Gå til innhold

Råd rundt IT-drift, firma med få brukere.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hjelper et borettslag med 4-5 faste brukere med å få tak i driftstjenestetilbydere.

 

De har behov for en filserver (lokal eller ekstern), mail (mot eget domene, lokal eller ekstern), samt telefonsupport rundt løsningen. De ønsker windows XP/Vista.

 

Noen anbefalinger rundt hvilke firmaer som drifter såpass små kunder?

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville styrt unna de store kjente. Jeg/vi har kapret mange kunder fra større selskaper som føler seg nedprioritert i forhold til storkunder. Samtidig ville jeg vært forsiktig med de minste. Enkeltpersoner som driver alene leverer ofte gode tjenester og god service til en billig penge, men har noen ulemper. Det går først og fremst på kapasitet. En enkeltperson er alene, og har gjerne andre kunder. Hva om vedkommende blir sittende fast hos en annen kunde når det brenner hos deg? Hva når vedkommende blir syk, eller må ha en ferie (jeg kjenner folk som ikke tar ferie pga kunder, men antar de er i mindretall). En person alene kan heller ikke vite alt, og selv om noen av de flinkeste jeg vet om jobber alene så klarer selv ikke de å favne over alle områder man må ha god kunnskap for å være en totalleverandør.

 

Jeg anbefaler heller å finne en mindre leverandør med 4-5 konsulenter, som leverer et produkt og en avtale som passer kunden. Da får man fordelene av en liten leverandør som må prioritere kunder og service samtidig som de konkurerer i et stramt marked og må prise seg konkuransedyktig. Man får også en leverandør som er bedre sikret mot sykdom og fravær.

Lenke til kommentar

Litt uenig med enden. Ut i min definisjon av behovene i et borettslag så spiller det ingen rolle om konsulenten kommer fra et enkeltmannsforetak med en ansatt, eller mindre konsulentselskap. Enig i at jeg ville styrt unna de store selskapene. I borettslag er det privatpersoners penger man brukes. Finn heller noen som er billig, og som virker dyktig. Kravene deres er meget grunnleggende og en hvilke som helst konsulent klarer å ordne på relativt kort tid! Om man har litt fingerferdigheter innen IT kunne dere selv tatt driften. :-)

 

Nå er dette selvsagt antakelser fra min side, ut i fra hvordan jeg ser på behovene til et borettslag. Kanskje dere andre behov enn hva jeg ser for meg.

Lenke til kommentar

Men enden's poenger rundt kapasitet og kunnskapsnivå er gode. En person som driver alene vil på ett eller annet tidspunkt støtte på problemer rundt sykdom, ferie, personlige årsaker og generell arbeidsmengde. Og selv en person er dyktig, så klarer man ikke å svelge unna alt. Dessuten, et større selskap har ofte mer arbeid og mer praktisk erfaring = mer faktisk kunnskap. Kan være greit å få med dette også.

 

Vi har en IT-konsulent som farter rundt her i området og brenner seg ut på å aldri tar fri, ferie, presser seg på jobb selv om han er syk og private gjøremål blir ofte utført med en kunde på telefonen. Han kan det han jobber med og kundene får god service, i dag. Den dagen vedkommende er utbrent står kundene alene.

Lenke til kommentar

Jeg informasjonen er veldig vag. 4-5 brukere, men samtidig så er det norges 3je største borettslag. Er det bare 4-5 som skal bruke denne løsningen?

Tipper jeg missforstår, men etter sånn jeg leser det ville jeg gjort alt privat og spart mye penger.

og nei, det er bedriftene som bruker absolutt største partene av pengene her i verden.

Lenke til kommentar
Litt uenig med enden. Ut i min definisjon av behovene i et borettslag så spiller det ingen rolle om konsulenten kommer fra et enkeltmannsforetak med en ansatt, eller mindre konsulentselskap. Enig i at jeg ville styrt unna de store selskapene. I borettslag er det privatpersoners penger man brukes. Finn heller noen som er billig, og som virker dyktig. Kravene deres er meget grunnleggende og en hvilke som helst konsulent klarer å ordne på relativt kort tid! Om man har litt fingerferdigheter innen IT kunne dere selv tatt driften. :-)

 

Nå er dette selvsagt antakelser fra min side, ut i fra hvordan jeg ser på behovene til et borettslag. Kanskje dere andre behov enn hva jeg ser for meg.

Jeg kan ikke se hvorfor et borettslag nødvendigvis skal ha slappere krav til respons og kvalitet enn andre som trenger IT-drift. Det har i alle fall ikke de borettslagene jeg drifter :)

 

Justin_Sane; de fire-fem personene er er ansatte i driftsselskapet tipper jeg. Det er slik jeg forstår det snakk om drift at IT-utstyret til driftsavdelingen, ikke beboerne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er til de ansatte, ja... Og med rehabiliteringer i 100-millionerskronerklassen og masse møter, er det kjekt med et datasystem som gjør jobben ;)

 

Av ren nysgjerrighet, hvem endte du opp med å anbefale?

Hvis du enda ikke har anbefalt noen så send meg gjerne en PM (representerer middels stort konsulentfirma).

 

-Raumarik

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...