Gå til innhold

Spørsmål om førstegangstjeneste osv

Sniful

Anbefalte innlegg

Jeg har sesjon på mandag og er ikke super keen på å slite meg ut i militæret, jeg har gått fram og tilbake mellom å vurdere militærtjenesten eller siviltjenesten. Det har gått opp for meg at siviltjenste på skole/sykehus (nesten eneste muligheten jeg har her hvor jeg bor) er dødens kjedelig i ett helt år. Derfor har jeg nesten bestemt meg for å ta militæret.

Jeg er i god fysisk form, spiller håndball og er frisk, ikke noen mulighet til å dimme. Jeg har vanvittig dårlig innstilling til å slite meg ut og gi alt til noe jeg egentlig ikke har lyst til å gjøre.

Etter som dere har litt info om meg, kan noen anbefale noe som kan passe meg? Panser har ligget i bakhodet mitt, høres fett ut og alt det der, men er det hardt? Eller burde jeg rett og slett kjøre på med siviltjeneste med mine slappe holdninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med "slappe holdninger" ville jeg nesten vurdert Samband (SBBN) Jeg var der selv og det var helt greit, er endel felt, du kan utdanne deg til vognfører på Bv206 noe som jeg gjorde, så jeg var vognfører for laget mitt. Det var egentlig ganske kult. Men kom til et visst punkt der jeg ikke orka mer, så jeg whina litt over migrenen som holdt på å sprenge hue mitt, viste frem papirer på at jeg faktisk hadde migrene og VIPS, dimmitert =p

Lenke til kommentar
Veldig mye du kan gjøre i forsvaret som er alt annet enn å "slite seg ut". SBBN som nevnes, vakt og sikring, velferdsass, transport og masse annet.

Vakt og sikring er IKKE kos om man havner på feil sted =P så ikke veldig kult ut å stå å fryse ræva av seg i 3 timer på BDU XD

Lenke til kommentar
Veldig mye du kan gjøre i forsvaret som er alt annet enn å "slite seg ut". SBBN som nevnes, vakt og sikring, velferdsass, transport og masse annet.

Vakt og sikring er IKKE kos om man havner på feil sted =P så ikke veldig kult ut å stå å fryse ræva av seg i 3 timer på BDU XD

det er ikke lurt å bruke slike forkortelser her.

er forresten Bardufoss han mener...

Lenke til kommentar

Hvis du har en kompetanse fra skole eller hobby/interesse militæret kan dra nytte av får du ofte en spennende og lærerik tjeneste basert på denne. Forsvaret er også en utmerket plass for utdanning, du får betalt, spiser godt, bor gratis og reiser billig med kollektiv mens kompisene dine drar på seg flere hundre tusen i lån.

Trikset er å være tidlig ute med å søke på den stillingen du kunne tenke deg. Forhør deg med offiserene som jobber der din kunnskap kan komme til nytte, snakk med vernepliktkontoret og forskjellige avdelinger, plutselig kan du ende opp et sted du ikke tenkte var mulig og som gjør førstegangstjenesten til en unik og meget trivelig opplevelse.

Selv jobbet jeg som grafiker i forsvaret. Jeg fikk reise rundt i hele Norge, lærte masse om faget mitt og økte kompetansen min betraktelig. Som flere av de jeg tjenestegjorde sammen med har jeg gått videre til faste jobb basert på erfaring fra førstegangstjenesten.

Du bør også være klar over at årsaken du måtte skryte på deg for dimming følger deg resten av livet. Det er ikke sikkert du synes årsaken du kom på for dimming er like artig når du eventuelt blir konfrontert med den på et senere tidspunkt. Dimmer du feks. for sinnslidelser vil du aldri kunne bli ansatt i en stilling som krever sikkerhetsklarering som feks hos politiet. Ennå verre kan det bli om du kommer i en straffesak og papirene dine viser at du lider av sinnsforvirring, selv om du er uskyldig teller ikke i din favør.

Edit: Paragrafen over er til ettertanke om du (tråd starter) skulle ønske å ljuge på deg en grunn til å dimme.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

det er ikke lurt å bruke slike forkortelser her.

er forresten Bardufoss han mener...

Ah, sorry, selv om jeg var der bare noen måneder var det alikevel FOR lenge. BDU er ikkenoe militært for Bardufoss da bare så det er sagt :yes: Uansett Samband,Tkp(telekompaniet) er absolutt å anbefale. Ihvertfall om man ikke har noe imot å sove i telt. Er vel det hølet med mest fridager i året også tror jeg.

Forresten cbastus, man trenger ikke ha sinnslidelser for å dimme pga psyke, om man ikke takler presset med å løpe som en gal å plugge radiomaster fordi en sjersant står å skriker til deg er man ikke gal. Jeg tålte ikke det presset, men dimmet pga migrene fordi det var lettere. Noe som ikke kommer til å få noen konsekvenser for meg senere i livet. Jeg fikk et brev der det sto at jeg hadde fullført førstegangstjenste. Alle er forskjellige og alle har ikke "godt av et år i forsen"

Endret av Clerion
Lenke til kommentar

Innlegget var ikke rettet mot deg, det var en generell tanke om å dimme på oppdiktet bakgrunn. Jeg har inntrykk av at sinnslidelser er det flest folk «skryter» på seg når de ønsker å dimme, det var derfor jeg la ved en refleksjon om nettopp det.

Beklager om det føltes som om kommentaren var rettet mot deg, det var den ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har også vært på sesjon i Oktober i fjor. Satte opp luftforsvaret som førstevalg, og hadde da luftvernsartilleri i tankene. Men har hørt i ettertid at det ikke er så mye grønn tjeneste. Og da begynner jeg å tvile litt. Skal jeg først inn i uniform, vil jeg være litt i skog og mark og "leke krig", ikke bare sitte på en brakke og overvåke luftrom :p

Men hæren er kanskje litt vel tung tjeneste? Er ikke blant de sterkeste fysisk, og har vel ikke akkurat noen kondis man kan skryte av :p Men skal jeg sitte inne og sture, eller sitte i en vaktbod, kan jeg like så greit sitte hjemme med Xbox 360'en og leke krig på "Battlefield Bad Company" :p

Lenke til kommentar

Det er fortsatt 6 mndr+ til du kalles inn, det er god tid til å trene seg opp. Finn frem kravene til befalskolen og tren mot de, gå i tillegg en tur i uka i skogen der du bor - gjerne med en 10kg pakning (start smått uten pakning og jobb deg oppover). Ligger du på 4-5 i snittkarakter under den fysiske testen er du nok blant de bedre trente i troppen.

Selv fulgte jeg 12ukers planen (pdf)forsvarets sider i kombinasjon med min vanlige trening. Etter trening jogget jeg hjem.

Jeg kan forøvrig også tipse deg om å trene statisk med en vektstang på 5 kg. Hold den ut fra kroppen fremover, til sidene, over hodet, når du går fra en posisjon til en annen gjøres det med strak arm. Tren også sidehev og militærpress med samme vekt på en hånd og begge. Du vil skjønne nytten av dette når du blir introdusert for AG-gym. Forsvaret skal riktignok bytte til lettere våpen, men tren deg opp til AG.

Forsvaret består av alle typer mennesker. Men jo bedre trent du er, des mer får du ut av det.

Mer info på forsvarsnett

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...