Gå til innhold

la oss holde en filosofisk samtale [NB! regler]

Anbefalte innlegg

før dere begynner....

kanskje noen av dere husker en tidligere tråd; "la oss bli filosofisk".

den tråden mistet fort interesse siden det var lite seriøsitet og få som ønsket å bli etter enn del personangrep.

jeg prøver nå på nytt mot å lage en lignende tråd der bare de som faktisk ønsker å diskutere filosofiske spørsmål som er ønsket. det spiller ingen rolle hva spørsmålet er, bare det er en diskuterbar spørsmål.

som de fleste oppadgående tråder har også denne noen spesifikke regler;

regel nr 1. hold dere mest mulig saklig innenfor det filosofiske spørsmålet

regel nr 2. etter 15 poster (om det ønskes et lengre tidsperiode kan jeg forandre regelen) skal brukeren som poster den 16 tråden lage et nytt filosofisk spørsmål

regel nr 3. ingen poster uten å ha et innlegg på det gjellende spørsmålet

regel nr 4. som mange andre tråder har opplevd er det en god del quoteing, får å redusere halve tråden skal lengre quoting ligge skjult i en spoiler

regel nr 5. for å unngå personangrep skal man ikke skrive inn støtende innlegg eller filosofiske spørsmål

er det ønsket flere regler kan dere sende meg en melding

det første filosofiske samtalen skal handle om;

"kan myter gi bedre kunnskaper om følelser og relasjoner mellom mennesker enn fornuften?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"kan myter gi bedre kunnskaper om følelser og relasjoner mellom mennesker enn fornuften?"

Hmm, ja, altså myter er jo dikterende, det tolkes stort sett i én hovedretning og budskapet blir derfor jevnt over det samme for alle.

Feks fortellingen om David vs Goliath, der frykt var den største fienden osv, eller askeladden historiene der budskapet er "gjør godt og godt skal skje deg"...

Fornuften derimot ser jeg på mer relativ, for en person som ikke eier medmenneskelighet vil ikke fornuften stoppe personen i å feks torturere et annet menneske.

Det betyr ikke at jeg støtter religion/overtro som virkemidler mot 'ondskap', mennesker er eksperter på å lure seg selv, hvor mange selvgode kristne/religiøse har da ikke begått forfrdelige handlinger for så å påstå at de er helgode skapninger.

Al Capone mente faktisk helhjertet at han var en god mann, at folk syntes han var ond forsto han rett og slett ikke, det var helt fjernt for ham...

Lenke til kommentar

siden noen måtte ha laget disse mytene beviser egentlig at lærdommen fra myten allerede har eksistert men presset inn i noen "røverhistorier". så egentlig mener jeg personlig at denne lærdommen allerede har eksistert men kanskje gått tapt for så igjen blitt gjenoppdaget gjennom myter. mange gode eksempler på visdoms myter er det antikke hellas's myter

Lenke til kommentar
siden noen måtte ha laget disse mytene beviser egentlig at lærdommen fra myten allerede har eksistert men presset inn i noen "røverhistorier". så egentlig mener jeg personlig at denne lærdommen allerede har eksistert men kanskje gått tapt for så igjen blitt gjenoppdaget gjennom myter. mange gode eksempler på visdoms myter er det antikke hellas's myter

Du tenker på personifisert visdom som oppstår i form av religion?

Skal ikke se bort i fra det.

Ta feks. Solguden horus.

Hylles når solen snur og dagene blir lysere.

Dør og gjennoppstår hver dag.

Dette er beskrivelse av solens syklus noe vi vet egypterene kjente til da vi bruker deres kalendersystem den dag i dag. Horus er jo som snytt ut av nesen på guden RA, som faktisk betyr sol.

Re (Ra) was the Egyptian sun god who was also often referred to as Re-Horakhty, meaning Re (is) Horus of the Horizon, referring to the god's character. The early Egyptians believed that he created the world, and the rising sun was, for them, the symbol of creation. The daily cycle, as the sun rose, then set only to rise again the next morning, symbolized renewal and so Re was seen as the paramount force of creation and master of life.

http://www.stumbleupon.com/toolbar/#topic=...Fwiki%252FHorus

Dette er jo faktisk sant. Alt liv er avhengig av energi fra solen.

Så du skal ikke se bort i fra at deres primitive metaforiske tale og skrivemåte kan ha klusset det til for de skriftlærede som en eller annen gang begynte å dyrke dette som overnaturlige vesner.

Horus var en av de tidlige gudene i egypt, og naturlig nok finnes det ingen skrifter som tilsier at han har sagt noe eller har hatt en formening om noe. (etter hva jeg kan se)

Lenke til kommentar

Kunnskaper er per definisjon fornuftige, ellers er det ikke kunnskap men vranglære / feilaktig kunnskap.

Du må nok komme med noen myter som gir bedre kunnskaper om relasjoner mellom mennesker enn feltetene psykologi og kjemi -- eller er det hele bortbevist.

Dersom det lå noe i det skulle ikke det være vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...