Gå til innhold

Opera 7.10 Released!

Anbefalte innlegg

Opera 6.x hadde en meget god email klient imho, enkel og grei. Du kunne lett holde styr på flere kontoer osv.

M2 derimot er skikkelig møkk. Det som kjennetegner Opera er at browseren er god "rett ut av eska" samtidig som du kan tweake den til å passe deg og være "perfekt". M2 derimot er ubrukelig uten konfigurasjon og blir brukbar etter du har konfigurert den :|

Hehe, interessant kor forskjellig syn ein kan på slikt. Imho, så var M1 ikkje verdt harddiskplassen den var skreve på, men M2 er heilt konge. Den er riktignok umoden enda, men glir perfekt inn i den ellers gode brukaropplevinga i Opera.

Forresten, til dei som mislikar M2 og at den ligg i hotlista: det er berre å slette m2.dll frå Opera-katalogen, så vil den aldri mase meir ;-)

Sikkert noen som kommer til å gjøre det, bra tips.

Selv syns jeg den er helt OK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha brukt Opera 7.10 siden i går:

Hvorfor går det så sinnsvakt lang tid å loade sider noen ganger i vanlige forum, når man har klikket en link til et innlegg i en E-mail man har mottatt? Jeg mener, det stopper omtrent helt opp hvor MSIE freser rett forbi noen ganger. Det hjelper ikke om trådene er bare tekst.

I ett tilfelle klikket jeg en slik link i en E-mail og siden spratt opp her i Opera 7.10. Så skulle jeg klikke meg tilbake til forum oversikten, men det var plent umulig. Den sto og surret noen sekunder, så ble markøren den vanlige pilen igjen uten at jeg kom til siden. Ingen feilmelding eller noe. Den nektet ganske enkelt å gå tilbake selv om linken jeg klikket var en vanlig http link og ikke lokalt av noe slag.

Teksten nederst i tekstfelt som dette forsvinner halvveis når jeg har minimert Opera 7.10 og går tilbake, og jeg kan ikke scrolle uten videre når det skjer (bruker Logitech Dual Optical med standard Win2k driver).

Tekst markøren stikker utenfor dette tekst feltet.

Tekst "henger igjen" nedenfor tekstfeltet av og til, forsvinner når jeg bruker scrollbaren i tekstfeltet.

Det og en rekke andre ting jeg har opplevd bare siden i går, gjør at jeg går tilbake til MSIE om jeg ikke blir dus med Opera 7.10 etter en liten stund. Dette føles fremdeles som en sen beta for meg.

Layout på diverse sites virker fremdeles å skape problemer for Opera. Nå er det selvfølgelig mest sannsynlig webdesignerne's skyld da de fleste som lager hjemmesider i dag ikke vet en dritt om temaet.

Skin funksjonen er superb, lastet ned noen skins og bruker for øyeblikket "Smile", som er flott i duse og samtidig morsomme farger. Men når jeg gikk til den andre skin siden, nektet Opera å laste bildene (bilder påslått). Har prøvd igjen og igjen, samme resultat hver gang.

Jeg har mixed feelings for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt Opera 7.10 siden i går:

Hvorfor går det så sinnsvakt lang tid å loade sider noen ganger i vanlige forum, når man har klikket en link til et innlegg i en E-mail man har mottatt? Jeg mener, det stopper omtrent helt opp hvor MSIE freser rett forbi noen ganger. Det hjelper ikke om trådene er bare tekst.

Hmm, har ikkje sett dette, men eg høyrde noko om at installasjonen i enkelte tilfelle sette litt rare verdiar for nettverksinstillingane.

Sjekk Alt-P ->Network

Max connections to a server bør vere 8

Max total connections bør vere 20

(visstnok vart begge desse sett til 1 i enkelte tilfelle, og da vart det sirup...)

Lenke til kommentar
Mye negativt om opera, div feil osv

Kan ikke si at jeg har noen av disse feilene, eneste feil jeg har hatt, er at C C Generals crasha og Opera var på, så når jeg trykka på en kink uten å starte opera sto windows helt stille.

Men det jeg måtte gjøre var bare å starte Opera og velge at den skal åpne hjemmesiden når det vinduet kom opp.

Ikke stor feil, og det var kun denne feilen jeg har hatt!

Lykke til :woot:

Lenke til kommentar
Har selv hatt Opera 7.10 i 2-3 uker nå. Kan si at "log in-funksjonen" er noe av det mest geniale så er oppfunnet.

To ting jeg har funnet som irriterer meg litt er at frame/iframe får en scrollbar nederst og at egendefinerte scrollbar-farger ikke funker. Noen så vet hvordan du kan fikse dette? (Hvis det i det hele tatt går?)

Artig at du har hatt den i 2-3 veker, når _betaen_ til 7.10 kom ut torsdag i forrige veke....

Toggle scrollbars: Ctrl-F7.

Farge på scrollbars: Legg til dette under [user Prefs] i opera6.ini:

Enable Scrollbar Colors=1

Dreit skikkelig på draget der. Jeg HADDE 7.02 :oops:

Lenke til kommentar

Takk for tips :) Network var 8 og 20, så det var neppe der problemet lå. Akkurat nå hakker det noe grusomt når jeg skriver, mens resten av siden loades. Er det normalt?

Det virker nesten som ingenting blir lagret i cachen noen ganger, men på den annen side spretter de gamle sidene frem igjen, som jeg holdt på med sist, når jeg åpner Opera 7.10 igjen.

Jeg var nok for rask med konklusjonene. Kanskje en reinstall kan løse de nevnte problemene, men jeg skal uansett ta en nærmere titt på innstillingene.

Hva skjer når man betaler for registrering, greit nok at annonsene forsvinner, men blir det bare et blankt felt der som tar opp så mye plass? Det ville isåfall vært passe dumt, jeg håper det ikke er slik.

Jeg må uansett venne meg til å bruke Opera igjen.. :D

Lenke til kommentar

Opera 7.10 er konge!

Men... må fremdeles bruke IE for å sjekke nettbank...

Grunnen er at noen java applets ikke ser ut til å fungere. Jeg bruker ikke Microsoft Virtual Machine..

Forslag på hva jeg kan ha gjort feil med innstillingene?

Lenke til kommentar

Jeg opplever akkurat det samme ang. nettbank. Da jeg skulle hente ned sertifikat fra Skandiabanken, ble jeg forespurt om passord, uten at Opera har noen grunn til å spørre meg om det, da jeg hadde tastet inn nødvendig informasjon som jeg pleier å gjøre når jeg henter det i MSIE. Dette passord vinduet kom opp igjen og igjen. Da jeg ignorerte det, ble jeg ikke sluppet inn, på tross av at Skandiabanken fikk nødvendig informasjon.

Jeg har også akkurat opplevd noe annet merkelig. Det gjelder en sak mellom meg og QXL. Til slutt gav de meg en link så jeg kunne sjekke gamle fakturabeløp, men når jeg klikker enkeltsummene i oversikten, skjer ingenting når jeg skulle kommet til ny side med detaljert info.

På tross av alle disse småtingene synes jeg Opera 7.10 virker svært lovende. Det er alle de spesielle funksjonene og tilpasningsmuligheten som gjør det så unikt, og jeg må si jeg digger det tross alt 8)

Lenke til kommentar

Det virker nesten som ingenting blir lagret i cachen noen ganger, men på den annen side spretter de gamle sidene frem igjen, som jeg holdt på med sist, når jeg åpner Opera 7.10 igjen.

Kan jo også sjekke cache-innstillingane. Alt-P ->History and cache. Default er vel 2MB disk-cache, noko som er litt lite spør du meg. Har du mykje RAM kan du jo og sette memory-cache til 60MB. Automatic innstillinga fører vel til at 10% av RAM blir brukt. Eller kanskje det var 10% til bilder og 10% til dokument...hugsar ikkje heilt.

Hva skjer når man betaler for registrering, greit nok at annonsene forsvinner, men blir det bare et blankt felt der som tar opp så mye plass? Det ville isåfall vært passe dumt, jeg håper det ikke er slik.

Neida, feltet blir heilt borte :-)

Lenke til kommentar
Jeg opplever akkurat det samme ang. nettbank. Da jeg skulle hente ned sertifikat fra Skandiabanken, ble jeg forespurt om passord, uten at Opera har noen grunn til å spørre meg om det, ..

Opera har absolutt ein grunn til å spørre om passord. Dette passordet blir brukt til å kryptere sertifikatet på disken din slik at andre ikkje skal kunne bruke det, og har ingenting med bankpassordet å gjere.

Mozilla gjer akkurat det same. IE lagrar sertifikatet rett på disk, men dei om det.

Forøvrig funkar innlogging i Skandiabanken heilt fint for min del (men hugs å identifisere som IE, ellers funkar ikkje menyane)

Lenke til kommentar

1. In brief

Control Panel > Internet Options > Connections

(o) Always dial my default connection

Dialup connection Properties > Shared usage

[v] Activate shared usage

[v] Dial on demand

....................................................................

Ok, jeg har win XP (Norsk), når jeg

1) går inn inn på kontrollpanel og velger "Alternativer for internett"og videre til "Tilkoblinger" for der etter å velge "Innstillinger" så finner jeg ikke overfornevnte "Shared usage"....

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Opera har absolutt ein grunn til å spørre om passord. Dette passordet blir brukt til å kryptere sertifikatet på disken din slik at andre ikkje skal kunne bruke det, og har ingenting med bankpassordet å gjere.

Mozilla gjer akkurat det same. IE lagrar sertifikatet rett på disk, men dei om det.

Forøvrig funkar innlogging i Skandiabanken heilt fint for min del (men hugs å identifisere som IE, ellers funkar ikkje menyane)

Hmm vel, Opera er satt til å bli identifisert som MSIE, og det skaper litt hodebry for øyeblikket da vi er to som bruker PC'en min for tiden. Men nok om det, jeg får ikke logget inn fordi det passord vinduet spretter opp hele tiden, og hva skal jeg liksom bruke som passord på Skandiabanken? Du har person-nummer og PIN, ikke noe passord i tillegg til det. Så jeg er litt forvirret. Ville vært flott om du kan forklare litt step-by-step, da det er stort sett ting som dette som gjør at jeg veksler mellom MSIE og Opera nå.

Lenke til kommentar

Ok, Hidden, step by step ;-)

Det passordet som Opera spør etter når du lastar ned sertifikat kan du velge sjølv. Det har ingenting med bankkode, pin eller slikt å gjere. Altså du kan f.eks bruke Hidden01, Hidden02 eller noko slikt.

Prosessen i Opera 7.1 final:

1. Trykk på linken "last ned sertifikat her"

2. Tast inn fødselsnummer og PIN og trykk OK.

3. Sertifikat nøkkellengde er 1024, trykk OK.

4. Opera spør om "Security password" - skriv inn noko lurt (Hidden01), passordet må vel ha minst 8 tegn, og inkludere eit tal.

5. Opera spør om bekrefting på passordet - altså skriv inn det same ein gong til.

6. Du får opp ein dialog som spør om du vil godkjenne sertifikatet - trykk Install

7. Ny dialog (Certificate signer not found), trykk OK

Så kan du logge inn på vanleg måte:

1. Trykk Logg inn øverst på sida

2. Du får ein dialog som spør om sertifikat - trykk OK.

3. Ny dialog som spør om Security password - skriv inn passordet du oppgav tidlegare i punkt 4 over.

4. Skriv inn fødselsnummer og PIN.

Og som sagt, dette passordet blir brukt av Opera til å kryptere sertifikatet på harddisken, som ekstra tryggleik mot at andre kan misbruke det. Opera vil av same tryggleiksgrunn nekte å akseptere eit passord på berre 4 teikn, fordi det ville vere for enkelt å knekke. Dette passordet blir _ikkje_ sendt til Skandiabanken eller andre.

Lenke til kommentar

Ok, jeg fikk det endelig til, takk for tips :)

Det jeg opplevde var at det gikk først greit med å taste inn passord med bokstaver og tall, men etter det begynte Opera å mase om det igjen når jeg klikket install på sertifikatet. Prøvde igjen, det gav beskjed om at det ikke fant gyldig sertifikat eller noe, jeg gikk videre og kom til slutt inn.

Takk igjen :woot:

Lenke til kommentar
Opera r0x!  :woot:  

Begynnte å bruke Opera når 6.0 kom ut, og syns at den blir bare bedre og bedre! Men det er noen småting som må fikses før jeg kvitter meg heilt med xplorer...   :-?

Samma her, håper disse tingene blir fixet, slik at jeg kan slutte å bruke explorer :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...