghz brikker selv om mange av deres brikker kunne klokkes dit. Tror vi er heldig viss vi ser 3,2 ghz i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå