-kga- Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Er det noe rart at det å være skolesmart(folk som jobber med, og gjør det bra på skolen) ofte blir sett på som er negativt blant enkelte elevere når en blir prakka på fra barndommen av med barneprogrammer som portretterer smarte og skole smarte folk som andreledes, nerder og noe rare. Geniet Wade i Kim Possible er en feit nerdete person. Den mest skole flinke i recess (friminutt) er Gretchen, og hun kler seg nerdete, oppfører seg nerdete og har gigantiske briller, og ser nerdete ut. Velma i Scooby doo er også den som ser mest nerdete ut av gruppa (briller). Dexters labaratory, han også oppfører rart sosialt og ser noe nerdete ut, og har briller. Petter Smart fra Andeby ser også ut som en nerd, og han har også briller. Det er flere også. De fleste som er skole flinke eller smarte er portrettert på en slik måte som de fleste unger ikke ønsker å vøre. Dette går faktisk også igjen i mange medier etter som man vokser opp også. Det er ikke rart unger ikke prioriterer skolen mer. Sannheten er jo faktisk ikke slik, ser man på studier hvor det krever gode karakterer for å komme inn så er faktisk de fleste i ok fysisk form, veldig sosiale osv. Helst motsatt av hva som media vill ha frem. I japanske animer så er det mer normalt at skole flinke personer blir portrettert som mennesker som resten av klassen ser mer opp til. Og i de asiatiske landene så er det jo slik det er også, det er mer status å gjøre det bra på skolen. Barn er lett påvirkelige. Så burde ikke barneprogrammer hatt større ansvar med tanke på hva de viser. Hadde flertallet av dem vist skoleflinke personer som sporty og populære folk så hadde vel det kunne påvirke barns syn på skolen. Ville ikke det kunne gi et rimelig stort utslag på det generelle kunnskapsnivået. EDIT: Brukte retteprogram (word) på en annen pc etter klager. Må innrømme det var litt mange feil selv til og være meg. Får skylde på en gammal bedriten laptop. Sikkert noen flere feil, sliter med å se feil så lenge dem ikke er skrevet sykt feil. Endret 9. januar 2009 av Lord-KGA Ikke kommenter skrivefeil i dette innlegget! Tittelen er endret. - Mvh moderator Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Tv-programmer for barn bør såklart ikke ukritisk bruke stereotypier. Dette gjelder ikke bare for de skoleflinke, men for alle grupper. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Man må også se litt på hvilke kanaler man ser disse forskjellige seriene. De du har listet opp er vel typisk Cartoon Network, Nikelodeon, Fox Kids osv.. ? Disse kanalene er jo kjente for å ikke legge vekk på pedagogisk barne TV. Føler NRK, og i en litt mindre grad TV2, er norske kanaler som i hvert fall tar litt ansvar for å kvalitetssikre barne TV mtp. hva barna lærer av holdninger osv.. Men ja, jeg tror du, TS, er på sporet av det riktige. Jeg tror at en gjennomsnittlig Cartoon Network-unge er dummere enn en gjennomsnittlig Sesam Stasjon-unge... Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Selv så jeg altid på serier som Dexters labaratory og Scooby Doo når jeg var mindre og jeg tror ikke akkurat jeg har fått noe annet syn på skolen av den grunn. Aldri sett ned på det å være smart, altid jobbet så hardt jeg kan og gjort mitt beste jeg. Hadde det vært bedre om det var de svake elevene som ble fremstilt som asosiale og dumme? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg tror at en gjennomsnittlig Cartoon Network-unge er dummere enn en gjennomsnittlig Sesam Stasjon-unge... Nå må du ikke blande sammen smart og skoleflink. Smarte unger er som oftest smart nok å innse at å jobbe med skolen er noe som ikke bare er lite givende, men også lite hensiktsmessig. Du må faktisk være passe dum for å jobbe hard med skole på grunnskolenivå. I tillegg er CN, Fox Kids tegneseriene mye mer givende for de mer intelligente ungene. De er ikke pedagogisk givende, men de er mer intellektuelt givende. Humoren i disse seriene er ofte smekket med insidier og populærkulturelle referanser, men viktigst av alt er den ikke nedlatende og fordummende. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 En riktig smart unge ser heller på historie- og vitenskapskanaler tror nå jeg. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Mine unger skal nok få kvalitets-tegneserier som gamle Duck Tales og Bompibjørnene å se på. Jeg blir lettere skremt av dagens programmer på barneTV. Lenke til kommentar
Corona Radiata Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) gamle ducktales.. (!) Men ja, jeg ler selv godt av mye av tegneseriene på cartoon network osv, er enig med Awesome X Endret 9. januar 2009 av Quitter Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Ducktales! Uuu-huu! På Disney Channel dubber de visst nesten alt. Dét synes jeg er dumt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Får krampetrekninger når jeg ser slike typiske amerikanske barnetvprogrammer dubbet til dårlig norsk. Blir rett og slett uvel. Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 En riktig smart unge ser heller på historie- og vitenskapskanaler tror nå jeg. Det var det jeg gjorde :!: Steve Irwin ftw.. og timevis med dokumentarer om egentlig alt. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Han hadde jeg ikke tålt å se i lange perioder. Vel, kanskje som barn. Da er entusiastiske folk gjerne litt triveligere. Men det behøver jeg altså ikke å gjøre samme hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå