Gå til innhold

Jerusalem, hvem har rett på det hellige land ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normalt sett ville jeg ikke støttet slike forslag som RWS kommer med, men i et tilfelle som dette hadde det ikke vært så dumt :p Dog, de hadde sikkert kranglet om asfaltbitene.

 

Nei jeg synes ikke det skal tilhøre noen som helst religioner.

 

Men noen god løsning er det vel ikke på problemet.

Lenke til kommentar
Normalt sett ville jeg ikke støttet slike forslag som RWS kommer med, men i et tilfelle som dette hadde det ikke vært så dumt :p Dog, de hadde sikkert kranglet om asfaltbitene.

 

Nei jeg synes ikke det skal tilhøre noen som helst religioner.

 

Men noen god løsning er det vel ikke på problemet.

Slik jeg har forstått det er det kun turkomongonele/jødene som offesielt har gjort krav på dette området på religiøst grunnlag. Men man kan derimot dokumentere hvem som burde eie det og da sikter jeg hverken til Storbritania, muslimer eller FN.

 

Så jeg må si meg noe enig med både RWS og Pivotal her.

Noen god løsning er det vel ikke på problemet, og skal man bombe hele landet tilbake til ørkenen, kan det være greit å få ut "Kanaans etterkommere" og donere penger til slike ogranisasjoner før det i iverksettes.

http://www.hjhome.org/

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Jeg vil si at jødene har rett på hele Israel, sammen med Jerusalem.

Landet har alltid vert ment for jødene og det er det landet Gud har lovet dem. Og dersom Bibelen ikke slår feil så beholder de nok landet en stund til.

 

Uansett om du ser på konflikten med er religiøst eller ateistisk syn så bommer du kraftig her.

Hvilken gud har lovet ashkenazi jødene denne jordflekken?

Lenke til kommentar
Jeg vil si at jødene har rett på hele Israel, sammen med Jerusalem.

Landet har alltid vert ment for jødene og det er det landet Gud har lovet dem. Og dersom Bibelen ikke slår feil så beholder de nok landet en stund til.

 

Du beviser bare hvor farlig religion er når du baserer dine konklusjoner alene på hva som står i dine religiøse tekster. Det er sånne personer som deg som gjør at det aldri blir fred der nede.

Lenke til kommentar

Som kristen som mener jeg at både jøder og palestinere og arabere osv. har rett til å få leve i fred med hverandre der, og ikke måtte frykte for krig og ufred osv. Det står i bibelen om Jesus som gikk til samaritanerne (palestinerne?) og fortalte dem det samme som han fortalte jødene, og han brukte også en samaritaner som eksempel på nestekjærlighet. Jeg tror at krig er uungåelig, ikke fordi Gud vil det, men fordi mennesker bare ikke kan leve i fred med hverandre.

Lenke til kommentar
Som kristen som mener jeg at både jøder og palestinere og arabere osv. har rett til å få leve i fred med hverandre der, og ikke måtte frykte for krig og ufred osv. Det står i bibelen om Jesus som gikk til samaritanerne (palestinerne?) og fortalte dem det samme som han fortalte jødene, og han brukte også en samaritaner som eksempel på nestekjærlighet. Jeg tror at krig er uungåelig, ikke fordi Gud vil det, men fordi mennesker bare ikke kan leve i fred med hverandre.

Nei, palestinere er ikke samaritanerne men etterkommere av kanaaneerne.

kanaaneerne er ifølge wikipedia av Noahs ætt.

 

Jos 03,10

10 Av dette skal dere skjønne at den levende Gud er midt iblant dere, og at han vil drive bort for dere både kanaaneerne og hetittene, hevittene, perisittene, girgasjittene, amorittene og jebusittene...

 

15 Slik skal du gå fram i alle byene som ligger langt borte fra deg og ikke tilhører folkene her. 16 Men i de byene som tilhører disse folkene og som Herren din Gud vil gi deg til eiendom, skal du ikke skåne en eneste skapning. 17 Du skal bannlyse hetittene, amorittene, kanaaneerne, perisittene, hevittene og jebusittene, slik som Herren din Gud har befalt deg.

 

28 Når jeg sender skrekk og forvirring foran deg, skal den jage bort for deg hevittene og kanaaneerne og hetittene. 29 Jeg vil ikke drive dem ut på ett år, for at landet ikke skal bli liggende øde og villdyrene bli for mange for deg. 30 Litt etter litt vil jeg drive dem ut for deg, til du blir så tallrik at du kan ta landet i eie. 31 Jeg skal la dine landegrenser nå fra Sivsjøen til Filisterhavet, fra ørkenen til Eufrat. For jeg vil gi innbyggerne i landet i din hånd, og du skal drive dem ut.

 

1 Siden sa Herren til Moses: «Dra bort herfra, både du og det folket du har ført opp fra Egypt, til det landet som jeg med ed lovte Abraham og Isak og Jakob da jeg sa: Din ætt vil jeg gi det. 2 Jeg sender en engel foran deg og driver ut kanaaneerne, amorittene, hetittene, perisittene, hevittene og jebusittene.

 

10 Men de drev ikke bort de kanaaneerne som bodde i Geser. Kanaaneerne ble boende i Efraim, som de gjør den dag i dag. Men de måtte utføre tvangsarbeid.

 

12 Men Manasse-sønnene greide ikke å drive befolkningen ut av disse byene; det lyktes kanaaneerne å bli boende der i landet. 13 Da israelittene siden ble sterkere, drev de dem ikke bort, men satte dem til å gjøre tvangsarbeid.

Lenke til kommentar

Hyggelig denne guden... :no:

 

Han LIKER blod og gørr og etnisk rensing ihvertfall. Hadde han ikke gjort det ville han vist trynet sitt til ALLE mennesker og sluppet å ta livet av alle som sto i veien for "guds folk"!! For en gjeng! Og disse tror de klarer å lage fred med sin religion? Køss meg bak sier jeg, for i lopet av disse to tusen årene har det omtrent ikke vært annet en nød, elendighet og lidelse på grunn av denne guden, som fint kunne vist seg for alle og enhver så mektig som han etter sigende skal være, men som ikke gjør det og heller dreper mennesker for moro skyld...

 

Og dette vil religiøse at vi skal tilba? No way!

 

På tide å behandle kristen tro og annen religiøs tro for det dette er : overtro!

 

Rett til det hellige land? Ha, som å spille sjakk på et sandpapir dette jo, i to tusen år!!!

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg mener vi burde bombe hele landet tilbake til ørkenen den kom fra og asfaltere etterpå, så hadde ingen noe å krangle om lenger.... :love:

 

Makan til utspring av ufred og dritt skal en vel lete lenge etter.....

Enig!

 

Jerusalem tilhører ingen av de, spør du meg før FN styrker gå inn å ta tilbake Jerusalem fra Israel og gjøre det til en internasjonal by under direkte styre fra FN.

Sett at ingen andre land enn Israel protesterer da selvfølgelig.

Enig igjenn

 

så slipper jeg og nevne det.

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Phoenicia

Phoenicia was an ancient civilization centered in the north of ancient Canaan, with its heartland along the coastal regions of modern day Lebanon, extending to parts of Israel, Syria and the Palestinian territories. Phoenician civilization was an enterprising maritime trading culture that spread across the Mediterranean between the period of 1550 BC to 300 BC.

 

Så kom jo Cyrus den Store, første persiske sultan, historisk sett tilhører hele området Iran, ikke jødene :xmas:

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært israeler hadde jeg nok emigrert tilbake til Europa eller UAS. Hvem i all verden vil bo sammen med flere hundre millioner sinte muslimer? Det er ille nok at de kommer hit om man ikke skulle dra dit og oppsøke dem også, og de kommer aldri til å stanse før Israel er ødelagt.

 

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor muslimene er så ivrige etter Jerusalem. Det er jo først og fremst en hellig plass for kristne. (kanskje jøder også?)

 

Når det er sagt så var de palestinske områdene britisk mandat, mesteparten av landet ble kjøpt opp, og de palestinerne som bodde der ble tilbudt statsborgerskap. Israel er en fullt lovlig stat opprettet av mandat ifra FN og Storbrittania, og palestinerne og israelerne er genetisk sett hovedsakelig samme folk.

 

Palestinerne skulle tatt imot tilbudet når Israel ble opprettet. Samtidig skaper det en catch 22 å ha alle disse menneskene UTEN land. Saken burde vært avgjort innen 50 årene rullet rundt, enten ved å deportere dem til Jordan og andre land, eller ved å integrere områdene i staten Israel, som en sekulær stat.

 

De er tross alt ikke så ulike som de selv liker å tro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...