tomsi42 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Ikke så spennede bilde. Egenlig ganske så kjedelig, men et eneste jeg ønsker å vite, er om oppskarpningen er for hard her ? 1/60s, f/6.3, 17mm, ISO 200 E-420 og "jalla-zoomen" 17,5-45 d/3.5-5.6 Jeg har først brukt PS elements sitt svar på Smart Sharpen med amount 15% og radius 40. Deretter har jeg skalert ned til denne størrelsen og kjørt Smart Sharpen på nytt med amount 75% og radius 0,5 + refined. Uten oppskarpning ser det slik ut: Med kun oppskarping etter nedskalering, er det egentlig noen forskjell?: Info om Forbury Gardens, hvis noen er interessert... Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg synes kanskje rett ut av kamera er skarpt nok i denne størrelsen. Du får tolke det slik du vil. Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 det er ganske stor forskjell på de 2 bildene. ser det spesielt på grusen ved "porten" fremme i bilde og på greinene på det store treet i bakgrunnen. jeg synes det bilde var litt mykere og mer behagelig å se på enn det med oppskarping etter nedskalering. det var min mening Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Synes du må ha noe opp-skarping ja, men det var "nesten" litt på grensen, en tanke mindre kanskje....synes ellers det var et fint bilde, fin "innramming" og varme farger....aner jeg forøvring en ørliten tanke skjevhet i det fjerne...? RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Da prøver jeg på nytt - dette tror jeg er en passe avveining: Her er amount 50% og radius 0,5. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Ting som er runde (f.eks. grus) ser ofte litt unaturlig ut når det er for hardt skarpet. Det ser greit ut for meg. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Ja, den er god...men jeg får en liten følelse av "skjevhet" vet ikke hva som gjør det..jeg lagret det og roterte en tanke..synes det rettet opp litt tyngden på den ene siden...men det kan jo bare være en illusjon hos meg da. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Takk for hjelpen - begynner å få tak på dette nå. Men det betyr isåfall at 17,5-45mm'en bør få en sjanse til. RandiA, jeg skjønner hva du mener med skjevhet - jeg har bare ikke gjort noe med det. Bildet er forøvrig et av flere som jeg har tenkt å bruke i en liten serie. Så det kommer et par bilder til fra parken i løpet av uka. Forhåpentligvis noe mer spennende Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå