Exision Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hei , i går kveld tenkte jeg at jeg skulle installere windows xp på min bærbar. og da såg jeg at jeg kunne legge inn et program på en usb slik at hardiskene mine ble funksjonelle med windows xp. Dette jikk skjeis, Windows xp ble halveis installert/vista ble ødelagt. Kan ikke gå tilbake til Vista , i hvertfall ikke med ALT f10 gjennopprettinga som jeg tar når pcn starter. Nå leste jeg på nett at vis jeg ikke hadde usb floppy driver ting så kunne jeg ikke bruke usb metoden å måtte laste et program ned, noe jeg ikke kan gjøre nå som jeg ikke kommer innpå windows på noen måter, vistaen er borte. Er det noen måte å fixe dette på, altså få windows xp på nå uten floppy disk?, går dt an å brenne en cd med hardisk programme? eller har jeg ødelagt pcn? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Du har en bærbar PC? Og slik jeg har forstått problemet så har du samme problem som jeg hadde engang i tiden at du ikke kunne bote Windows XP / Vista På en laptop uten floppydrive. Men du kan gå inn i BIOS og skru på noe som heter: "Compatible Mode" Det vil gjøre slik at du kan boote Windows XP / Vista uten og ha floppy drive. Har jeg forsått problemet rett :S Lenke til kommentar
Exision Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Du har en bærbar PC? Og slik jeg har forstått problemet så har du samme problem som jeg hadde engang i tiden at du ikke kunne bote Windows XP / Vista På en laptop uten floppydrive. Men du kan gå inn i BIOS og skru på noe som heter: "Compatible Mode"Det vil gjøre slik at du kan boote Windows XP / Vista uten og ha floppy drive. Har jeg forsått problemet rett :S Tror ikke det går, før jeg installerte windows xp skulle jeg ha lagt inn enn programvare for at hardisken skulle kunne installere windows xp, nå har jeg verken xp eller vista.. jeg har ikke vista cd og kan ikke installere xp cden uten å ha floppy disk/floppy usb trur eg. Så lurer på om jeg kan få åpna dette programme før jeg installere windows uten å bruke floppy disk Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Gjør som jeg sa! Ta og gå inn i BIOS sett på "Compatible Mode" så prøver du å boote Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Nå er ikke dette av mine store kunnskapsområder innen data. Men for meg ser det jo ut som om løsningen er å skaffe en XP-CD, noe som ikke burde være vanskelig. Evt. brenne programmet fra USB stick inn på CD (Da jeg forstår det som at du har xp installasjon inne på den) Burde da være plankekjøring å legge inn XP på vanlig måte, men dersom du har en forholdsvis ny pc er det ikke sikkert du KAN finne drivere kompatible med komponentene i pc-en. Du blir da nødt til å reboote pc-en med CD-en som fulgte med pc-en. (Eller som skulle blitt brent ut ved første oppstart av pc-en?) Dette skal i hvertfall gå. Jeg prøvde å legge inn XP på min Fujitsu Siemens bærbare, og støtte på dette problemet, en av tilbehørs CD-ene var altså løsningen på å få igjen pc-en i salgsklar stand igjen. Lenke til kommentar
Exision Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Nai windows xp har jeg på cd, men for de nye bærbare trenger man et hardisk program S-ata/ide et eller aent, som man skal legge inn før man installerer xp det var dette jeg hadde på usb stick. Vista tilbehørs cd'en finnes ikke , den var lagra på dataen, noe som forsvant da jeg installerte windows xp feil. Så det egentlige probleme er, hvordan få dette hardisk programme til å bli lagt inn da dt blir spurt om , uten å ha floppy. kan jeg ha det programme på en cd? eller ha dt på en cd i lag med windows xpen? eller finnes det en aen måte å fixe dette på uten å måtte ha en ny windows vista cd? Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Skal det legges inn FØR windows? Da skal det vel gå med cd. Jeg er enda ikke sikker på hvordan dette kan stemme, men nå har jeg ikke gjort dette selv. Eneste jeg kan tenke på er vel å prøve med å brenne det på cd. Uansett har du ikke ØDELAGT pc-en Software er fullt mulig å legge inn igjen, spesielt hvis det kun er noe som er lagret på harddisken (Hvilket det er ettersom du har kunnet slette det) Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Gjør som jeg sa! Ta og gå inn i BIOS sett på "Compatible Mode" så prøver du å boote Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Gjør som jeg sa! Ta og gå inn i BIOS sett på "Compatible Mode" så prøver du å boote Haha, tross i mine innlegg i tråden her ville jeg bøyd meg i støvet tvert for en som snakker så teknisk ^^ Jeg satser på at du har rett jeg, så gjenstår det bare å se Lenke til kommentar
Exision Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Hehe, er ikke like teknisk som han jeg helder, hørtes feil ut. men ja , skal prøve på dt når jeg kommer hjem, er på jobb nå. Får satse på at dette funker da Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hehe, gjør det. Og lykke til! Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Når du har startet installasjonen av Windows XP så har du ødelagt recoverymoden som er innlagt på PC'en. Du må Installere Windows Vista fra CD eller prøve på XP på nytt. NB! Husk at Hvis du skal installere XP må du skru av AHCI i BIOS'en Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 NB! Husk at Hvis du skal installere XP må du skru av AHCI i BIOS'en Jupp tror jeg har nevnt det tre ganger for han Lenke til kommentar
Exision Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Finner verken AHCI eller Compatible mode i Biosen min, har en Acer aspire 5520g, må jeg gjøre nåe spesielt for å finne disse tingene? har letet gjennom alt jeg kan på biosen, å eneste jeg kan skifte på er hva som skal bootest sånn ca. Nå har jeg også prøvd å bruke nlite for å bake inn Sata drivere i en Xp cd, men går ikke an å trykke F6 for å legge til 3 parts drivere.. og når det kommer at jeg mangler drivere så står dt at jeg ikke har noen Floppy drive på maskinen.. Så kommer ingen vei. Endret 8. januar 2009 av Exision Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Er ikke alle BIOS som støtter dette med AHCI. Men her er hva jeg ville gjort: 1. Lage en ny installasjons cd med nLite der du legger inn denne S-ATA driveren til den XP cden du har fra før, dette burde gå greit, det er norsk veiledning underveis. Driver linken er nederst her innlegget. 2. Gå i BIOS og sette oppstart/boot til : 1. CD/DVD, optisk leser. 2. HDD, som altså er harddisk. Så lagrer du valgene i BIOS, setter i cden som du har lagd, og trykker lagre i BIOS. Da skal pcen din starte opp på ordentlig måte fra XP installasjons cden din og det skal ikke være nødvendig trykke F6 underveis siden S-ATA driveren nå er på cden din. Starter ikke pcen ordentlig opp nå bare restarter du pcen. Se forøvrig HER. Her er S-ATA driveren din. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Er ikke alle BIOS som støtter dette med AHCI. Men her er hva jeg ville gjort: 1. Lage en ny installasjons cd med nLite der du legger inn denne S-ATA driveren til den XP cden du har fra før, dette burde gå greit, det er norsk veiledning underveis. Driver linken er nederst her innlegget. 2. Gå i BIOS og sette oppstart/boot til : 1. CD/DVD, optisk leser. 2. HDD, som altså er harddisk. Så lagrer du valgene i BIOS, setter i cden som du har lagd, og trykker lagre i BIOS. Da skal pcen din starte opp på ordentlig måte fra XP installasjons cden din og det skal ikke være nødvendig trykke F6 underveis siden S-ATA driveren nå er på cden din. Starter ikke pcen ordentlig opp nå bare restarter du pcen. Se forøvrig HER. Her er S-ATA driveren din. Enig! Når din PC ikke støtter det med AHCI ville jeg også gjort det Det var noe jeg prøvde først hos meg men brukte 3 CD-er på det, men jeg kunne bare ta vek AHCI så funka det hos meg. Men hos deg så ser det ut som det er det eneste valget å brenne en ny Windows CD med nLite med S-ATA driveren Lenke til kommentar
Exision Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Nå sitte eg her å prøve å installa med SATA driverene jeg fikk , baket inn i xp cden med nlite, kopierer filer nå så tar litt tid så får håpe dette går. *Edit* og der har jeg komt lengre en jeg har komt før i allefall , ser ut så dt går rett vei. mistet alle filer jeg hadde fra før, men nå er xp installasjonen i full gang , å 35 min i estimatet time left Endret 8. januar 2009 av Exision Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå