S_J Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg har hørt den norske kongefamilien har blant annet Karl den store som en av sine forfedre, og muligens også Attila. Noen har laget en interessant liste for det britiske kongehus: http://www.monarchist.ca/new/docs/ethnic.html Det norske og britiske kongehus er nært beslektet, så hvor mange punkt kan man også si med sikkerhet gjelder for de norske? Andre teorier velkomne. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Som man ser så er det altså Maud som stammer fra Storbritania, og Haakon fra Danmark/Sverige. Se stamtavlen her Samt Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg. Endret 8. januar 2009 av Nidaroo Lenke til kommentar
-Bratset- Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Kongefamilier i Europa er jo nesten alle beslektet Dronning Maud var jo datter av Edward VII som var den såkalte Europas Onkel Gjennom han er jo svært mange kongefamilier beslektet. Er etter min mening litt vanskelig å holde styr på det Britisk kongehuset når man kommer et stykke bakover da :S Fordi Dronning Mauds bestemor, Dronning Victoria av England ikke tok over tronen etter sin far men etter sin onkel. Så å følge slekten lengre bakover da. . . :S Det blr for komplisert for meg hvertfall og holde rede på slektsforhold lengre ut en tremenning, firmenning osv Endret 18. februar 2009 av -Bratset- Lenke til kommentar
S_J Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 Ingen som kan mer om dette? Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Jeg har hørt den norske kongefamilien har blant annet Karl den store som en av sine forfedre, og muligens også Attila. Haakon Magnus er sønn av Harald V Harald V er sønn av Olav V Olav V er sønn av Haakon VII Haakon VII er sønn av Fredrik VIII Fredrik VIII er sønn av Kristian IX Kristian IX er sønn av Friedrich Wilhelm Friedrich Wilhelm er sønn av Friedrich Karl Ludwig Friedrich Karl Ludwig er sønn av Karl Anton August Karl Anton August er sønn av Peter August Frederik Peter August Frederik er sønn av Frederik Vilhelm III Hele denne slekten er fra Slesvig-Holsten Karl den store ? Nei, ser ingen direkte forbindelse der. Endret 4. april 2009 av Ove38 Lenke til kommentar
S_J Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 Karl den store ? Nei, ser ingen direkte forbindelse der. Har undersøkt litt, fant dette slektstreet: Karl den Store Ludvig I Karl II Judith Balduin II Arnulf I Balduin III Arnulf II Balduin IV Balduin V Matilda Henrik I Matilda Henrik II Johan Henrik III Edvard I Edvard II Edvard III Lionel Philippa Plantagenet Roger Mortimer Anne Richard Plantagenet Edvard IV Elisabeth Margaret Tudor Jakob V Maria I Jakob I/VI Elisabeth Sophia Georg I Georg II Fredrik Ludvig Georg III Edvard Viktoria Edvard VII Maud Olav V Harald V Har også funnet at kongefamilien har armenske forfedre: Ruben I Konstantin I Ukjent kvinne Morfia Alice Konstanse Agnes Andreas II Isabella Filip IV Isabella Edvard III Lionel Philippa Plantagenet Roger Mortimer Anne Richard Plantagenet Edvard IV Elisabeth Margaret Tudor Jakob V Maria I Jakob I/VI Elisabeth Sophia Georg I Georg II Fredrik Ludvig Georg III Edvard August Viktoria Edvard VII Maud Olav V Harald V Litt usikker på navnene, har også ikke tatt med av (for eksempel av Flandern eller av Ungarn) Så nå vet jeg at minst én av punktene på listen også stemmer med den norske kongefamilien. Noen som vet hvilke flere som gjør det? Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Haakon Magnus er sønn av Harald VHarald V er sønn av Olav V Olav V er sønn av Haakon VII Haakon VII er sønn av Fredrik VIII Fredrik VIII er sønn av Kristian IX Kristian IX er sønn av Friedrich Wilhelm Friedrich Wilhelm er sønn av Friedrich Karl Ludwig Friedrich Karl Ludwig er sønn av Karl Anton August Karl Anton August er sønn av Peter August Frederik Peter August Frederik er sønn av Frederik Vilhelm III Hele denne slekten er fra Slesvig-Holsten Karl den store ? Nei, ser ingen direkte forbindelse der. Har undersøkt litt, fant dette slektstreet: Karl den Store Ludvig I Karl II Judith Balduin II Arnulf I Balduin III Arnulf II Balduin IV Balduin V Matilda Henrik I Matilda Henrik II Johan Henrik III Edvard I Edvard II Edvard III Lionel Philippa Plantagenet Roger Mortimer Anne Richard Plantagenet Edvard IV Elisabeth Margaret Tudor Jakob V Maria I Jakob I/VI Elisabeth Sophia Georg I Georg II Fredrik Ludvig Georg III Edvard Viktoria Edvard VII Maud Olav V Harald V Har også funnet at kongefamilien har armenske forfedre: Ruben I Konstantin I Ukjent kvinne Morfia Alice Konstanse Agnes Andreas II Isabella Filip IV Isabella Edvard III Lionel Philippa Plantagenet Roger Mortimer Anne Richard Plantagenet Edvard IV Elisabeth Margaret Tudor Jakob V Maria I Jakob I/VI Elisabeth Sophia Georg I Georg II Fredrik Ludvig Georg III Edvard August Viktoria Edvard VII Maud Olav V Harald V Litt usikker på navnene, har også ikke tatt med av (for eksempel av Flandern eller av Ungarn) Så nå vet jeg at minst én av punktene på listen også stemmer med den norske kongefamilien. Noen som vet hvilke flere som gjør det? På den måten der (via forskellige ektefeller) kan nesten hvem som helst føre sin slekte tilbake til Karl den store. Lenke til kommentar
S_J Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 På den måten der (via forskellige ektefeller) kan nesten hvem som helst føre sin slekte tilbake til Karl den store. Vel, det er jo en direkte linje selv om den går via kvinner. Jeg (og mine venner) kan ikke spore slekten så langt tilbake. Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 På den måten der (via forskellige ektefeller) kan nesten hvem som helst føre sin slekte tilbake til Karl den store. Vel, det er jo en direkte linje selv om den går via kvinner. Jeg (og mine venner) kan ikke spore slekten så langt tilbake. Paris Hilton a descendant of Charlemagne (Karl den store) Barack Obama, descendant of Charlemagne (Karl den store) Was Jefferson Charlemagne's Direct Male Descendant??? (Karl den store) I'm a direct descendant of Charlemagne. (Karl den store) Lenke til kommentar
S_J Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Paris Hilton a descendant of Charlemagne (Karl den store) Barack Obama, descendant of Charlemagne (Karl den store) Was Jefferson Charlemagne's Direct Male Descendant??? (Karl den store) I'm a direct descendant of Charlemagne. (Karl den store) Greit, det er kanskje ikke så uvanlig, men det er ikke poenget her. Jeg har fortsatt ikke klart å finne ut om hvilke andre punkter på listen som stemmer. Kan du/noen andre hjelpe meg? Noen som vet om en enkel og oversiktlig nettside for å undersøke dette? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Den norske kongefamilien kommer fra den svenske Ynglingeætten som Snorre forteller om. Der er æsen Frei den norske og svenske kongefamiliens forfar. Men Snorre skrev ikke bare fakta. Dagens kongefamilie gir vel ingen ledetråd til hvor den opprinnelige kongefamilien kom fra? For de som er konge idag har ingenting til felles med de som faktisk var konger, den gangen tittelen konge hadde den faktiske betydningen. Karl den store var jo i krig med sakserne, og mye tyder på at alle konger i skandinavia så med uro på ham. Har heller aldri hørt om at noen norske konger i vikingalderen var i slekt med ham. Faktisk spekuleres det i at angrepet på Lindisfarne var et direkte hevnangrep. I 782 ble det et voldsomt nederlag for hedenske saksere som ble halshogd og massakrert i Verden. Sakserhøvdingen Widukind søkte tilflukt hos danskene og dermed ble historiene ført videre. 11 år senere kom det et direkte angrep på et av kristendommens maktsentere, nemlig Lindisfarne. Så mye tyder på at skandinaviske høvdinger og konger var i direkte religiøs og politisk konflikt med Karl den stores fremmarsj nordover. Endret 6. april 2009 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå