Toa Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 På Japan Photo får man Sony Alpha A350 m/ AF 18-70mm & AF 75-300mm for 7.199 mens Sony Alpha A350 m/18-70 + 55-200 koster 7.799. Ganske stor forskjell i pris. Hvorfor det? Suger den 75-300mm i forhold til 55-200? Noen tanker, anbefalinger, ideer og erfaringer? Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 ...Ganske stor forskjell i pris. Hvorfor det? Suger den 75-300mm i forhold til 55-200? Noen tanker, anbefalinger, ideer og erfaringer? Trenger du tele linse i det hele tatt? Hva i all verden skal du benytte denne til? Disse zoomene du referer til er teknisk krevende å bruke, og med mindre du er villig til å lære deg grunnleggende kunnskaper om lukker, blender, vinkel, osv. så er disse tele zoomene totalt bortkastet. Pakker med tele-zoomer passer generelt ikke til nybegynnere. Disse tele-zoomene har veldig snevert bruksområde. Hvis du er fersk med speilrefleks, så er ikke A350 ett kamera å anbefale. Det krever at du er uvanelig interessert i foto tekniske greier for å få gode resultater, og råformat er påkrevd. De aller fleste vil ta bedre bilder med A300 enn med A350, men i de riktige hendene er A350 ett bedre kamera ved lav lysfølsomhet. Hvis du er en normal bruker er A300 ett vesentlig bedre valg enn A350, men kun om du planlegger å bruke live view aktivt. Hvis du ikke blir å bruke live view aktivt, så er A200 det riktige valget for de fleste med begrenset budsjett og Sony. Til de prisene du snakker om er for eksempel en Sigma 30mm f1.4 og en A300 m/kit (3900,- hos Elkjøp) noe de aller fleste foto entusiaster har mer glede av. Du kan også kjøpe en ny A300 m/kit, en brukt 50mm f1.7, og en blitz eller ett vertikalgrep til omtrendt samme prisen. Til slutt er det vel verdt å nevne at du trolig ikke får noe vesentlig høyere oppløsning med A350 enn med A300, ikke med de linsene du nevner. Du får mer støy, tregere kamera, og tommer lommebok. Du får mer glede av å leie ett korps til å spille bursdagssanger for en du er glad i som har bursdag, eller kjærlighetssanger til din kjære. Det blir ett sabla godt motiv å ta bilde av også. Frode Lenke til kommentar
Toa Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Vel. Etter å ha hatt Canon S3IS noen år, så har jeg lært litt om lukker, blender etc. Meget mulig jeg bør gå for A300 istedet, da det er billigere, og at færre megapixler gir mindre støy raskere prosessering, og flere bilder på minnebrikken. Og, ja. Zoom er noe jeg VIL ha. Det er rett og slett et must for meg. F.eks tok jeg bildet nedenfor med full zoom med mitt Canon S3IS superzoom kamera (som vel faktisk er enda mer zoom enn den 300mm linsen), og hvis jeg ikke skal kunne ta slike bilder med speilrefleks, så ser jeg ikke poenget med å kjøpe det engang. Det vil rett og slett hemme meg veldig kreativt. Har også grei nok peiling på etterbehandling av bilder i Photoshop, og et av poengene med at jeg vil ha speilrefleks er også at jeg vil kunne benytte raw-filer og de fordelene det gir meg. Jeg har generelt små problemer med å sette meg inn i tekniske saker og ting... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg har nok også i utgangspunktet mer tro på A300, men har ikke sett noen direkte sammenligning. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-a300-review tester her foretrakk A300 over A350 Of the two, I just have to say I like the A300 best. I've finally officially decided. Maybe its the extra speed and cleaner overall image quality through the ISO range make for a camera that requires a bit less thought or consideration when taking images, and in a way makes it even a bit more versatile than the A350 in that aspect. They are really close however and I do like each for what they do best. You wouldn't think that a difference of 4mp would really make that much difference overall in my decision or its design, but it kinda does, and it changes the personality of the cameras considerably. Either way, if you arm wrestle me into a decision, I just have to go with the A300 for most applications. Men A350 med god optikk er veldig bra Endret 8. januar 2009 av Karabin Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg vil også si at A300 er et bedre valg. Eller hvis du ikke trenger live-view, A200 som har samme sensor, men større søker og noe edre ergonomi. Jeg er av den oppfatning at når du har utstyr som begrenser deg - det er da du må være kreativ... En 300mm på Sony kameraene tilsvarer 450mm på "fullformat". Så det objektivet vil nok rekke noenlunde like langt. Tom Lenke til kommentar
Toa Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Da er ihvertfall Japan Photo ute av bildet, da de ikke selger A300. Kan heller ikke se mange pakketilbud med zoomlinse inkludert, men det kan jo selvfølgelig kjøpes seperat. Hmm... Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) A200 er ikke noe dumt valg, hvis du ikke trenger liveview, den har bedre optisk søker enn A300 og A350, og du får den til 2795 på Lefdal, og det er vel en brukt til salgs for 2500 på foto.no A200 er en A300 uten liveview, så de er like Så kan du kjøpe en tele eller feks en 18-270 fra Tamron ved siden av Endret 8. januar 2009 av Karabin Lenke til kommentar
Toa Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg vil også si at A300 er et bedre valg. Eller hvis du ikke trenger live-view, A200 som har samme sensor, men større søker og noe edre ergonomi. Liveview og tiltbar skjerm syns jeg er veldig kjekt å ha når man skal ta makrobilder og bilder på stativ. Det er en av grunnene til at jeg sannsynligvis velger A300/A350. Jeg er av den oppfatning at når du har utstyr som begrenser deg - det er da du må være kreativ... Joda, grei nok den, men det stopper ikke meg for det. En 300mm på Sony kameraene tilsvarer 450mm på "fullformat". Så det objektivet vil nok rekke noenlunde like langt. Høres bra ut. Men kanskje like greit å kjøpe zoomobjektiv seperat, så kan jeg ihvertfall velge selv hva jeg går for. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis du ikke må ha Sony, så kan du vurdere Olympus. Japan Photo har hatt noen meget gode priser på et utvalg av objektiver i det siste. et er ny katalog og nye priser i morgen, såvidt jeg har skjønt, så det er mulig at det ikke gjelder lenger da. Men da kunne du gått for en Olympus E-520 med 14-42 og 70-300. Ettersom Olympus har en crop factor på 2, så gir det deg en brennvidde som tilsvarer 600mm. Med dagens priser blir det cirka 6 tusen (3.500,- + 2.500,-). Sjekk igjen ut på dagen i morgen. Optisk sett, så er Olympus sine objektiver blandt de bedre. Tom Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Må ikke alle ha Sony Pentax kan jo og være noe å vurdere, spennende med ny japanfoto katalog i morgen, kanskje det er noe mer Sony på tilbud Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Jeg har nok også i utgangspunktet mer tro på A300, men har ikke sett noen direkte sammenligning. Visst har du det. Her hos oss, for eksempel. Endret 8. januar 2009 av Aetius Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg har nok også i utgangspunktet mer tro på A300, men har ikke sett noen direkte sammenligning. Visst har du det. Her hos oss, for eksempel. Jeg brydde meg sikkert ikke nok til å gidde å lese testen, Are. Eller kanskje jeg hadde et av mine famøse avbrudd fra Akam. Må lade batteriene, av og til. Med litt virkelig intellektuelt virke, som en motgift mot alt rølpet jeg driver med her "Liveview og tiltbar skjerm syns jeg er veldig kjekt å ha når man skal ta makrobilder" Godt at Marius er på "ferie", for ellers ville du fått retorisk stokkepryl for den påstanden. Som jeg forøvrig er relativt enig i, men hva vet vel jeg?. Jeg har jo ikke eid et skikkelig makroobjektiv siden 1983/84. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg har nok også i utgangspunktet mer tro på A300, men har ikke sett noen direkte sammenligning. Visst har du det. Her hos oss, for eksempel. Jeg brydde meg sikkert ikke nok til å gidde å lese testen, Are. Eller kanskje jeg hadde et av mine famøse avbrudd fra Akam. Må lade batteriene, av og til. Med litt virkelig intellektuelt virke, som en motgift mot alt rølpet jeg driver med her "Liveview og tiltbar skjerm syns jeg er veldig kjekt å ha når man skal ta makrobilder" Godt at Marius er på "ferie", for ellers ville du fått retorisk stokkepryl for den påstanden. Som jeg forøvrig er relativt enig i, men hva vet vel jeg?. Jeg har jo ikke eid et skikkelig makroobjektiv siden 1983/84. Okke som, så er det hendig til macro Behagelig å srbeide med, jeg føler at det gir mer frihet. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Selv ville jeg gått for en av disse pakkene: Dersom liveview var viktig: Sony A300 3790,- Sony 18-250 4395,- Totalt 8185,- Dersom liveview ikke er et poeng Sony A200 2790,- Tamron 70-300 1190,- Tamron 17-50 3190,- totalt 7170,- Eksemplene er bevisst laget med forskjellige objektiver for å vise alternative kombinasjoner Endret 9. januar 2009 av kimare Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Vel. Etter å ha hatt Canon S3IS noen år, så har jeg lært litt om lukker, blender etc. Meget mulig jeg bør gå for A300 istedet, da det er billigere, og at færre megapixler gir mindre støy raskere prosessering, og flere bilder på minnebrikken. Og, ja. Zoom er noe jeg VIL ha. Det er rett og slett et must for meg. F.eks tok jeg bildet nedenfor med full zoom med mitt Canon S3IS superzoom kamera (som vel faktisk er enda mer zoom enn den 300mm linsen), og hvis jeg ikke skal kunne ta slike bilder med speilrefleks, så ser jeg ikke poenget med å kjøpe det engang. Det vil rett og slett hemme meg veldig kreativt. Har også grei nok peiling på etterbehandling av bilder i Photoshop, og et av poengene med at jeg vil ha speilrefleks er også at jeg vil kunne benytte raw-filer og de fordelene det gir meg. Jeg har generelt små problemer med å sette meg inn i tekniske saker og ting... Jeg ser også at du nevner stativ i en av de andre postene. Jeg forstår ikke helt dette du skriver om macro. Du får bare 1/4 forstørrelse med kit zoomen, og kvaliteten er så som så. Hvis du kjøper Sony for å ta macro blider med skjermen, så vil du fort trenge en macro linse. Noen andre her anbefalte 18-250 zoomen, og det er ett godt, men dyrt utgangspunkt. Ikke akkurat noen reser på macro. Sist så vil jeg kaste inn en brannfakkel. Hvis du blir å bruke live view aktivt, så er fremtiden usikker med alle merker unntatt oly/Pany. Det er ingenting som tyder på at eksistrende linser for alle de andre merkene vil fungere med kontrast fokusering, med mindre følgefokus av snegler er definisjonen av følgefokus. Det er linsene som er problemet, ikke speilet. Det er fokuserings metoden, eller måten linsen endrer fokus på, ikke fokus sensoren som er problemet. Det er massen som forflyttes som er ett problem. Det er blender ringen, og måten denne justeres på som er ett problem. Når Pany lanserer G2, det vil si G1 men med video, så er dette strengt tatt huset for de som ønsker live view. Der er også fremtiden rimelig klar, for alle oss andre er den rimelig diffus. Inkludert Sony. Hvordan i all verden skal CZ 85mm f1.4 kunne benyttes til kontrast fokusering? Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå