Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Utro - fortelle eller ikke?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

En venninde av meg er utro mot kjæresten sin, de har vært sammen i godt 4 år og jeg har fått vite at hun har vært utro med mange personer og holder faktisk på med den ene (kanskje akkurat når jeg sitter å skriver dette)

Hun sier hun elsker han, vil gifte seg, få unger osv osv med han, men jeg vet ikke om jeg klarer å sitte å se på at de skal fortsette når han ikke vet hva hun holder på med. Jeg truet henne med å fortelle det og hun klikket på meg og sa at jeg ødelegger livet hennes om jeg gjør det..

Jeg klarer ikke lengre å sitte med et falskt smil når jeg egentlig vil filleriste henne og spør hva i helvete som går av henne.

Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, begge to er mine beste venner, jeg vil ikke blande meg, ikke fortelle noe, men jeg synest det er utrolig dårlig gjort av meg å ikke fortelle det til han.. Jeg vet han hadde fortalt meg det om evt. dama mi hadde vært utro..

Om jeg forteller det til han, hvordan mener dere jeg burde gå frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortell ham det. Han fortjener å høre det, en dag kommer det til å komme fram uansett. Og kanskje da er alt gått for langt uansett, og ting blir enda verre. Slike ting er helt forferdelig, men han fortjener virkelig å få høre sannheten selv om det kan ende opp i brudd.

Lenke til kommentar
Fortell ham det. Han fortjener å høre det, en dag kommer det til å komme fram uansett. Og kanskje da er alt gått for langt uansett, og ting blir enda verre. Slike ting er helt forferdelig, men han fortjener virkelig å få høre sannheten selv om det kan ende opp i brudd.

Det er det jeg også tror er lurest for alle parter.. først av alt, som du sier burde det ende før det går for langt, for det andre så blir ting bedre for meg også. Om han får vite at jeg har visst om det og ikke sagt noe så kommer både han og vennene hans til å hate meg siden jeg ikke sa noe.

Lenke til kommentar

Ja, når man ser det realistiske i dette og hva som virkelig er det rette så har du helt rett. Dette er noe du MÅ gjøre, og noe alle kommer til å takke deg for i ettertid. Hvorvidt hvordan dette skal gjøres og sies vet jeg ikke akkurat. Må jo nesten ta å få han alene sammen med deg og si at du har noe veldig viktig å fortelle, samt prøv å få fram at dette var det du trodde var det beste for alle parter. Klart kommer venninna de til å si at dette hadde du ikke noe med å gjøre og slikt. Men vettu hva, hvis først noen føler for å være utro, så har ikke den personen mye følelser igjen partneren. og da kan det bare likegreit bli slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er enig med han her. Og uansett om hun sier at "du kommer til å ødelege livet hennes" eller whatever så er det hun som har fucka opp alt, ikke du.

"Elsker han"-my ass. Man går ikke og pulerpå/holder på med andre bak ryggen på en man elsker.

Lenke til kommentar
Helgarder deg selv ved å gi følgende ultimatum: " Enten sier du det innen 24 timer, eller så sier jeg det."

Da har hun fått en siste sjangse til å skjerpe seg.

Men skjerpe seg? Har man allerede vært utro så er det jo en god grunn bak det. ikke bare noe man gjør for morroskyld. Enten er man lei av forholdet, mangler gnisten. Eller så elsker hun ham ikke lenger.

Jeg villa skjønt den ultimatumen hvis f.eks dem hadde hatt unger, og dette kom til å ha en stor effekt på dem. Og for ungene kunne hun prøve på nytt og friske opp forholdet. Men når han/hun ikke har noe å tape egentlig untatt hverandre så er dette ikke noe å tenke på, det må sies.

Endret av Fikseren
Lenke til kommentar

Hehe. Poenget mitt var at hun ikke ville si til typen sin hva hun hadde drevet med. Noe som satte trådstarter i en vanskelig situasjon ettersom hun er venn med begge og både vil og ikke vil si ifra om hva som foregår.

Jeg ser for meg at det blir en mindre kjip situasjon ut av at kjæresten selv inrømmer horeriet sitt enn at en felles veninne "sladrer".

Mulig det ikke kom frem godt nok i første post. :)

Lenke til kommentar
Hehe. Poenget mitt var at hun ikke ville si til typen sin hva hun hadde drevet med. Noe som satte trådstarter i en vanskelig situasjon ettersom hun er venn med begge og både vil og ikke vil si ifra om hva som foregår.

Jeg ser for meg at det blir en mindre kjip situasjon ut av at kjæresten selv inrømmer horeriet sitt enn at en felles veninne "sladrer".

Aha, ser poenget ditt og henger med. Vil si meg helt enig med deg sånn sett! Enten sier veninna det eller sier hun det.

Lenke til kommentar

Hun har ødelagt alt selv, det får ikke du gjort.

Jeg ville fått henne til å si det selv. Hadde hun ikke gjort det, så vet jeg virkelig ikke. Jeg ville ha sagt det, men på en annen måte er det egentlig langt unna hva du bør blande deg oppi også. Nei, jeg ville ha visst det. Hm, vanskelig. Si det til han!

Lenke til kommentar

Du driter deg ut uten sidestykke om du sier noen ting som helst. Dette er en privatsak og du skal holde kjeften din! Eneste grunnen du har til å plapre er om du får, helt uoppfordret, får et direkte spørsmål.

Mest sannsynlig så "vet" typen hennes allerede at hun ligger rundt med andre menn. Om han ikke gjør det så er det hans problem at han er så ulidelig naiv og lite tilstede her i verden.

Hva folk gjør i sitt samliv ha du bare med å stiltiende godta (vold untatt). Hvorfor du skal buse ut md sannheter begge velger å undertrykke er for meg uforståelig. De lever nok begge i et forhold der de "vet" ting foregår, men forholdet vil ikke takle at sannheten kommer frem. (Slike sannheter vil føre til umenneskelig moralsk press fra de "å så hellige og rene vi er" (ja det gjelder blant annet TS) gjengen. Derfor bør slike ting få bi ordnet opp i i stillhet av de to involverte parter.)

Skal du gjøre noe som helst så er det å snakke med venninnen din på en imøtekommende måte for å få kartlagt hvor skoen trykker og hva som kan gjøres for å fjerne dette presset. Først da vil du bidra med noe positivt. Nå, slik du tenker nå, så er du bare en falsk "jeg vet alt så mye bedre enn dere" moralist.

Det er det jeg også tror er lurest for alle parter.. først av alt, som du sier burde det ende før det går for langt, for det andre så blir ting bedre for meg også. Om han får vite at jeg har visst om det og ikke sagt noe så kommer både han og vennene hans til å hate meg siden jeg ikke sa noe.

Hadde jeg hatt så snevert synte vener hadde jeg byttet dem ut...

Lenke til kommentar

Jaaaaaa! "Drit i mine venner bare jeg får reddet ræva mi først!" Å hurra så glad jeg hadde vert for å ha en slik venn... (Solid dose ironi og sarkasme for dem som ikke har fått i seg morgenkaffen ennå).

Lenke til kommentar

Ta en snakk med hu dama ja, og gi henne ultimatet som er foreslått over. Han stakkars gutten har godt av å få vite det, og få begynnt på prosessen med å komme seg videre, og komme seg over sviket. Det er en VELDIG lang og ufattelig kjip prosess å måtte ta, men den er nødvendig. Som brutal_mann sa, så har han nok en følelse av at noe er i gjerde allerede, men jeg tror han er for redd til å finne ut av det, og han trenger all hjelpen han kan få.

For noen år tilbake var jeg i akkurat samme situasjon. Var i et 3 år langt forhold, og hadde mistanke om at dama var og gjorde ting hun ikke skulle. Jeg var livredd for å miste henne, så jeg dytta det litt under en stol, og overså alle de tydelige tegnene. Det var ikke før jeg catcha henne red-handed at jeg innså hvor teit og naiv jeg hadde vært. Og jeg fant ut av at mistankene mine hadde vært rett etter som hun hadde holdt på slik i over et år.

Det setter noen helt sinnsyke følelser i sving som han kommer til å slite med i en lang tid fremover (noen av de sliter jeg fortsatt med, og dette er 5-6 år siden nå) men de følelsene er uungålige så det beste er at han får begynnt å bearbeide de følelsene så fort som mulig. Så få enten hun til å si det, eller si det selv. Hjelp han ut av det, for det kommer til å gå til hel***te en eller annen gang uansett.

Når jeg ser tilbake på det hele jeg opplevde, så kunne jeg ønske at jeg hadde noen som kunne få hodet mitt på rett plass, og fortalt meg det jeg egentlig visste, men som følelsene mine ignorerte. Så selv om han kanskje kommer til å reagere kraftig mot deg i øyeblikket, så kommer han til å takke deg senere.

Men det er også viktig at du følger opp hvis du sier det. Han kommer til å trenge noen å snakke med, og han kommer til å trenge det ofte. Så overlat han til seg selv, hvis du sier det til han. Utroskap setter så sinnsykt mange sterke følelser i sving, både i forhold til henne, og mest i forhold til han selv. Han kommer til å skylde på seg selv, miste selvfølelsen, føle seg verdiløs, og rett og slett ha det jæ**ig.

Han kommer til å bli sin egen værste fiende, for å si det på den måten.

Så uansett om det er du eller dama som sier det, så må han få lov til å få vite det så fort som over hodet mulig.

Livet er absolutt for kort til å bli ført bak lyset på den måten der..

Lenke til kommentar

Ideen med å sende henne en anonym melding i form av sms eller mail tror jeg jeg støtter. Om du ikke vil at -du- skal være ansvarlig for at forholdet evt går i dass.

Jeg synes dog at 24 timer er en alt for kort betenkingstid. Det eneste man rekker da er å bli jævlig oppskaket og fortvilt over å være i en slik situasjon og kan gjerne gjøre ting som kanskje ikke er så alt for gjennomtenkt. Gi henne en uke eller noe.

Lenke til kommentar
Fortelle, helt klart, selv om du risikerer å miste minst én venn. Du gjør han en kjempe-tjeneste :thumbup:

Hvordan _vet_ du at han vil synes det er en kjempetjeneste?

Sjansen for det er veldig stor. Han bruker jo tid på en løstøs, og plutselig kan de være gift og/eller ha barn sammen. Da er det verre å gjøre det slutt.

Tviler på at hun kommer til å forandre seg. Hun har jo overhodet ingen respekt for han eller forholdet.

Lenke til kommentar
Ideen med å sende henne en anonym melding i form av sms eller mail tror jeg jeg støtter. Om du ikke vil at -du- skal være ansvarlig for at forholdet evt går i dass.

Jeg synes dog at 24 timer er en alt for kort betenkingstid. Det eneste man rekker da er å bli jævlig oppskaket og fortvilt over å være i en slik situasjon og kan gjerne gjøre ting som kanskje ikke er så alt for gjennomtenkt. Gi henne en uke eller noe.

Her er jeg veldig uenig. En anonym sms kan være feil vei å gå. Hvordan hadde du reagert om noen hadde sendt deg en sms hvor du får høre at dama di er utro? Jeg hadde ihvertfall blitt sint/lei meg/overrasket/bekymret. For hvem vet hvor alvorlig en kan ta en anonym melding? Hadde jeg fått en anonym melding med sånnt innhold hadde jeg trolig ikke tatt det helt alvorlig, selv om jeg hadde blitt bekymret. Hadde blitt irritert fordi personen bak meldingen ikke kunne fortelle meg det selv, men heller heller sende en anonym sms.

Tilbake til selve saken. Om du burde si det, er egentlig litt både og. Dersom han kompisen din har sine mistanker, og med vilje lar være å rote seg borti det, så burde du kanskje la være. Men om han lever lykkelig og tror han har funnet kvinnen i sitt liv så ville jeg sagt det ihvertfall. Han fortjener bedre. Ihvertfall når du skriver at hun har vært utro med opptil flere, og holder på (jevnlig sex?) med en annen kar atm. For en drittkjerring. Fortell det. Eller som nevnt tidligere, få hun til å fortelle det. Og ikke vær nådig, gi henne en dag eller 2 max til å fortelle det før du gjør det.

Lenke til kommentar
Her er jeg veldig uenig. En anonym sms kan være feil vei å gå. Hvordan hadde du reagert om noen hadde sendt deg en sms hvor du får høre at dama di er utro? Jeg hadde ihvertfall blitt sint/lei meg/overrasket/bekymret. For hvem vet hvor alvorlig en kan ta en anonym melding? Hadde jeg fått en anonym melding med sånnt innhold hadde jeg trolig ikke tatt det helt alvorlig, selv om jeg hadde blitt bekymret. Hadde blitt irritert fordi personen bak meldingen ikke kunne fortelle meg det selv, men heller heller sende en anonym sms.

Tilbake til selve saken. Om du burde si det, er egentlig litt både og. Dersom han kompisen din har sine mistanker, og med vilje lar være å rote seg borti det, så burde du kanskje la være. Men om han lever lykkelig og tror han har funnet kvinnen i sitt liv så ville jeg sagt det ihvertfall. Han fortjener bedre. Ihvertfall når du skriver at hun har vært utro med opptil flere, og holder på (jevnlig sex?) med en annen kar atm. For en drittkjerring. Fortell det. Eller som nevnt tidligere, få hun til å fortelle det. Og ikke vær nådig, gi henne en dag eller 2 max til å fortelle det før du gjør det.

Neinei, du misforstår. Tenke at man kunne være anonym og gi jenta ultimatumet å fortelle det selv eller at X gjør det. You see? Det blir jo såklart sånn om jenta da velger å ikke si det selv da..

Endret av -B.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...