zoltar Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Driver og setter sammen ny PC bestående av Intel i7 920 CPU, 4 GB RAM, og et NVIDIA GTX280-kort. Brukte en PSU-kalkulator fra Thermaltake, og fant ut at 500 Watt skulle være tilstrekkelig, så jeg kjøpte et Antec 550 Watt PSU. Når jeg skal boote funker imidlertid ikke skjermkortet, pga. at det får for lite strøm. (Lyser en rød lampe bak, som i følge manualen betyr nettopp dette.) Jeg har koblet opp kortet med både en 6-pin og en 8-pin power connector, som begge kommer fra en egen utgang på PSU-en (det er modulære kabler, så begge har sin egen inngang). I følge spesifikasjonene skulle dette være mer enn nok strøm, men likevel rødt lys, og ikke noe skjermbilde. Har testet et eldre skjermkort, og PC-en virker perfekt da, så det er ikke noe feil med det andre utstyret i boksen. Noen andre som vet hva dette kan være? Er skjermkortet defekt, eller er det faktisk mulig at 550 Watt er for lite, selv om alle (inkludert leverandøren av grafikkortet) hevder det er nok? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Husk at dine andre komponenter tar også strøm! Prøv og lån en kraftigere strømforsyning av venn for å se om det hjelper, kanskje enn 650? Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Husk at dine andre komponenter tar også strøm! Prøv og lån en kraftigere strømforsyning av venn for å se om det hjelper, kanskje enn 650? Takk for svar. Det eneste som står i boksen er hovedkort, RAM, CPU og en DVD-brenner. Dette bruker langt under 550 W. Kjenner ingen som har kraftigere PSU enn 500 W, men det skal jo også være nok, så jeg kan vel låne et slikt for å se om det er feil med noen av strømutgangene på mitt PSU. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Du må også huske på at 12V linjene (og da den aktuelle du bruker) må ha nok ampére. Watt er ikke nok. Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Du må også huske på at 12V linjene (og da den aktuelle du bruker) må ha nok ampére. Watt er ikke nok. Det står 18A per 12V-linje, og GTX280 krever iflg. manualen 15A, så det skulle være nok. Hvis ikke strømforsyningen er defekt, og leverer mindre enn den skal, så kunne det jo være at flere av utgangene går på samme linje, men det står ingenting om dette i PSU-manualen, og jeg har prøvd å stokke om på kontaktene uten at det hjalp. Endret 7. januar 2009 av zoltar Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Dette bruker langt under 550 W. Kjenner ingen som har kraftigere PSU enn 500 W, men det skal jo også være nok, så jeg kan vel låne et slikt for å se om det er feil med noen av strømutgangene på mitt PSU. Husk en ting, oppgitt effekt, i ditt tilfelle 550W, ikke betyr at PSU gir ut 550W, det er noe som heter aktiv effekt (avgitt effekt) og den vil nok ligge nærmere 500W enn 550W. Og i tillegg som Patrick de Maar sier, husk på at du har stabil 12V til kortet. Jeg for min del har en Gigabyte 850W PSU, men så har jeg da 4 HD, DVD brenner, DVD spiller, 4 GB RAM og et Sapphire HD 4870 kort. Endret 7. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Dette bruker langt under 550 W. Kjenner ingen som har kraftigere PSU enn 500 W, men det skal jo også være nok, så jeg kan vel låne et slikt for å se om det er feil med noen av strømutgangene på mitt PSU. Husk en ting, oppgitt effekt, i ditt tilfelle 550W, ikke betyr at PSU gir ut 550W, det er noe som heter aktiv effekt (avgitt effekt) og den vil nok ligge nærmere 500W enn 550W. Og i tillegg som Patrick de Maar sier, husk på at du har stabil 12V til kortet. Jeg for min del har en Gigabyte 850W PSU, men så har jeg da 4 HD, DVD brenner, DVD spiller, 4 GB RAM og et Sapphire HD 4870 kort. Men uansett - med utstyret som står i boksen nå skulle maksimal last være 400W, og det hvis både CPU og grafikkort har 100% load, noe de ikke har under boot. Jeg leste reviews av mitt PSU før jeg kjøpte det (Antec NeoPower 550), og den fikk god kritikk bl.a. pga at den klarte mer enn 550W før spenningen falt. Kikket nettopp på specs på 750W PSU-er, og ser at de også ofte har 18A per 12V-linje, men forskjellen er bare at de har fler av dem. Mitt PSU har 5 kabelutganger bak, og noen ting (strømkabler til hovedkort) er fastmontert. Klarer PSU-en automatisk å velge seg 12V-linjene som er minst belastet? Jeg mener, med 5 utganger (+ hovedkort-kabler) må de tre 12V-linjene nødvendigvis bli delt mellom noen av dem. Merkelig at det ikke står noe om dette! Kanskje jeg burde gå systematisk gjennom alle de 10 kombinasjonene jeg kan koble opp kablene? Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Mitt PSU har 5 kabelutganger bak, og noen ting (strømkabler til hovedkort) er fastmontert. Klarer PSU-en automatisk å velge seg 12V-linjene som er minst belastet? Jeg mener, med 5 utganger (+ hovedkort-kabler) må de tre 12V-linjene nødvendigvis bli delt mellom noen av dem. Merkelig at det ikke står noe om dette! Kanskje jeg burde gå systematisk gjennom alle de 10 kombinasjonene jeg kan koble opp kablene? Da var det gjort - alle 10 kombinasjoner er prøvd, og det virket ikke på noen av dem => defekt PSU eller grafikkort! Låner et 500W PSU fra en kompis i morgen, og så får vi se... Lenke til kommentar
Endorfin Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 sikker på at du har koblet begge kablene til, og ordentlig, det er litt makt en må bruke. Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) sikker på at du har koblet begge kablene til, og ordentlig, det er litt makt en må bruke. "Litt makt" var en underdrivelse - jeg måtte bruke så mye makt at fingertuppene fortsatt svir, og jeg blødde fra flere av knokene etter de 10 kombinasjonene (sykt vanskelig å få ut ledningene når de først klikker på plass), så jeg tror jeg har gjort det jeg kan. Endret 7. januar 2009 av zoltar Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 sikker på at du har koblet begge kablene til, og ordentlig, det er litt makt en må bruke. "Litt makt" var en underdrivelse - jeg måtte bruke så mye makt at fingertuppene fortsatt svir, og jeg blødde fra flere av knokene etter de 10 kombinasjonene (sykt vanskelig å få ut ledningene når de først klikker på plass), så jeg tror jeg har gjort det jeg kan. Hehe hørtes ut som du har brukt nok makt da ja om man starte og blå på fingertupper og knoker. ikke bokse pluggene på plass, den blir kansje litt drøy Lenke til kommentar
Ansiktets fjes Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det var sikkert når han dro ut kablene, så satt de bom fast før de plutselig løsnet og han smalt hånden i en del på kabinettet Men OT: Kan du ikke reklamere vist det er under 30 dager siden du kjøpte PSU-en? Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Det var sikkert når han dro ut kablene, så satt de bom fast før de plutselig løsnet og han smalt hånden i en del på kabinettet Stemmer. Burde ikke utfordret skjebnen ved å sette alt inn i kabinettet utestet. Ikke bare ble det smertefullt, men det er jo kjent at, jo mer man skrur på plass uten å teste, jo mindre sannsynlig er det at det virker. Kan vel ikke kalle det Murphys lov, men det er trolig de samme teknologidemonene som håndhever denne loven. Men OT: Kan du ikke reklamere vist det er under 30 dager siden du kjøpte PSU-en? Det er planen, men først jeg må finne ut hva som er defekt. De som solgte meg grafikkortet tror det er strømforsyningen, mens de som solgte meg strømforsyningen tror det er grafikkortet. Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Løsningen kom som lyn fra blå himmel mens jeg satt på jobben i dag. Grafikkortet krever to strømkontakter: En 6-pins, og en 8-pins. Strømforsyningen min hadde ekstra 6-pins kontakt, men ikke 8-pins, så jeg måtte bruke et adapter som konverterer vanlig IDE-strømkontakt til 8-pins kontakt. Adapteret hadde to IDE-plugger. Jeg plugget inn kun én IDE kontakt i denne, da jeg tenkte at den andre sikkert bare var der slik at man kunne koble mer på samme linje. FEIL! Man måtte faktisk koble to IDE-kontakter på det ene 8-pins adapteret. Nå er i allefall løsningen dokumentert, for andre som er like tilbakestående som meg... Endret 8. januar 2009 av zoltar Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 , første gang jeg leste tråden, var iferd med å skrive løsningen.. Bruk [LØST] knappen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå