Gå til innhold

[Løst]HJELP! erfaringer med frakt/toll gojane.com!?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe 2 par sko til 30,60 dollar (210 kr).

FRAKTEN blir vel på rundt 30 dollar, og tilsammen med skoene+frakten blir : 413 kr

 

MEN tollgrense er på 200 kr, og jeg skal da nå kjøpe for 210 kr ! er de strenge ? gjør det mye om jeg har 10 kr mer?

HVA ER DERES ERFARINGER ? HAR DERE SLUPPET LETT UNNA TOLLEN HOS GoJane?

 

plis trenger svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke toll på sko.

 

jo, det er nok det. Grensa er på 200 ,- men jeg vet ikke om de er så strenge liksom

 

Nei.

 

Det er ikke det.

 

Seriøst? har om hørt mange som har bestilt fra denne siden. Og de sier at tollen ligger på 200,- osv. Har lest en del erfaringer på nettet. søk på "Gojane+toll" på google eller noe :) nå ble jeg usikker assa...

Lenke til kommentar
Eksempler på varer som er tollfrie:

- sko og støvletter.

 

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

 

Fra toll.no.

åja. Hvis jeg handler for over 200 kr og de sier at jeg må betalte toll. Kan jeg bare klage da ? via brev, bruke toll.no som "bevis" på en måte? siden jeg har ikke så store problemer med å betale merverdiavgift, det blir bare på ca. 8 dollar ettersom summen av skoene totalt er: 30.6 dollar :)

Endret av raggis93
Lenke til kommentar
Ja, men det må du uansett pris.

 

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

 

snakket med tollvesenet igår, de sa det var hvis det er over 200 kr. kanskje det sånn regler for gojane.com ? er ikke helt sikker..

 

Ja, men det må du uansett pris.

 

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

 

snakket med tollvesenet igår, de sa det var hvis det er over 200 kr. kanskje det sånn regler for gojane.com ? er ikke helt sikker..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det trådstarter ikke helt har skjønt er distenksjonen mellom toll og merverdiavgift. Toll er en importavgift på enkelte varegrupper inn i landet. Merverdiavgift tillegges alle varer.

 

I ditt tilfelle betyr det at NEI, du betaler ingen toll. Derimot vil du antagelig måtte betale 25 % merverdiavgift slik alle varer(unntatt bøker, og halv merverdiavgift på mat) må i Norge. Det betyr at den endelig prisen din blir 210 +25 % + tollbehandlingsgebyr til transportør(Posten Norge?).

 

Du kan selvsagt være så heldig at den slipper igjennom uten tollkrav, dette spørs blandt annet på hvordan gojane eller hva du kalte siden fyller ut tolldeklarasjonen og på eventuelle kurssvigninger i mellomtiden, om den er sendt som pakke eller vanlig brevpost. Jeg ville imidlertid regnet med å betale merverdiavgiften min, og eventuelt ta det som en fin overraskelse om jeg slapp.

 

Håper dette besvarer trådstarters spørsmål en gang for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...