Mannen med ljåen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Hallo! Jeg har alltid lurt på hva de er til, disse messingdelene som er støpt inn i fortau og gater utenfor butikker over hele landet... Er det hovedkraner til det komunale vannettet skjult under dem? Eller er de elektriske sensorer for temperatur og regn? Eller er de bare en dekorasjon? Er det bare lokk som kan fjernes sånn at man kan sette gjerdestolper nedi? De finnes også i en rektangulær utførelse med masse striper. Ser nesten ut som en elektrode. Hva er forklaringen? Jeg må ha sett ut som en idiot da jeg tok dette bildet: http://img135.imageshack.us/my.php?image=07122008249qr6.jpg Jeg er sikker på at jeg brukte img-taggen riktig, men ville den vises? nei! Endret 7. januar 2009 av Mannen med ljåen fjernet tagg Lenke til kommentar
wûst Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Får ikke til å se det, og jeg vil gjerne se:P Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg tok bilde av en lignende. Der det ser ut som en tråd som går slik. Antar det er en tempratur sensor det jeg så. Sikkert dette og. Der de brukes til varmekabler... ----- | | ----- | | ----- | | ----- Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Er det fastitsvaret? At disse mystiske greiene er termostater til varmekabler? Hvorfor opptrer de parvis, og hvorfor finnes det flere utførelser? Hva er vitsen med streken som går i sikksakk? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Vil tippe på måle punkter for kommunen, for å kunne sjekke gradering/helning i bakken (husker ikke hva det heter) osv. Lenke til kommentar
Nerfy Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 fenomenet med at bakken beveger seg når jorda fryser/tiner kalles "Tele" Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Vil tippe på måle punkter for kommunen, for å kunne sjekke gradering/helning i bakken (husker ikke hva det heter) osv. De punktene du tenker på kalles niveleringspunkter eller fastmerker. Disse er punkter som "garantert" ikke beveger seg, og de brukes som utgangspunkt i landmåling. http://no.wikipedia.org/wiki/Fastmerke Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Mener du da at det er fastmerker som trådstarter har bilde av? Kanskje ikke grunnet at det er fast i stein? Men steinen beveger jo også da selfølgelig med bakken... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 De greiene som jeg har fotografert likner ikke på bildet av fastmerker på Wikipedia, men jeg har sett, og undret meg over, slike også. De som jeg har tatt bilde av er vel termostater, da? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Kan jo ta med en hakke og grave opp en? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Ikke så lurt, dersom de er der for en grunn. Kan bli kostbart. Dessuten sitter de alltid fast i stein, så man kan ikke grave rundt dem i jord. Lenke til kommentar
CThomassen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Er nok noe hemmelig stats/sekt/organisasjon greier AkA National Treasure.. Du må bare vri riktig på den så åpner ett hull bakken og du finner en hittil ukjent viking grav med masse tøffe greier inni !! :D ... Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) De greiene som jeg har fotografert likner ikke på bildet av fastmerker på Wikipedia, men jeg har sett, og undret meg over, slike også. Syntes de ligner ganske mye på bildet øverst til høyre på wikipedia, bare at de du har tatt bilde av har en plast hinne/lokk. Endret 8. januar 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå