Gå til innhold

Hva er din oppetid? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var litt morrsomt så må bare fortelle den.

 

Her forleden på jobben ringte det inn en same som klaget over at maskinen var treg. Det var kanskje ikke så rart med tanke på at maskinen var en gammel P4 traver. Det som var mer interesangt var at maskinen hadde en uptime på 114 dager! Attpåtil var dette en felles maskin.

Ehem... Linux-maskin som blir treig fordi den ikke er rebootet på 114 dager? Hva er dette slags maskin?

Lenke til kommentar

Bruker Linode.com (i USA) - minste pakka (den jeg har) koster 20USD/115NOK i måneden.

Det er jo billig til å være VPS med såpass gode specs, men unødvendig dyrt når jeg kan få fiber 10/10 hjemme til like mye eller litt mindre enn jeg nå betaler for dårlig ADSL. Med unntak av etableringskostnaden, som er ordentlig drøy...

Lenke til kommentar

Har hatt planer lenge om å skaffe en VPS... Har i grunn hatt slicehost i bakhodet hele tiden, men ser jo nå at linode.com gir langt bedre villkår til samme pris. Tror nesten jeg må kaste meg over dette her. Dumt at jeg ikke har tid å sette opp orntlig nå. Men med en VPS kan jeg få kastet ut serveren her hjemme, og da kan jeg endelig bli kvitt dyr SDSL og få langt billigere og raskere nett :D

Lenke til kommentar

Ah, jeg betaler nærmere en tusenlapp i måneden for 2Mbit jeg.. og status på "bredbånd" har vært samme her jeg bor siden 2001. Har en VPS hos Slicehost (nest billigste, nesten dobbelt så dyr som din) og syns den funker veldig bra.

 

Oppetiden på den :

$ uptime 
23:00:30 up 55 days, 23:52,  1 user,  load average: 0.00, 0.01, 0.00

 

Edit: Jeez cyclo, dyr SDSL du og, er du naboen eller noe sånt? :p

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347
Så nylig at den gamle (les: veldig gamle) tråden "Hva er din oppetid?" ble stengt siden det kom et nytt innlegg (som forsåvidt var av en Windows maskin), det siste innlegget før det var da fra 2004 ;)

 

Men for å komme litt på hva tråden går ut på

Post din oppe tid på din Linuxboks.

 

Serveren min har en oppetid (i skrivende stund) på 71 dager, 7 timer og 29 minutter

http://alexander.no-ip.org/system.php (Live feed)

Og hadde det ikke vært for at Bodø Energi hadde bestemt seg for å kutte strømmen i 5 timer (servern har batteritid på 4 timer og 40 min) så hadde det vært ca 199 dager.

 

Så hva er din oppetid?

Morsomt med tanke på trådens tema: på lenken din står det følgende "Vi beklager, er midlertidig nede grunnet server vedlikehold".

:!:

Lenke til kommentar

Helt ærlig, jeg ser ironien :D

Denne tråden ble snart startet for et år tilbake, før jeg kjøpte fast domene (no-ip domenet er backup hvis servern skulle få ny ip)

Og grunnet til at det står at den er nede for vedlikehold er fordi HDD begynner å fjuske, har bestilt ny. / vil ikke ble remounta som skrivbar, får opp at partisjonen er skrivebeskyttet, noe som ikke er positivt, så jeg tør ikke restarte den av redsel for at det samme skal skje med de andre partisjonene. /tmp er jo heller ikke skrivbar så MySQL begynte og fjuske, og når jeg så at ting begynte å bli helt tullat så "stengte" jeg servern, den er oppe å går fremdeles pga en mailserver (holder på å flytte nå), men så snart jeg får den nye hdd'en så er det av men strømmen og skifte

 

Og for å gjøre ting enda verre, hdd'en (trur jeg) på laptoppen har begynt å lage høyeskrapelyder ala metallskraping

Lenke til kommentar

MongoMan: Fælt så mange hdd'er som skulle gå nå, servern min, laptoppen(e?) din og muligens snart laptoppen min.

Metallslipende lyder fra plasseringen av HDD'en er vell ikke et bra tegn :/

Kommer med endelig oppetid for denne gang på servern

 

Laptoppen:

12:57:11 up 5 days, 1:55, 4 users, load average: 0.98, 0.58, 0.43

 

hdd'en min har kommet ihvertfall :) henta idag eller kjørt ut i morra :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347
MongoMan: Fælt så mange hdd'er som skulle gå nå, servern min, laptoppen(e?) din og muligens snart laptoppen min.
Ja. Det var ikke grenser for uflaks.

Selv er det 22 år siden jeg fikk min første maskin (C64). Siden har jeg tatt lang utdanning og jobbet i snart 15 år med IT.

Har kun hatt en HDD krasj.

Den kom jo 14 dager etter at jeg hadde sittet ca 1 måned på kveldstid og rip'et alle min CD'er i FLAC!! Da skal jeg love det kom mange gloser :thumbdown:

Nå kjører jeg en NAS med Raid slik at jeg slipper slikt i fremtiden.

Lenke til kommentar

westerma slår meg med noen år men har vel hatt 2disker dø i jobbpcn, fått et par doa disker privat men aldri opplevd diskkræsj enda.

men den dagen jeg blir rammet av kræsj går det nok greit, raid6 på filservern (og ekstra raid for backup igjen av viktige ting) som daglig oppdaterer backupen sin av samtlige maskiner jeg har :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...