Gå til innhold

Brukt Canon EOS 300D i hus. Bilder tatt, men trenger hjelp og tips.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  TGB skrev:
Torak: eksponeringen din var en smule uheldig, men vanskelig for automatikken å jobbe i snø.

Eksponering vil si? Lukkertid?

Hvis det går ann å svare på, hva er optimalt under sånne forhold?

Zatuu skrev:
1000 kr på den pakken du kjøpte er vel ett par hundrelapper under det han kan forvente å få. Uansett syyyykt mye for pengene i bruksverdi... GRATTIS!!

Edit:

Hadde jeg fått samme tilbud hadde jeg slått til for moro skyld til tross for at jeg har kamera fra før :!:

Flott! ;) Hehe.. Jeg er veldig fornøyd iallefall, men så har jeg heller ingen tidligere erfaringer med speilrefleks da.

Lenke til kommentar
  Torak skrev:
Eksponering vil si? Lukkertid?

Hvis det går ann å svare på, hva er optimalt under sånne forhold?

Som jeg har forstått det er eksponeringen kombinasjon av det som påvirker lyset på bildet, lukkertid, lysfølsomhet (ISO-verdi) og lysåpningen på objektivet (blender).

Lenke til kommentar
  Zatuu skrev:
Som jeg har forstått det er eksponeringen kombinasjon av det som påvirker lyset på bildet, lukkertid, lysfølsomhet (ISO-verdi) og lysåpningen på objektivet (blender).

Ja vel. Jeg prøvde å stille litt på ISO-verdien før i dag, men jeg klarte ikke å stille på noe som helst, haha.

Brukermanualen ligger i Oslo, så jeg fant ikke ut en damn shit.

Lenke til kommentar

Jeg har en Canon 300D liggende og ser med grøss og gru på bruktprisene. Har ikke lyst til å selge det for så lite som 1000 kr med tanke på all gleden og de knallbra bildene det har gitt meg.

Du har kjøpt utrolig mye fotoglede for så lite penger.

PS. Jeg bruker ikke Canon-programvaren. Det er etter min mening ikke noe man må ha. Zoombrowser er et elendig program sammenlignet med Faststone.

Lenke til kommentar

Kan prøve en kort innføring av noe av det grunnleggende jeg kan:

Vet ikke mye om Canon 300D men noe jeg tror er felles for de alle speilrefleks er valgene P, A, S og M.

Som du sikkert forstår betyr M at du styrer kameraet manuelt, ikke noe som er automatisk.

A betyr at du er i blenderprioritetmodus, kameraet har en egen formening om hva som er rett lysmengde (kan overstyres) og stiller du på blenderen, altså lysåpningen vil kameraet justere lukkertiden slik at lysmengden på bildet blir det samme.

S betyr lukkerprioritet og når du justerer lukkeren vil kameraet justere blenderen slik at bildet får samme lysstyrke.

P er mer eller mindre automatikk

Når bruker jeg hva?

Blenderen brukes til å justere dybdeskarphet, altså jo bedre dybdeskarphet jo lengre kan ting være fra hverandre og komme i fokus samtidig. Jo mer åpen (jo lavere tall) blenderen er jo dårligere dybdeskarhet får man og motsatt. Dårlig dybdeskarphet vil man ha når man skal fokusere på ett motiv og vil at bakgrunnen skal bli uskarp. Bra dybdeskarphet er bra å ha for eksempel på landskapsbilder.

Lukkertiden justeres ofte når man vil fryse ett øyeblikk eller helt motsatt få ting uskarpt. Har du sett bilde av rennende vann der steiner og omgivelser osv er sylskarpe mens selve vannet ser ut som om det er malt på med pensel? Det er gjort ved å øke lukkertiden....

Tips... kjøpe en fotobok, husker ikke hva denb heter med tror det er Digital fotografi i praksis eller noe, du får den på JapanPhoto.

Lenke til kommentar
  Torak skrev:
Kjempeflott Zatuu! Enkle forklaringer som du kom med der er helt ypperlig!

Drar nedover til Oslo igjen i morra, så da skal jeg svippe innom JapanPhoto og handle meg den boka du snakker om.

Jupp det må du gjøre, genial bok. Har lært meg mye fra den og fra veldig snille medlemmer her, du kan sikkert også finne noe på guider her på akam, se på fanene.

Må nesten legge til ett par ting.

Jo høyere brennvidde jo dårligere dybdeskarphet og motsatt. Jo mer du "zoomer", jo høyere brennvidde bruker du. Dette kan du bruke i tillegg til blenderåpning hvis du vil justere dybdeskarpheten.

En annen effekt med brennvidde er hvor nært ting i dybden er hverandre. La oss si at en person står 10 meter foran ett hus, deretter tar du ett bilde av personen med huset bak.

Hvis du går mye lengere bak men "zoomer" inn slik at motivet tar like stor plass på bildet vil det se ut som huset er MYE nærmere personen.

Du kan se samme effekt når du ser på ski og det snør, når kameraene er langt fra løperen må de "zoome" inn og da kommer snøfnuggene MYE nærmere hverandre og det ser ut som om det snør mye tettere enn det egentlig gjør.

Også MASSE annet å sette seg inn i som kun gjelder Canon eller kameraet ditt, husk å studere bruksanvisningen nøye

Lenke til kommentar
  Zatuu skrev:
Må nesten legge til ett par ting.

Jo høyere brennvidde jo dårligere dybdeskarphet og motsatt. Jo mer du "zoomer", jo høyere brennvidde bruker du. Dette kan du bruke i tillegg til blenderåpning hvis du vil justere dybdeskarpheten.

En annen effekt med brennvidde er hvor nært ting i dybden er hverandre. La oss si at en person står 10 meter foran ett hus, deretter tar du ett bilde av personen med huset bak.

Hvis du går mye lengere bak men "zoomer" inn slik at motivet tar like stor plass på bildet vil det se ut som huset er MYE nærmere personen.

Du kan se samme effekt når du ser på ski og det snør, når kameraene er langt fra løperen må de "zoome" inn og da kommer snøfnuggene MYE nærmere hverandre og det ser ut som om det snør mye tettere enn det egentlig gjør.

Også MASSE annet å sette seg inn i som kun gjelder Canon eller kameraet ditt, husk å studere bruksanvisningen nøye

Jasså? Det skal jeg prøve ut. Gøy!

Ja, jeg må sette meg ordentlig inn i bruksanvisningen.

Lite poeng med speilreflekskamera kontra et kompaktkamera hvis jeg ikke får utnytte fordelene ved speilreflekskameraet.

Har også lasta ned bildebehandlingsprorammet "GIMP", så nå kan jeg også jukse litt med bildene ;)

Lenke til kommentar
  Torak skrev:
Her er også et bilde jeg tok for noen dager siden. Det det ble veldig uklart, noe som var litt synd ettersom himmelen og lyset var ganske stilig(sett fra mine øyne iallefall).

Gratulerer med kameraet.

Ser at du bruker 1/125 sec. lukkertid,du skal være veldig stødig på handa for og klare og unngå rystelser på en så lang lukkertid.

Du kan bøte på det med og bruke mer ISO,her har du brukt iso100.

Ville anbefale og bruke program p først hvis du ikke er helt komfortable med AV,TV og M innstillingene.

P fungerer omtrent på samme måte som auto men du kan overstyre endel parametere i den innstillingen.Du kan selv bestemme om du vil ha blits eller ikke,Hvitbalansen,fokuspunkt,lysmålinger og iso kan du også justere i den innstillingen.

Fotokompendiumet er nevnt,her har du også guide for lukkertider,blender og iso.

Jeg har forklart i en annen post en enkel måte og ta litt mer kontroll over kameraet,så leser du den så forstår kanskje litt mer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som andre nevner, blir kameraets lysmåler lurt av bilder hvor snø dekker store deler av bildet og gjør de grå, da kameraets lysmåler er fargeblind og blir lurt til å tro at motivet er mye lysere enn det egentlig er. Dette kan du overstyre ved å justere eksponeringskompensasjonen (kanskje ikke det mest nybegynnervennlige ordet som finnes). Tror du da må være i P, A, S eller M-modus for å få lov til å justere dette.

Trykk inn 3266018094_3db25e69ae_o.gif bak på kameraet og juster kompensasjonen til f.eks. +1 EV med kontrollhjulet. Her må du nesten prøve deg frem. (Er det mennesker med i bildet, kan det være en fordel å bruke blits i tillegg, men da bør du kompensere denne også, bare nedover :))

Lenke til kommentar
  Torak skrev:
Nå begynner dette å bli veldig gøy her, takket være gode forklaringer og div. linker jeg har fått fra dere!:) Begynner som smått å skjønne litt nå!

Fotografering er veldig gøy, spesielt med digital teknologi.

Tenk deg før i tiden da man måtte notere ned hvilke innstillinger man brukte på hvert bilde, deretter måtte man vente til filmen var fremkalt før man fikk se hvordan innstillingene ble.

Ikke bare tok det lang tid men det kostet mye penger både på film og fremkalling.

Nå ser man resultatet med en gang og er man ikke fornøy så sletter man bildet, koster ikke 5 øre engang :thumbup:

Lenke til kommentar

Sant det :) ..og godt er dét!

Hvor får jeg kjøpt batteri til mitt kamera? Har gått strømtom mens jeg tok bilder én gang, og det var siste gang!

Kjipt å gå tom for strøm midt oppi et arrangement/happening, så da er det viktig med et ekstra batteri på innerlomma :)

Jeg kunne også ha tenkt meg en helt enkel veske til kameraet, slik at det har litt beskyttelse under frakt og ellers når jeg ikke bruker det.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at du har gjort et veldig godt kjøpt!

Kameraet har få eksponeringer, du har alt du trenger for å springe rett ut å knipse bilder i "pakken", det er et fint kamera å lære seg foto på.. Alt i alt er tusen kronen ingenting for et lite brukt speilrefleks med objektiv, minnekort og det hele.

Du kan kanskje dra nytte av å lese guiden som akam nettopp har gitt ut?

http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du...ekskamera/67155

Her forklares begrepene ISO, lukkertid, blender, RAW-format og mange andre grunnleggende ting.

Gratulerer med et kjempekjøp!

Lenke til kommentar
  Simen1 skrev:
Her er et til 15$ inkludert frakt.

Flott! Rimelig det der. Prøvde å bestille nå, men det funka ikke.

Paypal:

"We were unable to verify your credit or debit card. To proceed with your purchase, please select a different payment method or add a different credit or debit card, then click Continue."

Teknisk feil, eller kan det være kortopplysningene mine som er feil? Har funket uten problemer før.

Lenke til kommentar
  Mantoius skrev:
Jeg vil si at du har gjort et veldig godt kjøpt!

Kameraet har få eksponeringer, du har alt du trenger for å springe rett ut å knipse bilder i "pakken", det er et fint kamera å lære seg foto på.. Alt i alt er tusen kronen ingenting for et lite brukt speilrefleks med objektiv, minnekort og det hele.

Du kan kanskje dra nytte av å lese guiden som akam nettopp har gitt ut?

http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du...ekskamera/67155

Her forklares begrepene ISO, lukkertid, blender, RAW-format og mange andre grunnleggende ting.

Gratulerer med et kjempekjøp!

Fint å høre fra dere inne som faktisk har litt peiling på foto at jeg har gjort et bra kjøp. Jeg setter ikke så store krav til kameraet egentlig, så det holder i lange baner for meg..enn så lenge iallefall ;)

Har akkurat begynt å prøve meg frem litt med lukkertid, iso, blender og litt div., så nå begynner det virkelig å bli morsomt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...