Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med spenningsoppbyggingen i krimromaner

Anbefalte innlegg

Hei!

Problemstillingen på særemnet mitt er å sammenligne spenningsoppbyggingen i forskjellige krimromaner hos forskjellige forfattere. Ved dette lurte jeg på om noen kunne hjelpe meg med det å peke på forskjellige punkter som er viktige når vi skal se på spenningen i en krimroman. Hva bygger opp spenningnen og hvorfor?

Takker for alle svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en roman bygger jeg seg opp etter den klassiske fiske forklaringen

miten

start <----!----> slutt

der start viser er et mord, etterforskeren/detektiven observerer åstedet og kommer med noen hypotese, etter helva boka har det kommet en rekke mistenkte. og mot slutten tror du han skal fakke morderen men det var feil mistenkt og da bygger spenningen opp, hvem var det og helt på slutten avsløres morderen(e)

min abefaling er å lese to forskjellige bøker fra forskjellige forfattere om du har tid, eventuelt kan du spørre noen i familien som liker krimbøker om hjelp

Lenke til kommentar
en roman bygger jeg seg opp etter den klassiske fiske forklaringen

miten

start <----!----> slutt

der start viser er et mord, etterforskeren/detektiven observerer åstedet og kommer med noen hypotese, etter helva boka har det kommet en rekke mistenkte. og mot slutten tror du han skal fakke morderen men det var feil mistenkt og da bygger spenningen opp, hvem var det og helt på slutten avsløres morderen(e)

min abefaling er å lese to forskjellige bøker fra forskjellige forfattere om du har tid, eventuelt kan du spørre noen i familien som liker krimbøker om hjelp

Så det du sier er da et spenningen bygger seg opp da det er flere mistenkte i saken, og leseren selv begynner å vurdere hvem morderen kan være ?

Læreren min sa noe om parallell handlinger, men jeg forstår ikke helt hvordan parallell handleringer er med på å bygge opp spenningen?

Den første boka jeg har tenkt å lese er Flaggermusmannen av Jo Nesbø.

Lenke til kommentar
Så det du sier er da et spenningen bygger seg opp da det er flere mistenkte i saken, og leseren selv begynner å vurdere hvem morderen kan være?

leseren begynner selv å ta konklusjoner med hvem som er morderen, og dette kan virke spendende for noen.

men jeg vet dessverre ikke helt hva din lærer mente med parallelle handlinger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...