Gå til innhold

Vista drivere for Windows 7?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Tillater meg å bumpe denne.

TCi, du sier blant annet GPU trenger nye drivere, hva annet kan man ikke bruke Vistadrivere på?

Jeg har et ATI 4830, hvordan er det med drivere på den fronten?

Andre specs:

Asus P5N-e SLI

Dlink wireless dongle (kan finne modellnummer om det er relevant)

Lenke til kommentar
Tillater meg å bumpe denne.

TCi, du sier blant annet GPU trenger nye drivere, hva annet kan man ikke bruke Vistadrivere på?

Jeg har et ATI 4830, hvordan er det med drivere på den fronten?

Andre specs:

Asus P5N-e SLI

Dlink wireless dongle (kan finne modellnummer om det er relevant)

Spesielt enheter som bruker drivere dypt i systemet. Som virtuelle disker og hovedkort (brikkesett). Enkelte vil nok fungere greit, men det vil nok komme optimaliserte drivere rundt lanseringen av Windows 7.

ATI har ganske gode Windows 7 drivere. De som du finner på Windows Update er å anbefale i første omgang, selv du kan finne separate drivere på ATI sine sider.

edit: Når det gjelder USB donglen din tror det går fint med driverne som var for Vista. Om ikke er det nesten garantert at du finner dem via Windows Update.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Alle vil fungere i Windows 7. Men blant annet skjermkort trenger nye for å få full funksjonalitet. Dette er fordi Windows 7 bruker WDDM 1.1, mens Vista WDDM 1.0.

Jeg så en anbefalt oppdatering til gpu'en som hette wddm 1.1 men det stod ikke hva det var, sto faktisk ingenting derfor innstalerte jeg ikke den.

Hva slags funksjonalitet er det egentlig snakk om ? Får det inntrykk da at jeg må innstalere 1.1 eller er det noe jeg ikke trenger ? bruker pc'en mest til spill.

Lenke til kommentar

Først og fremst har det med optimalisering å gjøre. WDM 1.1 er langt mer effektiv og minnevennlig enn 1.0. Det er også noen endringer i arkitekturen. Den fjerner blant annet en flaskehals i GDI (se link under).

image_thumb_8.png

Dette viser forskjellen mellom minneforbruket på WDM 1.0 og 1.1.

Som du ser er det absolutt en oppdatering du bør installere. Men husk at det er mulig du allerede har en driver med WDM 1.1 om du lastet ned fra produsentens side. Både Nvidia og ATi/AMD har drivere for Windows 7 (beta). Den som ligger på Windows Update er en versjon av disse. Virker som de blir oppdatert ofte der.

Du kan lese en ganske utdypende artikkel om Windows 7 og grafikkytelse her:

http://blogs.msdn.com/e7/archive/2009/04/2...erformance.aspx

Endret av TCi
Lenke til kommentar

vet ikke om jeg ville anbefalt den wdm 1.1 driveren. mulig den gir bedre ytelse i windows som du viser tci. men i spill så er fortsatt 182.50 driveren til vista den beste. jeg har testet mange drivere og ingen drivere ment til win 7 er bra nok i spill enda, desverre.

Lenke til kommentar

Forbedringene akkurat nå vil nok ikke forekomme i spill i særlig grad. Stort sett er ytelsen mellom Vista (WDDM 1.0) og Windows 7 (WDDM 1.1) ganske lik. Men det er viktig å nevne at driveren til Windows 7 fremdeles er i beta.

Jeg har ikke merket noe spesiell forskjell selv på mitt HD4870-kort. Det er mens du jobber på skrivebordet at WDDM 1.1 akkurat nå har den største virkningen, da den ikke bruker mer minne på skjermkortet jo flere vinduer du har oppe.

Du kan teste driverne om du vil. Bare ikke forvent forbedringer du vil legge merke til med det første. Enkelte kan også få dårligere ytelse. Da kan du bare gå tilbake til de du brukte sist.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Oki, det var interesant og vite. Har forresten lastet ned 185.85 så regner med jeg har v.1.1 da som du sa, bare så dumt at ikke win uppdate "ser" det og ikke viser meg uppdates jeg allerede har, det hadde jo vært grei funksjonalitet gitt.

Eneste jeg kan si jeg har merket så langt i win 7 er at det virker litt tregt når jeg trykker andre muse knapp på skrivebordet, tar 3-4 sec for den menyen og komme opp.

Har forresten aldri så lenge jeg har hatt vista lastet ned noe annet enn important klassifiserte uppdates inntil nå ettersom jeg googlet meg fram til at jeg måtte ha en spesiell en for å få roccat kone musa mi til og funke.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Eneste jeg kan si jeg har merket så langt i win 7 er at det virker litt tregt når jeg trykker andre muse knapp på skrivebordet, tar 3-4 sec for den menyen og komme opp.

Det kan være et registerproblem. Kanskje en driver/applikasjon som ikke er helt kompatibel med Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...