McGrath Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Heisann! Lurte på om noen av dere hadde peiling på bærebare datamaskiner til salg for tida. Jeg er en relativt enkel bruker. Student som surfer, kjører musikk, litt programmvare (Minitab, GIS), og har ca. 12000 til kjøp. Var nesten litt keen på en Macintosh, men blei fortalt at med mindre jeg drev med design så var det en dårlig deal. Uansett, jeg vil ikke lage en pro/con Mac diskusjon her. Jeg kikka på noen HP'er, men av en eller annen grunn har jeg ikke sansen for dem. Av spesifikasjoner så er jeg vel mest gira på å invistere litt ekstra i RAM. Det blir ingen spillmaskin for å si det sånn. Det gjør heller ingenting at den er liten. Trur kanskje at den ikke blir for stor er et pluss, men er åpen for de fleste forslag. Hit me! Please. Lenke til kommentar
Jcarlsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hvis du kan fortelle litt mer eksakt hva du tenker å bruke den til vil det hjelpe? er det til dokumentskrivning og lagring av bilder etc? 12000 er jo en rimelig høy sum og jeg tror ikke det lønner seg å kjøpe for den summen nå..du kan gå laaangt ned i pris dersom du skal ha den til jobb/skole pc Endret 8. januar 2009 av jcarlsen Lenke til kommentar
McGrath Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Jah, jeg veit 12000 kanskje er en drøy sum. Men siden jeg vurderte en Macintosh, så ble det liksom summen jeg satt til side =) Vel, bruksområdene blir vel, statistisk programmvare, GIS sofware, musikk, filmer, teksting. Kanskje et fotball spill en kompis av meg maser om, men det er ikke akkurat noe jeg prioriterer. Hadde vært fint med bra batteri også. Veit ikke helt hva mer jeg kan si. Men jeg er keen på en masking som håndterer ting relativt raskt. Jeg får spader av trege maskiner. Derfor jeg tenkte kanskje det var lurt med ekstra mye RAM. Lenke til kommentar
McGrath Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Tenkte jeg skulle linke den jeg kikka på her om dagen. Multicom tilbud. Jeg veit strengt tatt ikke om det er et bra tilbud. Og det er mulig den er litt for liten? Noen som har erfaring fra å jobbe/skrive på den størrelsen? Hvis den er ok, ville du kjørt VISTA home premium? Ville du oppgradert prosessoren til INTEL Core2Duo T8100 2.1GHz mFCPGA8 3MB 45nm Centrino?? Jeg er ikke sikker på hvor nytt tilbudet er heller. Frustrerende når man ikke har peiling Endret 8. januar 2009 av McGrath Lenke til kommentar
Jcarlsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) hvis jeg skal anbefale deg noe ut fra egne erfaringer vil jeg si dell..kjappe gode maskiner som har bra levetid..god service og en pris som ligger midt på treet. skal du kjøre vista kommer du ikke under 3gib RAM ellers kommer du til å ta selvmord. Utrolig krevende OS. Kjøp heller XP eksternt og vent på Windows 7. Se Inspirion modellene til DELL..veldig gode, stabile og billige. Dellshop Endret 8. januar 2009 av jcarlsen Lenke til kommentar
McGrath Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 XP eksternt skjønner jeg ikke hva betyr engang, men jeg trur jeg skal ha 4 gb RAM, så det går vel greit. Men jeg hakke vært inne på tanken om Dell. Skal sjekke det. Takker. Og når kommer Windows 7? Lenke til kommentar
Jcarlsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 microsoft sier at windows 7 er e treårig prosjekt som startet i 2007..da vil det vel være ute i 2010 om ikke matten min er helt skeiv. XP eksternt vil si at du kjøper det utenom pc'n og installerer det på pc'n din..altså at du ber om pc uten OS.. Men vista er greit hvis du kjører 4 gib ram..husk at du må ha vista 64-bit hvis du vil utnytte all rammen..ikke nødvendig med mer enn 3 gib ram strengt tatt.. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Om du skal kjøre mye GIS, ville jeg vurdert en 15,4-tommer med en god oppløsning. Hvor stort er kravet ditt til portabilitet kontra gevisnt med god skjermstørrelse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå