DementedAlbino Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Jeg har som så mange andre her inne en del spørsmål knyttet til Raid oppsett. I mitt tilfelle har jeg alt et raid 5 oppsett bestående av 6 disker på 500 GB som er laget til via en "hack" til windows xp som lot meg lage raid 5. Problemet er nå at jeg har 30 GB ledig plass på diskene, og det er begrenset hva som kan slettes, så da er løsningen å få større disker i oppsettet mitt. Det jeg tenkte var å bytte ut en og en disk til alle bestod av 1 TB disker i håp om at når den siste var på plass ville hele raid 5 oppsettet bli utvidet til 6 disker på 1 TB, men om jeg har forstått det riktig så vil jeg ikke få mer enn 6x500 GB selv om diskene er større, med mindre jeg lager til hele oppsettet på nytt med større disker. Ulempen her er jo helt klart at jeg må ha disker til backup i tillegg til nye disker som skal inn i maskinen, og neste gang jeg går tom for plass er problemet det samme. I tillegg kan jeg heller ikke utvide med en eller flere disker uten å måtte lage hele oppsettet på nytt. Så da er jeg over på et annet alternativ. Om jeg kjøper dette eller dette kortet, vil jeg da få mulighet til å bytte disker slik som jeg ønsker, eventuelt legge til disker underveis, eller vil det fungere på samme måte som jeg har det nå? Det jeg vil oppnå er et radi 5 oppsett som lar meg enkelt legge til flere disker og lar meg bytte ut en og en disk til alle har like størrelse, for så at hele oppsettet blir oppdatert i størrelse når dette er gjort, uten at jeg treger å tenke på at data blir tapt. Jeg har også hørt at det går an å ha en "backup" disk i raid 5 som automatisk slår inn dersom en av diskene tar kvelden. Er dette mulig på et av de kortene jeg har linket til? Håper på litt hjelp her så jeg blir litt klokere på dette:) Endret 8. januar 2009 av svortevik Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Kjøp for all del PCI Express og ikke PCI-X. (som det ene kortet du har linket til er) RocketRAID 2320 har online expansion og migrering i tillegg til hot-swap og hot-spare. Expansion/Migrering *kan* ta betydlig tid så hvis du skal bytte ut disker og samtidig benytte deg av hele disken er det nesten enklere å lage ett nytt raid med nye disker. For å komme igang med et nytt raid 5 trenger du da en ny kontroller og min 3 disker. Husk nå at 2TB disker er rett rundt hjørnet og at prisen antagelig går ned på 1TB og 1.5TB diskene. Teknisk info om PCI Express kortet finner du her Av andre merker som kan anbefales er Adaptec og Areca. Det er bare å finne noe som passer lommeboka. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Det blir nok ikke å bytte ut alle diskene på en gang. Så for meg å legge til en ekstra disk på 1 TB eller 1.5 TB og i tillegg bytte ut ene på 500 GB. Skjønner at jeg da kun for benyttet 500 GB av den nye disken, men om jeg bytter ut en og en disk pr 14 dag til alle mine 500 GB disker er byttet ut, vil kortet da automatisk oppdatere raidet mitt til 6 x 1.5 TB disker, eller henger de fortsatt igjen og kun 500 GB pr disk benyttes? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Når du har byttet ut alle diskene bør/vil du (avhengig av kontrolleren) få muligheten til å lage et nytt volum på de resterende 500GB pr disk (basert på 1TB disker). Om du kan øke størrelsen på eksisterende volum eller at det blir ett nytt volum bør da ikke være noe problem? Jeg bruker Adaptec og der er det ikke noe problem å opprette nye volum på overskuddsplass på diskene. Du kan jo fyre av en mail til support og spørre dem for å være sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå