Gå til innhold

Råd om formatering av laptop

Koma

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå formatere harddisken til min ACER Travelmate 237 laptop, og jeg lurte på følgende da jeg ikke har klart å få noe definitivt svar fra andre:

1. Jeg har original XP pro som fulgte med i form av 2 cder. Er det mulig å installere den XP en som fulgte fra bunnen av, eller er eneste mulighet bare an å kjøre Quick Restore på den? Med andre ord, inneholder disse cdene full versjon av XP, eller er det bare en delversjon som oppretter kun standard innstillingen slik jeg kjøpte den?

2. Jeg har eventullt tenkt å prøve ut andre OS. Er det mulig å legge inn xp igjen og vil den da være aktivisert? Må jeg eventuelt få nytt nummer av Microsoft?

Er det andre ting jeg bør huske på? Har allerede lastet ned driver fra ACER.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ditt spørsmål 1 kan jeg kun svare ut i fra egen erfaring med en HP Omnibook 6100 (Laptop). Med denne maskinen fulgte det med 2 stk. CD`r. Jeg foretok en reformatering fra bunnen av, og det fungerte meget bra. Maskinen ble sitt "gamle jeg" igjen. Hvis du har kjøpt maskinen med XP PRO ferdig installert, så skal dette følge med når den blir overlevert til deg. Disse CD`ne blir ofte kalt RECOVERY CD`er.

Som du sikkert vet, så booter jo XP fra CD, så det er bare å starte maskinen med CD nr. 1. På HP`n måtte jeg trykke ESCAPE idet HP logoen dukket opp på skjermen for å komme inn i valget om hva jeg ønsket å gjøre. Om ikke du kjenner til dette, så finner du sikkert info på Acers hjemmeside.

Til spørsmål 2, så har jeg vel gitt deg svaret allerede. Dette under forutsetning av at XP PRO ligger på CD`ne dine. Altså, du kan teste ut andre OS, for så å installere din opprinnelige XP PRO.

HUSK Å TA BACKUP FØR DU REFORMATERER.

Lykke til! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...