Arteju Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) For en tid siden kjøpte jeg mine foreldre sitt hus. Det stod på en festetomt. De har selvfølgelig ikke tatt vare på feste avtalen. Så det nøyaktige innholdet i festekontrakten vet jeg ikke. Men jeg har lest på nett at festetomter over 30 år kan søkes innløst. Og at det er stor forvirring ang prosen for innløsning. Regjeringens Soria Moria erklæring hadde visst med det å gjøre. Den skulle gjøre det billig å løse inn festetomtene. Men jeg kan ikke finne informasjon om at noe virkelig er satt i gang... Mye forskjellig som står om prisen man kan søke innløsning for : bla 30 ganger oppregulert festeavgift, eller 40 % av råtomtverdi minus de investeringer festeren selv har gjort på tomten osv. Men uansett vil jeg løse den inn:P Men så er det siste problemet. Hvor søker jeg innløsning??? Til statskog? Til opplysningsvesenets fond som sender festetomt regningen, til Kommunen eller noen andre ??? Hvis noen har peiling på dette så håper jeg på snarlig svar. Endret 7. januar 2009 av Arteju Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Ta kontakt med Statens Kartverk. Nettside Statens Kartverk Innløsing av festetomt Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Er det en statseid tomt? - hvis ikke kontakter du grunneier og ber om et tilbud på innløsning. - Er litt usikker på om det er innløser eller grunneier som kan velge om det skal være 30x eller % av markedsverdien. Men poenget er vel at det skal bli omtrent samme pris som om du hadde kjøpt tomtem til markedspris - det som er betalt i festeavgift oppigjennom. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Fant Alt som Trengs her : https://info.ovf-nett.no/index.gan?id=50402 I Tilfelle noen andre lurer. Står alt om festetomter, og hvor man sender innløsningsforespørsel. Sitat fra artikkel : Vedr. innløsning av festetomter til boligformål Instruksen innebærer at festere av boligtomter, hvor fester selv bor, kan få kjøpe (innløse) tomten til 30 ganger konsumprisregulert opprinnelig normalleie. Selve innløsningsretten følger av tomtefestelovens regler og omfatter således også fremfestere av boligtomter på fondets eiendommer. Tidspunkt for når fester har rett til innløsning følger av tidspunktet for når den enkelte festeavtale tok til å gjelde. Gjeldende festeavtale må ha løpt i minst 30 år. Deretter inntrer festers rett til innløsning hvert annet år. Innløsningskrav sendes fondets tjenesteleverandør: Statskog SF, Postmottak Ovf, Postboks 174, 2402 Elverum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå