konduktans Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Håper jeg har lov til å spørre om det her: Jeg har hatt satsen i et rom som har holdt 21-26*(anbefalt fra prod. av gjær var mellom 20-30*, og ideelt 25*) siden tirsdag ettermiddag. Det vil si omtrent 48 timer. Det var 24h superduperübergjær fra europris. Vil det at den ikke bobler lengre si at satsen min er ferdig, og at jeg kan destillere i morra? I dag har den gått fra å boble flere ganger i sekundet i dag tidlig til å være helt død nå. Rommet har holdt seg over 21 grader hele tiden. Er det noen måte å vite om satsen er ferdig? Er det farlig å ta bort vannlåsen i noen minutter? EDIT: nå plopper det igjen. Tydeligvis noen som hadde skrudd opp korken litt. Klarte forøvrig å miste mostvekta i satsen. Får den ikke ut igjen =/. Håper ikke det ødelegger satsen.... Endret 15. januar 2009 av conflict Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Håper jeg har lov til å spørre om det her: Jeg har hatt satsen i et rom som har holdt 21-26*(anbefalt fra prod. av gjær var mellom 20-30*, og ideelt 25*) siden tirsdag ettermiddag. Det vil si omtrent 48 timer. Det var 24h superduperübergjær fra europris. Vil det at den ikke bobler lengre si at satsen min er ferdig, og at jeg kan destillere i morra? I dag har den gått fra å boble flere ganger i sekundet i dag tidlig til å være helt død nå. Rommet har holdt seg over 21 grader hele tiden. Er det noen måte å vite om satsen er ferdig? Er det farlig å ta bort vannlåsen i noen minutter? EDIT: nå plopper det igjen. Tydeligvis noen som hadde skrudd opp korken litt. Klarte forøvrig å miste mostvekta i satsen. Får den ikke ut igjen =/. Håper ikke det ødelegger satsen.... Anbefaler å la satsen stå i en uke siden den blir best da , er ikke sikkert sukkeret er helt borte helle siden det tar lang tid med så lave tempraturer, bruker selv å varme opp 5-6 liter vann med en vannkoker og blande det med sukkeret helt til det er smeltet så la det stå så kaldt som mulig (tilsetter selfølgelig gjæra). Er ikke farlig å ta bort vannlåsen nei og du ødelegger heller ikke satsen av å miste motsvekta oppi . Bare husk at når satsen har stått lenge nok og du skal sette over i 10 liters bøttene så må du ikke røre på bøtta og må være forsiktig når du auser (med f eks en litersmål) så du slipper å virvle opp alt dritten i bunnen. Så du spurte om man kan destillere flere ganger, ja det kan man, men man vil få en mye lengre prosess og mindre sprit for pengene. Mye bedre å heller isolere 10 liters bøtta med skumplast og to lokk (bare å legge det ene løst på det andre) for så å skjære to hull under lokket på hver side (det ene litt under det andre). Da vil man får rundt 55-60%, vil dog ta lengre tid (3 l på 6 dager ca). Tips til siling gjennom aktivt kull: Kjøp deg et rør på minst en meter, gjerne litt lengre, men ikke over 1,5 siden det er ganske upraktisk. Så tar du og skjærer til en trakt og får festet den vanntett helt øverst og i enden av røret setter du over et par lag med rent tøy som du taper godt fast, på toppen lager du en festeordning i trakten så du kan feste den i taket (festes i taket med en liten krok). Bør bytte kull i røret etter ca 9 liter (dvs 25 liter sats) . Så en liten advarsel: Alkoholgass er veldig brannfarlig og det har hendt at apperat sprenger! Det har dog ikke vært plastbrenner som du har og den er ganske trygg så lenge man har termometer pga den lave tempraturen. Men vær forsiktig med alt av gnister og lignende som kan komme i nærheten og ikke opphold deg lenge i et rom hvor apperatet har stått på i flere døgn uten å lufte litt først siden det har hendt at folk besvimer av gassen. Liten notis på slutten: Brenn på 45 grader (med dette vet du vel) siden du da får best resultat . Endret 16. januar 2009 av KnewtFan Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Takk for svar! Et 1m 40mm rør som jeg skal rense i Pga budsjett blir det bare den enkleste typen plastbrenner Hvilken temp skal det være utenfor plastbrenneren? Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Er åpen for å prøve ALT. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hay! 1. Hjemmebrent. (^^) Ulovlig, men sikker ingen som bryr seg om du ikke lager til hele russepartyet. Om du er usikker på hvordan du gjør det, kjenner du sikkert noen som har både utstyr og erfaring til å forklare deg hvordan du gjør det. (Jeg bor i Lofoten btw) 2. Begynn med noe dyrt og godt. Feks 2-4 Corona/Hansa (som du likte), og deretter hopp til Premium-ølet. Du kan også feks kjøpe en 0,7l Vodka 40%, og begynn litt med det i tillegg til pilsa. La oss si du tar 0,1-0,2l til å begynne med. Da kommer du godt i farta! Det blir en billig fylle det vil jeg si. 0,1l = 38kr+40kr for pilsa+50kr for billigpilsa! Happy russetid! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Takk for svar! Et 1m 40mm rør som jeg skal rense i Pga budsjett blir det bare den enkleste typen plastbrenner Hvilken temp skal det være utenfor plastbrenneren? Så kaldt som mulig egentlig, det er da det blir best . Men 20-22 grader fungerer det også . Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Takk for svar! Et 1m 40mm rør som jeg skal rense i Pga budsjett blir det bare den enkleste typen plastbrenner Hvilken temp skal det være utenfor plastbrenneren? Så kaldt som mulig egentlig, det er da det blir best . Men 20-22 grader fungerer det også . Men hvis man bruker den uten isolert innerbøtte, må det ikke bli for kaldt. Med isolert innerbøtte kan det fint være -20 grader Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Hva sier gjengen om 13 grader uten isolert innerbøtte? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Takk for svar! Et 1m 40mm rør som jeg skal rense i Pga budsjett blir det bare den enkleste typen plastbrenner Hvilken temp skal det være utenfor plastbrenneren? Så kaldt som mulig egentlig, det er da det blir best . Men 20-22 grader fungerer det også . Men hvis man bruker den uten isolert innerbøtte, må det ikke bli for kaldt. Med isolert innerbøtte kan det fint være -20 grader Selfølgelig vil det være dårlig om tempraturen blir såpass kald, tenkte ikke på minusgrader . Hva sier gjengen om 13 grader uten isolert innerbøtte? Fungerer fint det . Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Fikk lov til å gjøre det hjemme, men det måtte skje på et rom med sluk. Det betyr badet. Der er det +- 20 grader. Slo nettopp av ovnen der inne, så satser på å ha omtrent 16 grader der inne - hvis jeg er heldig. Satsen er hvit, og smaker som en utrolig ekkel vin. Har nettopp satt i dyppvarmeren, og prøver meg as we speak frem med forskjellig effekt på dyppvarmeren. Ideell temp er 45 grader? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Har et problem! Dyppvarmeren min tåler ikke væske, og må derfor være delvis over satsen. Dvs at det kun er tuppen(den delen som varmer) som er i kontakt med satsen, noe som igjen gjør at det kun er det øverste laget av satsen som blir varmet opp. Skal se om jeg finner en akvarievarmer i morra, slik at jeg får varma opp hele satsen. EDIT: Jeg får dugg på lokket, men smakte på det, og det er ikke i nærheten av 40%. 24h-gjæren gjæra i 4 dager (96 timer) og nå står den i plastbrenneren. Alt har foregått med romtemp på omtrent 25 grader. EDIT2: Det er noen millimeter med sprit på bunnen av 25L dunken, men temperaturen i satsen er 57 grader. Har slått ned litt på dimmeren, og håper på å havne på omtrent 45 grader. Spriten på lokket smaker dog litt renere etanol enn før. Endret 16. januar 2009 av conflict Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Fikk lov til å gjøre det hjemme, men det måtte skje på et rom med sluk. Det betyr badet. Der er det +- 20 grader. Slo nettopp av ovnen der inne, så satser på å ha omtrent 16 grader der inne - hvis jeg er heldig. Satsen er hvit, og smaker som en utrolig ekkel vin. Har nettopp satt i dyppvarmeren, og prøver meg as we speak frem med forskjellig effekt på dyppvarmeren. Ideell temp er 45 grader? Da er det sats i hvert fall;) Skal bli en "sukkervin" som ikke kan drikkes (og hvis du drikker den, vil du oppleve den verste fyllesjuka du har hatt). Har et problem! Dyppvarmeren min tåler ikke væske, og må derfor være delvis over satsen. Dvs at det kun er tuppen(den delen som varmer) som er i kontakt med satsen, noe som igjen gjør at det kun er det øverste laget av satsen som blir varmet opp. Skal se om jeg finner en akvarievarmer i morra, slik at jeg får varma opp hele satsen. Hvordan dyppvarmer bruker du? Hvis du bruker den fra Clas Ohlson er den vel kanskje ikke tett i det punktet hvor ledningen går inn i varmeren. Tror allikevel at det bør fungere hvis du lar den henge slik at skjøten akkurat ikke er nede i satsen. Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Ser ut til at det er mange som har brukt en "krympestrømpe" over der hvor dyppvarmeren ikke er tett, og varmet den med en lighter e.l. for å få den til å sitte tett. Tror de selger slikt på Clas Ohlson, men er ikke sikker. Kanskje disse fungerer? Diameteren har jeg ikke peiling på... Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Bruker den fra CO, ja. Fungerer relativt bra. Det er masse dugg i apparatet, og omtrent 1/2 dl i bunnen allerede. Om ei stund så har jeg kanskje nok til en drink? Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Bruker den fra CO, ja. Fungerer relativt bra. Det er masse dugg i apparatet, og omtrent 1/2 dl i bunnen allerede. Om ei stund så har jeg kanskje nok til en drink? Da ser alt til å være i orden, da Pass bare på at temperaturen ikke blir for høy... EDIT: så dine edit'er nå først. Du må nok få ned temperaturen litt for å få et ganske rent produkt. Er du missfornøyd med prosenten, får du destillere en gang til Endret 16. januar 2009 av j1m Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Nå er den i overkant av 50 grader. Skal stille den inn så det kommer seg ned til 45 omtrent. I går begynte det faktisk å koke i satsen :S Men det har kommet litt sprit på bunnen av dunken. Skal prøve å holde temperaturen jevnt på 45 grader når jeg skal bytte sats. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Hey every1! Jeg klarte det! Bytta sats i apparatet i dag, og fikk litt over en halvliter med ... ehm ... øl! Ut ifra lukta, vil jeg si at det er 30% eller noe i den duren. Det lukter dog helt forferdelig. Allikevel, jeg lagde min første halvliter med *kremt* øl, og jeg er stolt som få Skal sette på en ny ladning i morra, da kompromisset med mor og far er at apparatet ikke får stå på på natta. Nå har jeg i tillegg funnet riktig styrke på dimmeren, og kan få det til å holde stabilt 40-50 grader etter ønske. Satser på at neste porsjon blir veldig, veldig bra. Skal fylle en 1,5L flaske med "øl", så skal jeg rense det i kull, og så skal jeg destillere igjen. Siden dyppvarmeren min ikke er vanntett, og hverken jeg eller faren min vil ha overslag og brann, så måtte vi finne en bra løsning på hvordan dyppvarmeren kan ha håndtaket over vann. I forrige ladning hang vi den etter kabelen, og brukte en pinne for å holde den midt i bøtta(slik at den ikke smelta). Nå skal vi i stedet ta en rund trekloss, og montere den på varmeren. Det vil holde den over vann, men allikevel holde den i satsen slik at den ikke tørrkoker. Forventer at neste runde med apparatet gir god og ren øl. Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Hey every1! Jeg klarte det! Bytta sats i apparatet i dag, og fikk litt over en halvliter med ... ehm ... øl! Ut ifra lukta, vil jeg si at det er 30% eller noe i den duren. Det lukter dog helt forferdelig. Allikevel, jeg lagde min første halvliter med *kremt* øl, og jeg er stolt som få Skal sette på en ny ladning i morra, da kompromisset med mor og far er at apparatet ikke får stå på på natta. Nå har jeg i tillegg funnet riktig styrke på dimmeren, og kan få det til å holde stabilt 40-50 grader etter ønske. Satser på at neste porsjon blir veldig, veldig bra. Skal fylle en 1,5L flaske med "øl", så skal jeg rense det i kull, og så skal jeg destillere igjen. Siden dyppvarmeren min ikke er vanntett, og hverken jeg eller faren min vil ha overslag og brann, så måtte vi finne en bra løsning på hvordan dyppvarmeren kan ha håndtaket over vann. I forrige ladning hang vi den etter kabelen, og brukte en pinne for å holde den midt i bøtta(slik at den ikke smelta). Nå skal vi i stedet ta en rund trekloss, og montere den på varmeren. Det vil holde den over vann, men allikevel holde den i satsen slik at den ikke tørrkoker. Forventer at neste runde med apparatet gir god og ren øl. Grattis med den, du Er forresten mulig å montere dyppvarmeren fast i bøtta. Lag et lite hull, rens rundt med rødsprit, slip med sandpapir, press dyppvarmeren på plass og fest med silikon (SuperFix skal visst være bra). Husker ikke hvor jeg fant ut dette, men fikk kopiert det i alle fall. Legger med fila feste_CO_dyppvarmer.doc (har tydeligvis ikke lov til å laste opp OpenOffice-filer her, nei ) Kan kanskje være lurt å isolere litt rundt der hvor dyppvarmeren ikke er tett, det samles tross alt litt damp i dunken:P Edit: hvis du brukte 8 liter sats i bøtta, bør du få ut mer enn 1/2 liter med 30%. Ideelt kan du ta ut 4,5 liter. Vil tro du vil kunne få ut 3-3,5 liter (eller 2,5 l 45%) Endret 18. januar 2009 av j1m Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 God idé. Får ta isolering og montering av dyppvarmer som prosjekt ved neste pengeskred Prøver med planken neste omgang, så kanskje jeg gjør det hele litt mer skikkelig når jeg får penger Vil det være lurt av meg å blande det første jeg fikk ut med det neste som kommer ut? Satsen har både kokt, vært kald og utsatt for masse oksygen og dritt, og jeg lurer litt på om jeg skal ha det separat. Hvis jeg blander det, får jeg på den andre siden mer å destillere. Og mer å rense. Hmmm. Forslag? Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 God idé. Får ta isolering og montering av dyppvarmer som prosjekt ved neste pengeskred Prøver med planken neste omgang, så kanskje jeg gjør det hele litt mer skikkelig når jeg får penger Vil det være lurt av meg å blande det første jeg fikk ut med det neste som kommer ut? Satsen har både kokt, vært kald og utsatt for masse oksygen og dritt, og jeg lurer litt på om jeg skal ha det separat. Hvis jeg blander det, får jeg på den andre siden mer å destillere. Og mer å rense. Hmmm. Forslag? Ikke bland den satsen du har etter destilleringa med den du skal destillere neste gang, for da blir satsen svakere, og det vil igjen gi svakere sprit. Du kan jo fortsette destilleringa av resten av satsen, og blande spriten som kommer ut med neste sats. Jeg tar ut produkt helt til det holder ca. 35 prosent, og lagrer det på egen beholder. Deretter destillerer jeg resten til jeg har et produkt på ca. 25 prosent, og blander det med neste sats. Da er man sikret at man ikke sløser med spriten, og man får en sats som har en prosent på litt over 20... Det du har fått ut nå kan du jo ha på egne flasker, også samler du opp resten på egne flasker. Når du skal rense, tømmer du på det sterkeste først, og fortsetter med det som er svakere. Spriten vil ikke blande seg i kullet, og hvis du er nøye når du tar ut, kan du fint få ut det sterkeste for seg selv. Hvis du uansett skal destillere en gang til etter rensinga, tror jeg det er like godt å blande alt sammen. Du får vekk mesteparten av smak/lukt uansett under rensinga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå