Gå til innhold

Nok en "Hva blir det av meg"-tråd

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ble ferdig med allmenfaglig videregående opplæring i fjor, og har brukt tiden etter dette til å ta opp realfag som privatist. Planen er å studere enten petroleumsfag (MsC petroleum engineering) eller PuP (Produktutvikling og produksjon) til neste år. Problemet mitt, er at karaktersnittet mitt ligger på rett over 4 - og så vidt jeg vet krever alle de norske universitetene rundt 50-60 studiepoeng for overnevnte linjer. Tror jeg klarer rundt 45 studiepoeng med realfagspoeng. Jeg har veldig lite lyst til å bruke enda et år på å være privatist.

Så, derfor lurer jeg på:

- Hvordan kan jeg karre til meg mest mulig poeng? Er årsstudium i f.eks. matematikk en god idé?

- Er det noen universitet i utlandet som er like bra som de norske (NTNU og UiS) når det kommer til petroleumsfag? Jeg har sett litt på University of Texas, men vet ikke hvordan det er med inntakskrav der - eller hvordan universitetet er i det hele tatt. Enn PuP, er det noen universitet som anbefales der? Har alltid hatt lyst til å studere i utlandet, men jeg vil gjerne at det skal være et bra universitet.

- Er det noen organisasjoenr i Norge som kan assistere meg når det gjelder søknadsprosessen, finne sted å bo etc? Har sendt mail til ANSA, men fikk et ganke kortfattet svar av dem.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du driter i sivilingeniørtittelen, men ønsker likevel selve mastergraden kan et 3 + 2 løp være et alternativ du burde undersøke nærmere.

Ta først en 3 årig bachelor i prosess før du søker deg over til masteren. Ikke like fancy, men gjør akkurat samme realnytten.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar

Du finnes nok ikke mange bachelor løp på NTNU, ei heller andre universiteter. Du må nok sjekke med høyskolene og da er det prosessrettede linjer du skal undersøke. Petroliumsprofileringen søker du deg inn på senere (etter endt bachelor) om så fremdeles skulle være ønsket.

Du må også huske at petroliumsfag bare er en fancy tittel på en linje. Det er strengt tatt bare snakk om prosess hvor fokuset er rettet mot organisk kjemi. Jeg vil forstå det slik at det er mer interessen av å få en jobb inne oljebransjen som er motivasjonen og ikke en genuin interesse i fagene. Da er det mange flere veier enn petroliumsfag å gå. Det som faktisk teller mest på akkurat det pkt. er hvor du før den første jobb etter etter endte studier.

Lenke til kommentar
Ellers lurte jeg også på hva "forkurskvote" er, i sammenheng med poenggrenser. Er det slik at en viss kvote av elevene ved forkurs kommer inn, altså en kvote utenom oridnærkvoten?

Riktig det, ja.

Supert, så det vil i praksis si at hvis jeg jobber godt på forkurset så vil det bli "lettere" å komme inn? Skal bort titl en bekjent som underviser i realfag på universitetet, etterpå og høre litt ang. muligheter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...