Gå til innhold

Test: AMD Phenom II X4 940 BE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
møkka cpu. så mange år med utvikling og fortsatt ligger ytelsen 2 år bak intel. det er samme problem som med amd 4850 kort som yter samme som mitt over 2 år gamle 8800gtx. utviklingen i teknologien har stoppet veldig i det siste.

du ville ikke hatt din E8400 vis ikke det var for AMD

og ja 9800GTX yter like bra som ditt 8800GTX

møkka cpu? har du sjekka andre tester?

man kan kalle din E8400 for møkka cpu vis du ser på denne testen :roll:

17971.png

og denne legg merke til de grønne stripene

17979.png

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3492

du kan bare takke amd for at du har din E8400, vis ikke det var for AMD sin Athlon 64 hadde ikke Intel laget Core og Core 2 serien

Endret av wiak
Lenke til kommentar
møkka cpu. så mange år med utvikling og fortsatt ligger ytelsen 2 år bak intel. det er samme problem som med amd 4850 kort som yter samme som mitt over 2 år gamle 8800gtx. utviklingen i teknologien har stoppet veldig i det siste.

Du er klar over at du sitter på en skrotchip ift 940? Vet ikke om jeg burde svare på så teite poster, dette er så teit at det lukter trolling, men skitt au... Uansett ser jeg ikke at 8800gtx er noe jeg ville anbefalt folk i dag. 4850, derimot... Tror du er ute på ville veier og vel så det her.

Lenke til kommentar

Hvorfor driver dere med mas om "klokk for klokk"-ytelse? Det spiller vel ingen rolle om den ikke matcher Core2 klokk for klokk? Dere kunne jo like gjerne snakket om ytelse pr megabyte cache!

Det som teller er ytelse pr krone, effektforbruk for en gitt ytelse og evt. overklokkbarhet. I følge Anantech yter Phenom 2 like godt eller ebdre enn Q9400, noe som betyr at Phenom gir mest for pengene, da priser på HK og minne for disse to ligger på omtrent det samme. iCore7 920 kan ikke sammenlignes så lenge HK og minne koster så mye som det gjør.

Lenke til kommentar
- Mangler fortsatt noe på ytelsen

- Noe stiv pris

noe stiv pris?, har forfatter sjekka Core i7 920 og X58 hovedkort + DDR3 mot Phenom II 940 og 790GX hovedkort?

Nå er Core i7 i en helt annen ytelses klasse enn Phenom II 940, kanskje med unntak av noen få enkelttester, så blir vel feil å sammenligne med den.

Lenke til kommentar

Jeg savner temperaturer ved load og idle på klokkingene, men ellers flott artikkel!

Blir vel en x4 920 i min AM2+ Barebone(microATX) etterhvert som nå har en X2 6000+. Det blir den tredje CPU, det andre skjermkortet og andre kitet med minnebrikker på den maskinen siden den ble bygget julen 2006, og det på samme HK.

AM2+ plattformen har gitt ekstremt mye for pengene! Og vil fortsette å gi mye for pengene når selv AM3 versjonen vil støtte DDR2 og AM2+ i fremtiden :)

EDIT:

Det verste er at brukeren som benytter den ikke har bruk for halvparten av kraften den til enhver tid får og har.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Amd har vaert svaert gode med AM2, bare til aa bytte til ny cpu selv flere aar etter den kom. For alle med et am2-hovedkort er det bare til aa kjoepe ny cpu, ingen grunn til aa bytte til Corei7 med mindre man oensker aa svi av masse penger. For alle med sokkel-775 er det bare til aa vente paa priskutt paa Core2/Core i7&x58&ddr3 for en eventuell oppgradering,

Men for aa henge med Intel haaper jeg vi ser hoeyere frekvenser snart. Som Anandtech sier det:

There's headroom in AMD's 45nm process, but what happens when Core i7 goes mainstream? We must not forget that Phenom II is competitive with a 45nm derivative of a 2+ year old architecture.
Lenke til kommentar

Glad jeg valgte i7 spør du meg :) ser ut som amd henger etter jah

:Edit

Vel trodde denne skulle hamstre opp mot i7, noen skrive den ikke er mot den,

men når den henger bak intels forrige quad serie så virke noe gale.

Men jeg hadde en bestilling på den nye amd, så trakk jeg den tilbake og gikk for en i7 920, og jeg ble bare veldig glad nå når jeg så dette.

Jeg er ikke noe intel fanboy, tvert om jeg har hatt mye amd oppover tiden, men dette skremte meg litt.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Men jeg hadde en bestilling på den nye amd, så trakk jeg den tilbake og gikk for en i7 920, og jeg ble bare veldig glad nå når jeg så dette.

Jeg er ikke noe intel fanboy, tvert om jeg har hatt mye amd oppover tiden, men dette skremte meg litt.

Hvis det er HW.no sitt review som skremmer deg foreslår jeg at du leser diverse andre reviews, evt venter bittelitt til så folk får postet her på forumet ang. disse CPuene, så du faktisk har et godt grunnlag du kan bruke til å ta et valg på. Jeg syns ikke disse tallene er problematiske i det hele tatt, de henger med ift. Yorkfield, og det var jo også jobben AMD burde greie. Tror nok AMD sirklet seg inn q9550 som hovedkonkurrent, og la stockytelsen til det nivået, mer eller mindre. Som nevnt før er det nok av OC-potensiale i disse chippene, hadde ytelsen vært så dårlig at den ikke var konkurransedyktig ved 3ghz hadde AMD satt opp frekvensen 100mhz, slik at det hadde vært jevnt - såpass headroom er det på alle chipene kan det virke som.

Lenke til kommentar

i7 er selvfølgelig i en annen prisklasse, og har ingenting med PII å gjøre. Det er mye som klarer å «hamstre opp» med i7 i mange oppgaver også, men jeg går ikke og kjøper meg en stormaskin til noen millioner av den grunn.

Lenke til kommentar

i7 er selvfølgelig i en annen prisklasse, og har ingenting med PII å gjøre. Det er mye som klarer å «hamstre opp» med i7 i mange oppgaver også, men jeg går ikke og kjøper meg en stormaskin til noen millioner av den grunn.

Selv Penryn gir Ci7's beste modell en mengde "ørefiker" i mange spill, og når disse blir testet i stor stil på AMD's 940, vil nok ting se litt anderledes ut. Q9550 er 1.1% raskere i Fallout 3, og 5% raskere i Left 4 Dead samtidig som den slår Ci7 940... Så selv en penryn hamler opp med Ci7 i en mengde sammenhenger, så du trenger ikke noen stormaskin til noen mill. for å få til det...

Det kommer helt sikkert til å være spill som trives veldig bra på AMD's PhII arkitektur og gi veldig gode resultater, akkurat som Ci7 vs. C2Q der de bytter om på seierene etter hvordan spillene oppfører seg på arkitektur forskjellene disse imellom. Noen spill trives svært godt på Intel, mens noen trives på AMD, det trengs en betydelig større gjennomgang av dagen spilltitler før man kan trekke noen konklusjoner, IMHO...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jada, var ikke ment som at i7 «er bedre», selvfølgelig, men i7 er tross alt langt dyrere enn PII, så de to skal ikke sammenlignes.

Er veldig klar over at PII sparker godt i fra i mange tester. Hadde den ikke det, så hadde jeg ikke kjøpt den (noe jeg skal) :)

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

ER det noen som hvet hvordan gamle generasjon Phenom klokker.

Har en 9950be som jeg lurer på å overklokke til ca 3.0-3.2 ghz.

Hvordan går dette med stock kjøler?

Har ikke turt å overklokke enda ettersom det er et litt eldre hovedkort

ellers så er det bra at AMD endelig tar litt inpå intel, selv om det ikke er så mye.

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

Noen kommentarer til testen:

- Dere burde teste flere virkelige applikasjoner enn de 2-3 i denne testen (Crysis, WiC og Cinebench).

Resten av testene er jo bare syntetiske.

Og så noen kommentarer til dere som klager på pris:

- Prisene kommer til å falle ganske kjapt og lande på 1900 kr for 940 og 1650 kr for 920.

- 95W-modellene kommer i februar med ennå lavere priser

- Husk at dere kan smette disse rett inn i det gamle AM2/AM2+ hovedkortet deres. Går dere for Intels c7i så må dere ut med flere tusen kroner for hovedkort og ram i tillegg.

Ellers så må jeg si meg enig med mange i at resultatene vist på andre nettsider var litt dårligere enn forventet. Core 2 Quad-serien yter hard konkurranse fortsatt. C7i yter bedre men koster så mye at den utelukker seg selv for meg.

Håper det dukker opp 125W-versjoner på 3,2 eller 3,4 GHz ved utvidelsen av produktspekteret i februar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...