TBJ Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei Finner det programmer som kan få Windows til å tro at fire av mine harddisker er én harddisk (dvs. ett volum)? Harddiskene har ulike størrelser; 400, 300, 250 og 120GB, og jeg har lyst at de tilsammen blir ett volum på 1 070GB. Finnes det en løsning? Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 1. Hvorfor vil du slå dem ihop til ett volum? 2. Eneste som går er å bruke 2 harddisker i RAID 0 , men da sammarbeider bare haddiskene og bruker ikke volumet på begge kombinert. Så det er ikke mulig i det hele tatt. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Joda, du kan bruke et raid nivå som heter JBOD til å få til akkurat det du vil. For å finne ut om maskinen din støtter det må vi vite hvilket hovedkort du har. EDIT: men JBOD er ikke en veldig sikker form for raid, så hvis en disk krasjer mister du det du har. Det er bedre å bare ha de som forskjellige volum sånn sikkerhetsmessig. EDIT2: eventuelt kan du montere flere disker som mapper på en annen disk. På den måten kan du ha en C: (eller D:) der de andre diskene ligger som mapper med de navnene du velger. Men jeg ser egentlig ikke poenget med hverken dette eller JBOD raid, med mindre du av en eller merkelig grunn skal ha en fil eller et arkiv som er større enn alle diskene dine. Endret 8. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Hei og takk for svar. På den maskina har jeg et MS-7091 hovedkort med raid: http://217.110.237.67/Manuals/Medion%20838...t%20MS-7091.pdf Grunnen til at jeg vil ha alt samlet, er rett og slett at da har jeg alt på et sted. Skulle nok ønsket at det fantes løsning som slo de sammen og først fylte opp én harddisk, så neste når den ble full + neste etter det igjen. Så hvis en av de ryker, så mistet man ikke alt. Men det er nok bare en ønskedrøm. PS! Sikkerhet er nedprioritert i mitt tilfellet. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Med faren for at en av 4 disker feiler, og etter volumene å dømme har noen av disse vært i bruk et par år, så vil jeg fraråde deg på det sterkeste å kjøre et JBOD RAID på disse. Jeg mener på harddisker har 4-5% feilrate i året, og med 4 stykker får du 16-20% sjangs for at raidet ryker pr år. Hvis du bestemmer deg for å gjøre dette så husk i alle fall å ta backup av det du vil beholde med gjevne mellomrom. Og jeg vil ikke anbefale deg å ha dette som OS disker. I såfall burde du ha den minste disken til OS, og de andre i JBOD raid sånn at hvis raidet krasjer så fungerer fortsatt maskinen med alle programmer. Håper dette var til hjelp midt på natta EDIT: sjekk http://no.wikipedia.org/wiki/Raid for info på diverse raid nivåer og hva dette er. I ditt tilfelle med forskjellige diskstørrelser er det bare JBOD som er holdbart, og det er bare at den slår sammen volumene uten noen forskjell i ytelse, men med en større risiko for krasj siden all data går hvis en disk går. Endret 8. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Takk for svaret. Som du kanskje har forstått (i en annen tråd), er jeg på vei til å gi f* og heller kjøpe nye HD'er som skal i raid. Det starter alltid med en billig løsning, før jeg til slutt ender opp mer noe som er mye dyrere enn jeg opprinnelig hadde tenkt. Meg i et nøtteskall Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Som en billig løsning og svar til begge trådene dine vil jeg da anbefale deg å ha de to 750GB harddiskene dine i raid-1 på hovedkortets kontroller til OS og lage en 100GB C: partisjon for windows og programmer, og ha resten som en D: partisjon til spill og viktige filer du ikke vil miste. Raid-1 vil la deg beholde alle filer selv om en av diskene krasjer, men vil samtidig gi deg omtrent dobbel lese-ytelse, og det er som regel det du vil tjene mest på. Så kan du slenge resten av harddiskene dine i et JBOD RAID på hovedkortets kontroller hvis denne støtter det som E: og brenne ut kopi av det du vil ta vare på som du ikke har kopi av hver x måned. Eventuelt senere kan du kjøpe deg en ekstern 1TB harddisk til rundt tusenlappen hvis du trenger mer bulk-plass. Hvis du har fler spørsmål kommer jeg desverre ikke til å svare før i 13-14 tida, men det kan hende noen andre gjør det. Natta Endret 8. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå