Ruduz Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei! Jeg var så heldig å strøk i matte (grunnkursmatte) på videregående (katta) for noen år siden.. Er nødt til å ta den opp igjen, og lurer på om det er mulig å gjøre dette selv, og bare møte opp på eksamen osv? Ser det er kurs på nette, men det koster jo så mye. Også lurer jeg på om 1MX eller hva det heter nå, dekker over grunnkursmatten ( 1MY/MZ?) eller om jeg må ta opp igjen akkurat den matten jeg hadde da. Skulle jo tro at hvis jeg tok en vanskeligere matte nå, så ville den overlappe my/mz? Svar mottas med takk Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Du kan fint ta opp grunnkursmatten. Bare meld deg opp til eksamen på: Privatistweb.no? Selv går jeg på Sonans, og tar realfag (3MX og 3FY som privatist) - men for å være ærlig, så kommer du langt med å studere det selv. Jeg anbefaler boken "Matematikk med teskje" som tar for seg matematikken for 10. klasse og grunnkurs, har hatt mye nytte av den selv. Andre linker som kan hjelpe deg er: - Khanacademy.org (Gratis videoleksjoner som dekker mer eller mindre hele pensum til videregående- og (begynnelsen på) universitetsmatten) - Matematikk.net (Ressursside med formler, forum og forklaringer) Tar du 1X-matte, vil den erstatte y-matte. Lenke til kommentar
Ruduz Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Du kan fint ta opp grunnkursmatten. Bare meld deg opp til eksamen på: Privatistweb.no? Selv går jeg på Sonans, og tar realfag (3MX og 3FY som privatist) - men for å være ærlig, så kommer du langt med å studere det selv. Jeg anbefaler boken "Matematikk med teskje" som tar for seg matematikken for 10. klasse og grunnkurs, har hatt mye nytte av den selv. Andre linker som kan hjelpe deg er: - Khanacademy.org (Gratis videoleksjoner som dekker mer eller mindre hele pensum til videregående- og (begynnelsen på) universitetsmatten) - Matematikk.net (Ressursside med formler, forum og forklaringer) Tar du 1X-matte, vil den erstatte y-matte. Okei, takk for svar og linker:). Den boka "matte med teskje" hørtes ut noe for meg! Bor sammen med noen her som tar matte som en lek, kan jo få de til å hjelpe meg også. Jeg må vel kjøpe matte 1MX boka, hvordan vet jeg hva som liksom er pensum der? Tenker da på eksamen. Hele boka kanskje? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Boken er laget etter læreplanen, så ja: alt i boken er forsåvidt pensum. Link til "Matte med teskje"-boken: http://www.matematikkforlaget.no/Description.htm#teskje1 Lenke til kommentar
Ruduz Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Boken er laget etter læreplanen, så ja: alt i boken er forsåvidt pensum. Link til "Matte med teskje"-boken: http://www.matematikkforlaget.no/Description.htm#teskje1 Se der ja, okei. Takk for hjelpen, da er det "bare" å komme i gang! Lykke til med den litt mere utfordrende matten din. *bestillebøker*! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Lykke til med den litt mere utfordrende matten din. *bestillebøker*! Takker. Skal også ta 1x nå til våren faktisk ... siden jeg også strøk i det for noen år siden. Hehe. Du får ha lykke til du også. Lenke til kommentar
orl Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Læreplaner og pensum for alle fag finnes på udir.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå