Siccmade Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Info: TV: Philips 37PF7321/12 PC Info: Windows XP, Nvidia GeForce 8400 GS (oppdaterte drivere) Tilkobling: DVI til HDMI overgang (har også prøvd med S-Video kabel, samme resultater der) Problemet er ganske enkelt at slår jeg på tven og setter på HDMI-kanalen så er det helt svart. Jeg må restarte pcen, gjerne med tven på for at det skal komme bilde. Når jeg først har bilde så kan jeg ikke trykke vekk fra kanalen til vanlig tvkanaler og tilbake igjen, da mister de kontakten igjen. Dette er ett veldig slitsomt problem som irriterer meg ganske mye. Har prøvd blant annet å installere hele Windows på nytt uten at det har gitt nye resultater. Noen som har noen gode tips? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Noen som har noen gode tips? Først og fremst, veldig informativ første post med all viktig info som gjør det lett å skjønne problemet! Så, det du sliter med er at HDMI koblingen ene og alene hviler på at EDID signalet "lever". EDID er en egen buss på HDMI kabelen som inneholder info om oppløsning og frekvens på signalet. Når du bytter kilde, eller kobler til HDMI kabelen etter at pcen er påslått så "snakker ikke" TVen og PCen sammen... Dette er et irriterende problem, men det finnes løsninger. Du kan bruke en "black box" som ene og alene har til oppgave å huske EDID, slik at kilde og endepunkt tror at signalet er konstant oppkoblet. Geffen har en slik boks de kaller DVI-detective (DVI har akkurat samme problem) som vil fungere. Kramer (www.leteng.no) har løsninger for det. Og det finnes andre. Muligens www.eheitmann.no kan hjelpe. Så det hjelper nok ikke med reinstallasjon meg bekjent. Det er hardwareproblem. Selv har jeg htpc og tv-dekoder koblet opp via hver sin HDMI mot en panasonic plasmaskjerm og har sikkert flaks siden jeg aldri har opplevd problemet selv... DrE Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Enig i at en fullgod løsning på dette (mye omtalte!) problemet burde vært sticky. En HDMI-EDID-emulator burde i mine øyne ikke koste mere enn 2-300,-, men jeg har ikke funnet noe slikt til nå i alle fall. Poster løsninger etterhvert som jeg måtte komme på de. - Geffen DVI detective hos avshop.no til 449,-. Husk at tilkoblingene på denne er DVI. Dvs at du trenger enten en DVI-DVI eller HDMI-DVI fra pc til "boksen" og DVI-HDMI fra boksen til tven. Man må selvfølgelig ta høyde for at kablene også koster noen kroner. - Løsning omtalt på AVSForum ser svært lik ut som Geffens. Monoprice. - Har vært i kontakt med han som driver www.eheitmann.no (Espen Heitmann) og han opplyser at han har løsninger på lager som bare ikke har kommet ut på nettsiden enda. Han har både DVI-bokser og HDMI-matriser med EDID emulator innebygget og er i kontakt med sine leverandører om en løsning basert på HDMI-kontakter (slik at man slipper å gå veien om DVI). Et poeng er jo å kunne opprettholde HDMI 1.3 spec også, selv om man måtte gå veien gjennom en slik "black box". DrE EDIT: (mitt fungerende utstyr, uten EDID trøbbel): TV: panasonic plasma TH-42PX70 HTPC: ATI HD2400pro, XP home kabling: DVI-HDMI adapter til hdmi kabel, 1m tuner: Motorola 1960 PVR m/hdmi kabel direkte i TV Endret 9. januar 2009 av DrErling Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Har hørt mye om dette, men aldri opplevd det. Hvilke(t) skjermkort (evt. driver og OS) gjelder dette for? *Mine innlegg dersom jeg finner ut noe* Lenke til kommentar
Siccmade Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Tusen takk for informasjonen! Dette var noe helt nytt for meg Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Vet ikke om dette er helt relatert, men her er det et MS dokument: http://www.microsoft.com/whdc/device/display/edid_over.mspx Lenke til kommentar
hallvardf Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Bruker du TV som eneste monitor til pc? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 De fleste med HTPC gjør vel det? Er jo litt av poenget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå