Gå til innhold

Rettsmedisin-rettsantropologi i Norge?

Quasir

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det går an å utdanne seg innen rettsantropologi i Norge eller om du må til utlandet for dette.. Jeg går pr.i dag i 10.klasse og synes antropologi virker veldig spennende (og nei jeg er ikke en av NCIS, CSI osv. fanfolkene, hvis dere har tenk å kommentere slikt, så la være :nei: ), defor lurer jeg på hva man må ta på videregående for å komme inn og hva som anbefales etc.

På forhand takk! :D

Endret av Quasir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er interessert i antropologi, bør du nok gå Allmennfag. På andre og tredje året her, kan du velde noen fordypningsfag som har med antropologi å gjøre. Hvordan du spesialiserer deg mer inn på Rettsmedisin-rettsantropologi vet jeg ikke, men er nok allmenn i første omgang:)

Lenke til kommentar

Jeg tror politiet etterforsker svært få skjeletter i løpet av et år.

Hvis du skal arbeide i Norge må du nok fokusere bredere, på rettsmedisin.

Jeg vet ikke hvordan det er på de ulike universitetene, men på medisinstudiet i Oslo berøres temaet bare _såvidt_. Således antar jeg du må til utlandet for å delta i et ordentlig undervisningsprogram.

Foruten medisin, er kjemi, biologi og ulike ingeniørutdanninger relevante for de som ønsker å arbeide med kriminalteknikk. (Og selvfølgelig; Politihøyskolen). Såleis: Sats på realfag på videregående.

Forøvrig:

Rettsantropologi er et tvetydig begrep. Benyttes også av de som forsker på juridiske ordninger i ulike kulturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...