Gå til innhold

Pålogging i Mandrive feiler!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har installert Mandrive one 2009 på en mindre pc.

Var inne og oppdaterte med systempakker etc. Var også et sted inne og satte til automatisk pålogging. Etter dette trodde jeg at maskinen kom til å starte opp automatisk.

Men påloggingsbilde kom opp og etter å ha skrivd inn bruker og passord blir X svart i ca to sekunder for så ende opp med påloggingsbilde igjen.

Skriver jeg feil bruker eller passord får jeg beskjed om at det har skjedd en feil, så bruker og passord stemmer men den vil liksom ikke starte.

Tips?

mvh bjørn roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/var/log/Xorg.log er en sti til en logfil. Den filen kan du kikke på ved å logge inn i ikke grafisk modus (Ctrl + Alt + F2 bringer deg dit) og starte et program for å lese tekstfiler (nano /var/log/Xorg.log for eksempel).

Bruker du noen propritære drivere?

Husker du hvilke deler av systemet som ble oppdatert?

Har du sjekket om du kanskje har flere oppføringer i oppstartslasteren din, slik at du kan prøve en eldre kjerne for eksempel?

Lenke til kommentar

Oppdaterte bla grafikkortet til proprietære drivere da dette var et valg jeg kunne gjøre for evt å få flere effekter.

Ellers var det vel over 400 oppdateringer som ble gjort. Vet ikke om dette var nødvendig men sånn er det når man går inn og svarer ja på det meste. Vil jo at systemet skal være mest mulig up to date.

Får ikke tid til å se på det før over helga nå.

Skal prøve det som du sa.

bjørn r

Lenke til kommentar

Det høres ut som driverproblemer ja, rediger xorg.conf og legg inn vesa (bruk Ctrl + Alt + F2, logg inn og skriv):

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Under den riktige "Device" legger du til/endrer:

Driver	   "vesa"

Usikker på hvordan din xorg.conf ser ut, så gjerne post den her.

Vesa bør bringe deg inn i GUIen igjen, men uten drivere. Derifra kan vi legge inn drivere riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...