Gå til innhold

Norge og nordlandsbanen?


Anbefalte innlegg

for de som ikke vet hva nordlandsbanen er, er dette et kallenavn på den ikke-eksisterende togbanen mellom Fauske og Narvik. har hørt at politikerne i Oslo har lovet siden tidlig på 70-tallet at denne strekningen skulle konstrueres så fort som mulig, men dog, enda en løgn fra dem.

 

mange stiller sikkert seg spørsmål som; hvorfor trenger vi egentlig en jernbanelinje mellom Fauske og Narvik?

det kan jeg si med en gang at en slik bane kunne ha samlet Norge transportmessig nærmere og forent det lille tomrommet som er mellom dem. Norge kunne ha tjent egentlig på dette, transport blir billigere, tilbud blir større, kommuner som holder på å dø ut kunne ha fått en ny sjanse med å starte opp bedrifter siden transport er blitt en mulighet. for de miljøbeviste så kan en slik bane ha fjernet en god del trailere fra veien slik at mest mulig leveranse kunne ha blitt levert fort og billigere, færre trailer ulykker kunne ha blitt minket selv om det ikke er så mange ulykker med disse transportkjøretøyene.

 

det gjør meg egentlig ondt å si dette, men den siste samferdsel politiske mannen som forsto muligheten og viktigheten å åpne transport var selveste Adolf og gjengen hans, over hele nordland ligger det halvferdige tunneler og sport som kunne ha blitt forvaltet og bygd etter dagens regler. det gjør meg svimmel av at det er blitt laget så mange tunneler i saltendestriktet, har selv vert i et par av disse tunnelene er imponert over arbeidet som ble utført for hånd. hadde krigen vart i ca. 2 år til hadde man nok hat både jernbane i nordland, flyplasser i flere kommuner som Steigen og andre transport holdige metoder.

 

men selveste grunnen til at det ikke er gjort noe er fordi man mener at et slikt tiltak koster for mye, men hvor skal man skaffe ressursene til et slikt prosjekt? mange ville nok ha tenkt at med et slikt prosjekt blir den norske mannen i gata straffet gjennom flere avgifter fra staten. jeg mener at dette er tull!

 

her står vi i et av verdens rikeste land, mesteparten av det vi tjener havner i den berømte oljefondet og skal bli der til oljen tar slutt. wake up! om vi bare skal spare og ikke forvalte så blir kostnadene større enn om man hadde gjort dette i en tidligere fase, man kunne ha skaffet det finansielle gjennom avgiftene som er i drivstoffprisene.

husker ikke hva staten tar av de 11,- liter'n men om det var 7,- eller mer kan godt hende. av disse 7,-+- som de over inn kunne 40% av dette ha godt til landsdekkende prosjekter som nordlandsbanen, forvaltning av E6 i nordland og lengre opp i Norge. for 40% av 7 kroner liter'n kan man hove inn MYE penger daglig og prosjektet hadde fått den finansielle støtten som trengs.

 

for uten togbanen vil det forbli et transportmessing og økonomisk tab for staten Norge, jeg selv håper at i min levetid at jeg får oppleve en slik drøm

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

togbanen i Nordland som går fram til bodø kalles da for Nordlandsbanen. Om de skulle ha fått tog videre oppigjennom hadde de nok vært mer tjent på å kjøre helt opp til Tromsø. Narvik er ikke like viktig som den engang var og de har togforbindelse til sverige.

Lenke til kommentar
togbanen i Nordland som går fram til bodø kalles da for Nordlandsbanen. Om de skulle ha fått tog videre oppigjennom hadde de nok vært mer tjent på å kjøre helt opp til Tromsø. Narvik er ikke like viktig som den engang var og de har togforbindelse til sverige.

 

 

Helt korrekt. Og muligheten er til stede nå som aldri før. Dagens økonomiske situasjonen med finnanskrisen passer helt perfekt for et slikt tiltak, både politisk, samfunnsmessig og ikke minst ved tanke på arbeidaplasser. Akkurat nå har ikke regjeringen et eneste motargument, som kan deffineres som rasjonell, å komme med for å ikke satse på slike prosjekter. Tidligere var motargumentet at utvidelsen av Nordlandsbanen ikke var lønnsomt på bakgrunn av etterspørsel. Jeg er fullt ut enig at det er lite lønnsomt å frakte 10-15 mennesker i ett togsett fra Tromsø til Narvik, men i slike tilfeller er det det samfunnsmessige og geopolitiske som bør prioriteres, og ikke ren profitt. Utvidelse av Nordlandsbanen hadde bidrad til flere arbeidsplasser, både på kort sikt og på lang sikt, ført Nord-Norge nærmere resten av landet, lagt demper på den økende konflikten mellom nord og sør i etterkant av nei til OL, åpnet opp for flere muligheter for Nord-Norge, og vært i takt med regjeringens politiske visjon med stasing på nord-områder. Ikke minst fortjener nordlendinger dette, uten at jeg går spesifikt nærmere inn i detaljer.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Helt fukkings utrolig at den lille strekningen ikke er lagt skinner på enda. Helt jævla amazing. Der sitter politikerne nede i rottehullet Oslo og spyr ut penger til alle veier der i strøket, men kan de bevilge noe til en stakkars jernbane nordpå, neeeida. Hadde dette vært i et annet land, så hadde det skjedd kjapt! Satans nisseland.

Lenke til kommentar

på mange måter mener jeg det var et feilgrep av oss å erklære oss fri fra Svergie når man tenker på deres kunnskaper om samferdsel, de har i flere år sagt til Norge at uten gode transport muligheter vil vi tape økonomisk på dette.

 

jeg skal også være så frekk å påstå at Nordland og lengre opp i Norden ikke er prioritert så mye siden det i realiteten ikke bor så mange her som vest for Trondheim

Lenke til kommentar

Ole_Marius: Jeg skal være enige i at Svenskene har vært flinkere enn oss her, men jeg tror nok ikke at vi har tapt så mye økonomisk på ignorere nordnorge slik som er blitt gjort. Folketallet er ikke spesielt stort her som du sier. Norge bruker jo faktisk sinnsykt mye penger per hode i ytterliggende strøk sammenlignet med de større byene.

Lenke til kommentar

hm... vet faktisk ikke hva det koster å sende transport med fly, men man skulle jo tro at dette var dyrere enn med tog.

men tror også en viktig inntektkilde med et slikt tiltak er at den nordligere delen av Norge kunne ha fått mere turisme, men tviler sterkt på at man kunne ha fått en merkbar inntekt siden de aller fleste turister tar fly, båt og egen bil

Lenke til kommentar

Vel, flyene flyr nok alikavel siden det ofte er billigere å ta fly enn å ta tog. Så de har plass til å frakte ting. Og i tilegg så ville nok en jernbane mellom tromsø og fauske ville måtte gå over mye vanskelig terreng og være dyr å vedlikeholde. Blir jo spekulasjoner men jeg tror ikke det er noen automatikk i at frakt med tog ville blitt billigere. Og som du sier så bruker allerede turismen andre midler.

Lenke til kommentar
Tog nordover trenger vi ikke. De kan heller utbrede veien så kan folk sitte på bussen. Fjell og fjorder er to argument imot, nummer tre er folketallet og det burde holde for å sette en stopper for togfantasier.

 

vet ikke om du har kjørt E6'n opp nord men å si at egentlig folketallet er for lavt for at det trengs jernbane er for drøyt. la oss si at du bor her i Bodø hvor jernbanen stopper og skal på liv og død sende en pakke med tog til Narvik. først må den gjennom Fauske som er det nest nordligste togstrekningen som går fra resten av Norge, så gjennom Trondheim, så gjennom diverse kommuner langt nede i sør, så inn til Svergie, for så trave eneste gjennom hele det landet for så igjen gå inn til Norge og til Narvik.

 

som jeg nevnte tidligere så er det meget synd transportmessing at krigen ikke varte i to år til, men takk gud for at den stoppet.

 

jeg vet ikke hva du tenker på med at det er vanskelig å lage denne banen når egentlig halve jobben er gjort av Tyskerne, ja jeg er enig at E6 nord for Trondheim trenger en jækla oppussing for veien er laget slik at når de kom til en stein laget de en vei rundt slik at de skulle slippe å bore seg igjennom. enten det eller så var de skjenket og tegnet E6 med en passer.

 

men jeg mener uansett ville et slikt tiltak samlet Norge, mange kommuner kunne ha etablert bedrifter siden transport er ikke lengre et problem og sist men ikke minst at lille multihandikapede Norge ikke har forstått betydningen å la vær med å jobbe transportmessig. det er ikke bare å fakse en pakke opp, den må nemlig transporteres

 

edit; vet noen ca. tallet på populasjonen i nordland og opp mot Narvik?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...