Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Selv om jeg fikk tilbud om å slippe millitæret på grunn av helsen, så valgte jeg å stå løpet ut. Dette var for å få et annerledes år, mange opplevelser, trening etc. Jeg er fornøyd med året i førstegangstjenesten, men samtidig litt glad for å være ferdig(trodde jeg). Fikk derfor litt sjokk da vi fikk beskjed at det var VELDIG stor sjangs for at alle oss som hadde gjennomført 1 års førstegangstjeneste (fra og med 2008) ville få innkallelse til Hjemmeværnet når vi dimmiterte. HV var noe jeg trodde de som hadde 6 måneders millitærtjeneste måtte gjennom?. Det er vel 6000 som gjennomfører førstegangstjenesten i år? Og det er bortimot 5000-6000 som blir kalt inn i HV hvert år. Vi fikk derfor beskjed at det var bortimot 99% sansylig at vi måtte inn i HV. Dette passer egentligt veldig dårlig med yrket/ livstilen jeg har siktet meg inn på. Endret 8. januar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Var du i PBN? Sånn jeg skjønte det skulle 98% av dem i PBN inn i HV. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det stemmer. HVUV er lagt ned, og da må man få personell fra andre steder. Spørs hvor lurt dette var av politikerne, tatt i betraktning at dagens såkalte verneplikt er skjevt fordelt fra før... Lenke til kommentar
40mm Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det har alltid vært en mulighat for at man kan bli overført til Heimevernet etter endt førstegangstjeneste, vernplikten er på totalt 18 måneder, så man har litt igjen etter endt førstegangstjeneste. Om man blir kalt inn varier litt, større sjangs for at man blir kalt inn hvis man bor i områder med "lav" befolkningstetthet, en hvis man bor i f. eks Bergen, eller Oslo. Selv når HVUV var i drift, så var ikke styrkeproduksjonen stor nok til å degge Heimevernets behov, så det har hele tiden vært folk med bakgrunn fra de andre grenene som ble overført til Heimevernet. Heimevernet vil nok ta inn folk med mest grønn erfaring, så det er større sjangse å bli overført, hvis man har bakgrunn fra Hæren. Dog, så har man jo også sjø og luftheimernet, hvor folk fra disse grenene blir inkalt til. Det beste for Heimevernet, og de som tjenestegjør der, hadde nok vært at man kalte inn alle ungdommene, og holdt dem der i 10år, for å så dimmitere dem. Da hadde man fått et Heimevern med en ikke altfor nedstigende kompetansekursve. I forhold til det man får i de situasjonene der man kaller inn folk etter de har hatt for lang tid som sivile. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis man blir overført til HV etter endt førstegangstjeneste hvor man hadde HK 416 som primærvåpen, vil da ta bruke det våpenet i HV? En ting til, er det normalt å få med våpen hjem, er det da primær og/eller sekundærvåpen (Glock)? Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg kan dele min erfaring; Jeg mener å huske å ha fått høre at jeg ikke skulle inn i heimevernet etter endt første gangstjeneste i 2006 (kontigent 05.09), men jaggu fikk jeg ikke brev i sommer fra Operativ Enhet hos SjøHeimevernet som innkalte meg til oppkledningsøvelse i November. Vedlagt lå også regler for hvem som skal/kan kalles inn og pekte rett på problemstilling med at vi som gjennomfører 12 mnd førstegangstjeneste nå blir overfør til Heimevernet. Og jeg forstod det slik som at alt vi ble fortalt rundt HV gjennom rekrutten etc bare var tull og fjas. Heldigvis fikk jeg utsettelse fordi jeg går på skole og skal det i halvannet år til, men ser uansett ut til at jeg må inn etterhvert og trene opptil 30 døgn i året, ettersom jeg skulle være endel av den operative stykrken til HV. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis man blir overført til HV etter endt førstegangstjeneste hvor man hadde HK 416 som primærvåpen, vil da ta bruke det våpenet i HV? En ting til, er det normalt å få med våpen hjem, er det da primær og/eller sekundærvåpen (Glock)? Innstatsstyrkene vil ta å bruk HK416 i løpet 2009, F og O styrkene vil forsatt bruke AG-3 i mange år framover, så det avhenger av hvor du havner. Våpen får man med seg hjem. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 HV er delt opp i en IFO-struktur. Innsats og forsterkning/oppfølging. Innsats er frivillig. De trener 15 til 35 dager i året, avhengig av distrikt. De har også prioritet på materiell og har det meste av "moderne" ting som hæren har. Nye sko, goretex uniformer, hk416/417 osv. Nå vet jeg ikke om dette gjelder for alle i-styrkene, men min i-styrke er ihvertfall kjøretøyoppsatt på henholdsvis MB, scania og snøscooter. Forsterkning og oppfølging er der du kommer om du ikke velger innsats. Trenger 5-7 dager i året, men skal ikke ha trening i 2009. Materiel er vel det "vanlige". Ikke noe fancy mao Som 40mm sier, får du alt ustyret inklusive våpen med deg hjem. Våpen er dog ikke komplett. Tennstempel og tennfjær blir fjernet fra våpenet før du drar hjem igjen. Du kan søke om og få et fullverdig våpen med deg hjem, men da må du være medlem i et skytterlag, samt bevise at du har vært på stevner osv. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Ja, driver med praktisk rifleskyting, og det hadde vært rimelig rått å fått med seg en 416 hjem, tar nok en minst 5-10 år før det er godkjent på det sivile markedet, for å ikke glemme at den sivile versjonen visstnok skal ha en pris på rundt 30 000. Får vel prøve å komme inn i en i-styrke, kanskje 016. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Forskjellen på innsatsstyrkene til hv og hv-016 er VELDIG stor, bare for og si det. 016 er hv sin spesialstyrke. Men om du har fysikken og viljen skal det ikke være noe problem. Du finner sikkert litt info på www.mil.no/hv Lenke til kommentar
40mm Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Forskjellen på innsatsstyrkene til hv og hv-016 er VELDIG stor, bare for og si det. 016 er hv sin spesialstyrke. Men om du har fysikken og viljen skal det ikke være noe problem. Du finner sikkert litt info på www.mil.no/hv Forskjellen ligger hovedsaklig i at de har forskjellige primeroppgaver. HV016 er også en del av innsatsstyrkene. Endret 9. januar 2009 av 40mm Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Forsåvidt. Men du kan vel ikke nekte for at det skal _litt_ mer til og komme inn i 016, enn det gjør og komme inn i i-styrken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå