Gå til innhold

Vil jeg merke fartsforskjell mellom disse raid oppsettene?

TBJ

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg vil merke noe forskjell på hastigheten i raid mellom disse to oppsettene:

Hovedkort: MS-7091 (link til manualen)

Harddisker: 2 stk. Samsung Spinpoint F1 750 GB

Raid 0 i begge oppsettene.

Oppsett 1:

Bruke raid som er innebygd i hovedkortet

Oppsett 2:

Kjøpe nytt raid kontrollerkort SDM PCIe SATA II 300 RAID 2P

Grunnen til at jeg lurer, er at raiden i hovedkortet mitt støtter kun ATA-150, mens det eksterne kortet støtter ATA-300.

Harddiskene støtter ATA-300.

Vil jeg merke noen forskjeller, eller blir det kun teoretisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen fra SATA 1 til SATA 2 blir kun teoretisk med vanlige harddisker. Men høyhastighets SSD derimot blir situasjonen en annen, men det er ikke det som er tilfellet her.

Det vil være mulig at hovedkortets innebygde raid ikke klarer å gi to F1 disker i raid-0 fullt headroom, men du vil ikke bli treget ned noe særlig tror jeg.

Mitt hovedkort klarer nesten å dra to Mtron Pro SSD i raid, men det er et 790FX da.

Jeg vil anbefale deg å prøve det fra hovedkortet ditt og kjøre noen benchmarks, og hvis du får mye lavere enn det Nizzen fikk fra sitt raid kort med 2 Western digital 750GB SE disker her https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=274057 så kanskje du kan vurdere det.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Begge løsningene du linker til er fakeRAID så noen skikkelig fartsforskjell ville jeg ikke ventet meg.

Du måtte da ha hatt en skikkelig RAID kontroller med egen prosessor, men da blir prisen mye høyere og jeg tror ikke du kan hente ut all verden til ekstra ytelse heller med bare 2 disker.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at du oppnår nevneverdig forskjell selv om du skulle investere i en dyrere hw raid kontroller med 2 disker i RAID0.

Eneste fordelen er flere porter og mulighet for å gå enda hardere til verks med RAID senere, RAID 5 eller 6 eller 50.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...