Sweet_Enough Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg har tenkt å bygge meg en server og trenger i den forbindelse litt råd om komponenter. Kasse og PSU har jeg, det er en Chieftec Dragon (tror jeg det het) og en helt ny Corsair VK 450W. Ellers har jeg kablet gigabit nettverk. Når det gjelder OS blir det nok XP i starten, men jeg driver også og tester litt på Linux. Mulig jeg skifter på ett eller annet tidspunkt. Jeg har ingen spesielle planer om overklokking. Maskinen skal hovedsakelig brukes til to ting, filserver og mediaserver. Kravene til mediaserver-biten er at den skal kunne streame og helst også transcode full HD video 'on the fly'. Jeg bruker en PS3 som avpiller, og den er jo kresen på hva den vil spille. Programvare jeg bruker er blant annet Tversity. Kjekt program men tregt på transcoding. Jeg prøvde et annet som heter PS3 Media Server og det greide jobben mye bedre. Helt perfekt ble det ikke på min lett aldrende AMD DualCore, men jeg regner med at om jeg får opp noe litt kjappere på en maskin som ikke har så mange andre oppgaver bør det gå bra. Har inntrykk av at flere kjerner er gunstig til slike oppgaver, så jeg har kikket på denne prosessoren: Intel Core 2 Quad Q8200 Så var det å finne et passende hovedkort. Jeg har gode erfaringer med Asus og har derfor kikket på det, men det er fortsatt mye å velge i. Fant ett med Intel chipset og integrert lyd, nettverk og skjermkort. Er det fornuftig å kjøre med alt dette integrert? Asus P5KPL Jeg trenger også forslag på ram til dette oppsettet. Ram har jeg lite greie på, men jeg vi ha (minst) 4GB. Jeg har ikke noe bestemt budsjett på denne maskinen. Jeg er innstillt på å betale det som skal til for et fornuftig oppsett, dog uten å bruke altfor mange lapper. Harddisker kjøper man jo etter behov, ser for meg en egen systemdisk og en eller to større disker til lagring. Jeg har litt lyst på de nye Samsung-diskene på 1.5TB, men jeg har hørt at det er mye problemer med dem. Noen som har synspunkter på det? I første omgang tenker jeg meg ikke å sette opp et raid, det kan eventuelt komme senere. Vil dette oppsettet greie jobben? Noe jeg har glemt å ta hensyn til? Jeg er også interessert i forslag til alternativer, er heller ikke fremmed for å ha et eget skjermkort om det er mer fornuftig. Pris/ytelse i forhold til de primære arbeidsoppgavene er nøkkelordet, maskinen skal ikke brukes til spill og slikt. Lenke til kommentar
Sweet_Enough Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg tillater meg en liten bump på denne. Ingen som kan vurdere prosessor mot HK i det minste, og foreslå noe passende RAM? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 "Minst 4 gb minne", da må du velge 64 bits OS. Kjører selv en server her hjemme som har det mest innebygget, har bare slått av de tingene jeg ikke trenger i bios og har satt i et bedre nettverkskort. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Er ikke den hw'en litt overkill? Lenke til kommentar
Sweet_Enough Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 "Minst 4 gb minne", da må du velge 64 bits OS. Joda, jeg er klar over begrensingen i 32-bits operativsystem. Men man får vel uansett utnyttet en del over 3GB. Er ikke den hw'en litt overkill? Overkill i forhold til hva? Video-transcoding krever ganske mye av maskinen når det skal foregå i full HD. Lenke til kommentar
Sweet_Enough Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Ingen som har innspill i forhold til hovedkort, prosessor og ram? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå