g00000ne Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Prøvde å sende deg byggebeskrivelsene i går(?), men vet ikke om de kom fram. metanol får du ikke, det kommer nemlig fra industrisprit som noen "smartinger" blander inn for å få mer å selge. Hvis du skulle trenge noe hjelp, er det bare å ta kontakt Er jo også mulig å prøve seg på et ølsett. Jeg tenkte på Coopers real ale fra vinogbar, og bytte ut sukkeret med noe spraymalt. Har aldri brygget øl før, så det blir nok spennende:) Ikke gå for vin, forresten. Skal det smake ok, må det stå i flere måneder. Du rekker ikke det før russetida... Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 går ikke ann å brygge frem metanol, om jeg ikke tar xtremt feil.. tipset er vel å kjøpe seg en vindunk å brygge vin, billigere får du det ikke, smakte faktisk no sånn vin, faktisk ikke ille, men i russetia mi gikk det nesten bare tuborg, bacardi og jeger... Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 går ikke ann å brygge frem metanol, om jeg ikke tar xtremt feil.. tipset er vel å kjøpe seg en vindunk å brygge vin, billigere får du det ikke, smakte faktisk no sånn vin, faktisk ikke ille, men i russetia mi gikk det nesten bare tuborg, bacardi og jeger... Du tar ikke feil, nei Ettersom jeg har hørt, er det mer metanol i vanlig appelsinjus enn i hb. Jeg blir iallefall ikke dårlig (og iallefall ikke blind)... Trodde ikke man kunne få god vin så fort? Vel, jeg er ikke noen vinkjenner, så skal vel egentlig ikke si noe...selv om jeg fortsatt holder fast på å koke hb og brygge øl :-) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Prøvde å sende deg byggebeskrivelsene i går(?), men vet ikke om de kom fram. metanol får du ikke, det kommer nemlig fra industrisprit som noen "smartinger" blander inn for å få mer å selge. Hvis du skulle trenge noe hjelp, er det bare å ta kontakt Er jo også mulig å prøve seg på et ølsett. Jeg tenkte på Coopers real ale fra vinogbar, og bytte ut sukkeret med noe spraymalt. Har aldri brygget øl før, så det blir nok spennende:) Ikke gå for vin, forresten. Skal det smake ok, må det stå i flere måneder. Du rekker ikke det før russetida... Jo, de kom fram! Jeg satt og trykka rundt, og tenkte inni hodet mitt at jeg svarte Hadde allerede funnet den samme oppskrifta på plastbrenner som du sendte(men på svensk), så nå tror jeg at jeg kan det. Det hjalp forresten mye å ha den norske, sånn at jeg fant ut hva dyppvarmer og slikt var. Hjemmebrent skal prøves, og fattern som har prøvd å lage sånt før, skulle hjelpe meg å lage det. Hva skal egentlig satsen bestå av? Kan jeg bruke grillkull til å rense. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 går ikke ann å brygge frem metanol, om jeg ikke tar xtremt feil.. tipset er vel å kjøpe seg en vindunk å brygge vin, billigere får du det ikke, smakte faktisk no sånn vin, faktisk ikke ille, men i russetia mi gikk det nesten bare tuborg, bacardi og jeger... Du tar ikke feil, nei Ettersom jeg har hørt, er det mer metanol i vanlig appelsinjus enn i hb. Jeg blir iallefall ikke dårlig (og iallefall ikke blind)... Trodde ikke man kunne få god vin så fort? Vel, jeg er ikke noen vinkjenner, så skal vel egentlig ikke si noe...selv om jeg fortsatt holder fast på å koke hb og brygge øl :-) husker ikke hvor fort det gikk, men ikke mange ukene, var sånn hurtiggreie fra Europris, mener jeg det ble sagt.. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hva skal egentlig satsen bestå av? Kan jeg bruke grillkull til å rense. Satsen består av hurtigjør, sukker og vann. Det står på pakken til hurtiggjæret hvor mye sukker og vann det skal være i blandingen, vanligvis er det rundt 8/25 sukker og resten vann. Du må bruke noe som heter aktivt kull, koster rundt 50 kroner for 2 liter som holder lenge, kan blant annet kjøpes på Europris. Dyppvarmer er dog litt vanskelig å skaffe siden den må gå opptil minst 45 grader og helst ha termostat. Noen av dyppvarmerne fra dyrebutikker kan modifiseres til å gå lengre enn de 32-35 gradene de orginalt går til. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Hvis jeg kjøper denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=41884852 Og denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=22460680 Og en 10L bøtte, og en 25L vindunk. Og aktivt kull og TurboGjær fra f.eks vinogbar.no eller hvor enn de selger det, har jeg alt jeg trenger da? Sukker og vann er en enkel sak å få tak i. Trenger jeg gjærlås? Trenger jeg isolasjon? Trenger jeg å lage meg en tappekran? Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Hvis jeg kjøper denne:http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=41884852 Og denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=22460680 Og en 10L bøtte, og en 25L vindunk. Og aktivt kull og TurboGjær fra f.eks vinogbar.no eller hvor enn de selger det, har jeg alt jeg trenger da? Sukker og vann er en enkel sak å få tak i. Trenger jeg gjærlås? Trenger jeg isolasjon? Trenger jeg å lage meg en tappekran? De to der bør holde. Jeg har aldri brukt den dyppvarmeren der, men tror mange andre gjør det. Prøv med en kjøring i vann først, slik at du får stilt temperaturen riktig (jeg vil fortsatt anbefale dyppvarmeren fra vinogbar, der kan du stille inn temperaturen rett på varmeren). Du trenger også en kork som denne for å få montert dyppvarmeren: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=...roducts_id=1307 Husk ekstra lokk til vindunken. Du trenger forresten to vindunker (er mulig å bruke en bøtte til å sette sats, men da får du litt lite i slengen). Så to vindunker og et ekstra lokk (gjerne to hvis det skulle skje noe med det ene). Ja, du trenger to gjærlåser. Isolasjon trenger du hvis du skal lage den litt mer avanserte modellen med lokk på innerbøtta og hull. Jeg anbefaler det, for da kan du la brenneren stå kaldt, og du vil kunne øke minst 10% i styrke. Turbogjær selger de også på Europris, men er greit å bestille alt fra vinogbar. Evt. kan du kjøpe en vindunk og en pakke turbogjør på europris, og la det stå og gjære mens du venter på pakken, det trengs nemlig minst en uke for gjæringa. Du trenger en liten bøtte også. Er fullt mulig å bruke en 2l-isboks. Husk at alt må være PP/PE-plast. Tappekran er unødvendig, men er greit med en hevert. Jeg bruker kun hevert, og det fungerer finfint. Tappekran vil selvsagt gjøre det litt lettere å ta ut spriten, da Hvis du skal kjøre skikkelig kullrensing, trenger du også et plastrør på 1,5-2 meter av PP/PE-plast. Det skal være 40mm i diamter. Eller du kan selvsagt kjøre kjappulfen, slik som i oppskrifta, men da du får litt dårlige sprit. Så dette trenger du: -2 gjæringskar/vindunker -1 ekstra lokk til gjæringskaret -1 bøtte på 10 L -1 liten bøtte/isboks/annet lignende som tåler å ha 10 kg oppå seg -1 dyppvarmer -kork for å monter dyppvarmer -2 gjærlåser -aktivt kull -1 pk. turbogjær -8 kg. sukker -(isolasjon) -(1,5-2 m plastrør) -(ekstra lokk til 10 L bøtte) Tror det er alt. Les gjennom oppskrifta en gang til, og se om det mangler noe. Gjæringsprosessen lukter forresten ganske kraftig, men du kan unngå det med en kullås. Det fjerner all lukt hos meg, og jeg kan fint sove i samme rom hvor sukkervannet gjærer Endret 12. januar 2009 av j1m Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vi tillater ikke oppskrifter hvordan man lager hjemmebrent.. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Trenger jeg gjærlås? Trenger jeg isolasjon? Trenger jeg å lage meg en tappekran? Du trenger noe HELT annet...... Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Takk for to veldig bra innlegg Fatter'n har som tidligere nevnt litt erfaring med hjemmebrenning, så spør han om litt hjelp. Dette er min første brenning, så forventer ikke akkurat noe perfekt resultat. Forventer dog at det er drikkbart. Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe så mye deler på dyre butikker, og at jeg ikke vil kjøpe ting på vinogbar er at jeg for tida er fattig. Rett og slett fattig. Jeg fiksa nettopp bilen min for 9000 etter en krasj, og siden jeg ikke har jobb, må jeg leve på 652 kroner i all overskuelig framtid. Derfor er det budsjettet mitt(som egentlig skulle gå til årsavgift og forsikring på bil. hahahah). Her kommer spørsmålene: -Får jeg brukbar sprit om jeg kjøper alt jeg trenger på europris, biltema og clasohlson? -Hvordan er kvaliteten på gjæret og kullet på Europris? -Burde jeg destillere flere ganger? Hva er det jeg trenger i første omgang? Holder det med en 25L bøtte, sukker, vann og gjær, eller trenger jeg noe annet rart? Vil helst prøve å spre pengene litt utover, slik at jeg får lurt litt flere penger ut av foreldrene mine i mellomtida. Haha Vi tillater ikke oppskrifter hvordan man lager hjemmebrent.. Ooops. Kan vi få diskutere prosessen da? Dette er jo en rent hypotetisk samtale, så ingen skade skjedd her Trenger jeg gjærlås? Trenger jeg isolasjon? Trenger jeg å lage meg en tappekran? Du trenger noe HELT annet...... Tell me! Hva trenger jeg? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Trenger jeg gjærlås? Trenger jeg isolasjon? Trenger jeg å lage meg en tappekran? Du trenger noe HELT annet...... Tell me! Hva trenger jeg? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 En kompis av meg var på Europris fordi han skal lage heimkok, og så lurte han på om det klarningsmiddelet det snakkes om er sånn som heter SAGA Vinklaring? Er det det man skal helle i satsen før destillering? Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Russetida nærmer seg, og jeg må finne meg noe billig og effektivt å bli full på. Hadde en bra kveld forrige russefest da jeg drakk 2 halvlitere, en halvliter 20% vodka og en flaske billig hvitvin for å holde moroa i gang i noen timer. Det kosta meg omtrent 200 kroner for drikket. Når vi har penger for skyss, inngangspenger og penger til fyllemat/potetgull, så kommer det fort opp i 500 kroner - og 500 er jævlig mye for en som ikke har jobb. Derfor må jeg finne på noe smart. Å lage hjemmebrent har jeg hørt at er vanskelig, og jeg er litt skeptisk til mulig innhold av metanol, så jeg vil helst kjøpe noe. Da kommer vi til problemet. Jeg liker hverken Tuborg eller det "premium"-ølet til 9,50/flaske, så jeg har drukket Hansa. Men hansa er dyrt. Så hjeeeeeelp. Det er nesten så ille at jeg kjøper det billigste ølet på remaen, og håper på at jeg får ned det. Hvis ingen har noen bedre forslag til meg? Er åpen for å prøve ALT. -conflict Kan jo prøve å jobbe da. Få litt pæng til drikka. Eller du kan robbe Etanol flaskene fra kjemirommet. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Har ordna det Satsen til ØL ( ;)) står og godgjør seg as we speak Jobb har jeg forøvrig kanskje skaffa meg. Dama mi slutta i jobben sin, og da skal jeg kanskje ta over(og jobbe to kvelder annenhver uke). Da tjener jeg 119/time. Med de jobbene jeg nå har, så kan jeg potensielt tjene 2300/mnd. Det er nok til bøtte etter bøtte med hjemmebrygga ehm øl. Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Har ordna det Satsen til ØL ( ;)) står og godgjør seg as we speak Jobb har jeg forøvrig kanskje skaffa meg. Dama mi slutta i jobben sin, og da skal jeg kanskje ta over(og jobbe to kvelder annenhver uke). Da tjener jeg 119/time. Med de jobbene jeg nå har, så kan jeg potensielt tjene 2300/mnd. Det er nok til bøtte etter bøtte med hjemmebrygga ehm øl. Haha:D Det der blir en kraftig øl, du. Tror ikke det skal mange halvlitere til før du stuper Saga vinklarning passer fint til sterkt øl, ja Pass på at det ikke er kullsyre før du tilsetter det, da... Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ølsats .... Trenger bare pakka fra Europris til under 100 kr, 2kg sukker og en 25 L dunkt samt nok tomtflasker (f.eks. 1.5 L brusflasker). Nå har jo din produkjons startet ... om den er ferdig etter ca 1 uke ... skal den tappes på tomflasker med litt sukker i og gjærer litt til. Du vil vel ikke har dau øl? Arbeidskollegen er jo en råttas ... han bruker masse sukker + turbogjær å få øllet opp i 14%. Men da snakker vi ikke om ØL, da det nesten ikke er noe futt/kullsyre i det og det smaker mere som vin. Hjemmelagt øl er heller ikke hvermannssmak! Første sluken er litt bersk, men resten går ned. SKÅL! Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ølsats .... Trenger bare pakka fra Europris til under 100 kr, 2kg sukker og en 25 L dunkt samt nok tomtflasker (f.eks. 1.5 L brusflasker). Nå har jo din produkjons startet ... om den er ferdig etter ca 1 uke ... skal den tappes på tomflasker med litt sukker i og gjærer litt til. Du vil vel ikke har dau øl? Arbeidskollegen er jo en råttas ... han bruker masse sukker + turbogjær å få øllet opp i 14%. Men da snakker vi ikke om ØL, da det nesten ikke er noe futt/kullsyre i det og det smaker mere som vin. Hjemmelagt øl er heller ikke hvermannssmak! Første sluken er litt bersk, men resten går ned. SKÅL! Hvis man bruker turbogjær og sukker får du ikke øl Det blir mer en sukkervin med svak smak av øl, det. Du kan visst få veldig godt øl fra ferdigsett hvis du bytter ut sukkeret med maltekstrakt og koker opp ølsettet (selv om settet påstår at det ikke trenger koking). Bruker man sukker (som pakken sier) får man mest sannsynlig en sur drikke som kun kan brukes som fylledrikke, så det er mest sannsynlig det du har smakt... Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 husker ikke hvor fort det gikk, men ikke mange ukene, var sånn hurtiggreie fra Europris, mener jeg det ble sagt.. Fullt mulig det, ja. Husker bare den jeg smakte, som IKKE var god. Men det kan jo skyldes dårlig renhold av de som lagde den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå