NothgaliC Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Driver for øyeblikket å formulerer en generell søknad som jeg skal sende ut til diverse bedrifter i håp om å bli ansatt. Er snart ferdig med lærlingtida som IKT-lærling på en skole. Fornavn Etternavn Adresse postnummer Sted 07.01.2009 Mobil: xx xx xx xx Epost: [email protected] adresse info til arbeidsgiver. Søknad om arbeids stilling som IKT-Driftsoperatør(?) Jeg jobber for tiden som lærling ved xxxx VGS og slutter rett etter fellesferien og tar fagprøven da. Jeg er født og oppvokst i Xxxxx. Jeg har hatt stor interesse for data i mange år. Jeg liker veldig godt å holde på med service og reparere PC-er. Det er det jeg liker best. I fritiden liker jeg veldig godt å holde på med spill og film. Jeg er nå i mitt siste halvår som IKT-Lærling, og jeg tar fagprøva rett etter fellesferien er slutt regner jeg med. Datoen er ikke fastsatt enda. I lærlingtiden har jeg jobbet med Windows Server 2003 og oppdratt en del kunnskaper om det. Der jeg jobbet har vi tre maskiner med Windows Server 2003, hvorav en er konfigurert av meg. Den som jeg jobber mest med har ISA server 2004 som jeg også jobber en del med. Har også jobbet en del med PCene til elevene og lærerne på skolen og fikset en del forskjellige problemer. Mest med Windows XP og Vista, men en sjelden gang Mac. Jeg er en vennlig og positiv person som prøver å hjelpe andre og gjøre et godt inntrykk. Det å være profesjonell, effektiv og vennlig ovenfor sluttbrukerne er veldig viktig for meg. Jobber også veldig effektivt i en gruppe. Jeg liker varierte og utfordrende oppgaver og å jobbe med teknologi jeg ikke er så godt kjent med og utvide kunnskapen min er noe jeg trives med. Har heller ingen problemer med å jobbe overtid for å få jobben gjort når det trengs. Med vennlig hilsen xo xo Merk, dette er ikke det endelige utkastet, men et "work in progress" har ingen intensjoner om å sende ut søknaden slik som den er nå. Vil bare vite om det er noe dere som har erfaring med dette mener jeg må legge til. Endret 13. januar 2009 av NothgaliC Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 vil anbefalle deg å ikke sende ut generelle søknader, men å skreddersy søknaden til de du skal søke jobb hos. det søknaden sier om deg dine kunnskaper er: du liker å reparere pc`r. står ingenting om erfaring, kunnskap eller noe annet som er relevant for vanlige it-jobber. har du erfaring med office, windows, linux, brukerstøtte, drifting osv? hva har du drevet med i lærlingtiden? Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 litt bedre nå? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Vær forsiktig med hvordan du formulerer svake sider om deg selv. Følgende setninger kan vel redigeres bort eller formuleres litt mer elegant. Jeg har hatt stor interesse for data i mange år. Jeg liker veldig godt å holde på med service og reparere PC-er. Det er egentlig det jeg liker best. I tillegg liker jeg veldig godt å holde på med spill og film. Det høres ut som du snakker om ett skolefag du er middels begeistret for når du bruker ordet egentlig. Jeg har hatt stor interesse for data i mange år. Jeg liker veldig godt å holde på med service og reparere PC-er. Det er egentlig det jeg liker best. I tillegg liker jeg veldig godt å holde på med spill og film. Dersom dette ikke har noe med jobben du søker på og dette er fritidsyssel så legg til "På fritiden..". Oppdragsgiver spør gjerne om du har hobbyer så dette er ellers i orden å ta med. I lærlingtiden har jeg holdt mye på med Windows Server 2003. Har blant annet konfigurert en webserver, og en annen domenekontroller og filserver, og lagd dokumentasjon til disse. Har også holdt på med ISA server 2004. Har også holdt på en del med PCene til elevene og lærerne på skolen og fikset en del forskjellige problemer. Mest med Windows XP og Vista, men en sjelden gang Mac. Linux har jeg også veldig liten erfaring med bortsett fra en liten periode jeg hadde det installert på min egen PC. Tror ikke du behøver å utbrodere at du ikke kan Linux. Ta bort. Selv mener jeg at jeg er en vennlig og positiv person som prøver å være vennlig mot andre, hjelpe andre og gjøre et godt inntrykk. Det å være profesjonell, effektiv og vennlig ovenfor ”kundene” er veldig viktig for meg. Hva med å si sluttbruker istede for "kundene"? Virker litt nedlatende å bruke gåsetegn på noe som liksom skal være "viktig". Lykke til!!.. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) brukte ordet kunder i gåsetegn fordi jeg jobber på en skole. Og synes det er litt rart å bruke ordet kundene for elevene. Men ja, ser poenget ditt så jeg har bytta det til "sluttbrukere" nå. Endret 8. januar 2009 av NothgaliC Lenke til kommentar
kdog Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Selv mener jeg at jeg er en vennlig og positiv person som prøver å være vennlig mot andre, hjelpe andre og gjøre et godt inntrykk. Det å være profesjonell, effektiv og vennlig ovenfor sluttbrukerne er veldig viktig for meg. I motsetning til hva andre sier? I en jobbsøknad er det lov å skryte. Jeg er en positiv og vennlig person ... Videre virker det litt rart å skrive at man "prøver å være vennlig og gjøre et godt inntrykk". Du har nevnt "vennlig" tre steder i to setninger. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 2stk setninger som starter med "har også holdt på", prøv å endre litt på det Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Du er ferdig som lærling men sender ut søknad til læreplass? (ref tittelen på søknaden) Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Skrev litt feil der. Har endra litt på den nå. Men er litt i tvil på om overskrifta på søknaden er god nok. Men det er vel en av tinga jeg skal skreddersy når jeg sender søknaden rundt. Gå for noe "søker etter en stilling på IT avdelinga deres etter endt lærlingtid" eller noe i den dur. Endret 11. januar 2009 av NothgaliC Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Undersøk mer om hva den bedriften du skal søke hos driver med. Generelle søknader er bånn i bøtta. Ikke ta med hva du heter og hvor gammel du er. Hva du heter skal stå på den formelle delen av søknaden (som regel på toppen). Alder og fødselsdato og slikt skal stå i CV. Viktigste å få med er din motivasjon for å få akkurat den jobben og hvordan du er som person. Her kan du skryte så mye du vil om det selv. Få med hva du kan godt og er stolt av og nevn det relatert til bedriften og hva slags jobb det er. Søknad om arbeids stilling som IKT-Driftsoperatør(?) Finn ut hva relevante stillinger i den spesifikke bedriften har rundt drift. Hvis det ikke står på nettstedene, send en mail og spør! Etter min mening, ikke send inn en åpen søknad uten å spørre. For da kun du senere referere til den korrespondansen i søknadsbrevet. Jeg har nå gått ett og ett halvt år som IKT lærling og har bestemt meg for at dette er noe jeg har lyst til å fortsette med fordi det er så mye å lære og å jobbe med. Her virker du usikker. Den siste setningen er også dårlig formulert. I lærlingtiden har jeg holdt mye på med Windows Server 2003. Har blant annet konfigurert en webserver, og en annen domenekontroller og filserver, og lagd dokumentasjon til disse. Har også holdt på med ISA server 2004. Holder også på en del med PCene til elevene og lærerne på skolen og fikset en del forskjellige problemer. Mest med Windows XP og Vista, men en sjelden gang Mac. Bra, få med hva du har gjort. Men du virker litt uentusiastisk. "holdt på med" er et dårlig uttrykk, bruk heller "jobbet med" eller liknende. Få med hva du har gjort og kan. Vær litt mer cocky. Send en mail til bedriften og spør spesifikt hva slags teknologier de bruker. Hvis du ikke kan det, lær deg det eller generaliser uttrykket. Hvorfor vil en bedrift ansette en som kan noe de ikke har bruk for? Evt. nevn at du kan det og det men gjerne vil lære mer om <spesifikk teknologi>. Hva var utfordringene i det du gjorde? Fant du ut en smart løsning andre ikke ville ha tenkt på? Jeg er en vennlig og positiv person som prøver å hjelpe andre og gjøre et godt inntrykk. Det å være profesjonell, effektiv og vennlig ovenfor sluttbrukerne er veldig viktig for meg. Jeg liker utfordringer og varierte oppgaver. Utbroder. Tenk ut fler av dine positive egenskaper. En god søknad er alfa og omega. Så bruk flid på den og gjør mye research. Jeg synes det viktigste av alt er å enten ringe eller sende en epost og få vite hva slags teknologier osv. de bruker. Det koster ingenting og kan telle positivt. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Har gjort en del endringer på den nå. Men denne søknaden er bare et utgangspunkt å gå etter, hensikten er bare å vite hva jeg bør ha med. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har gjort en del endringer på den nå. Men denne søknaden er bare et utgangspunkt å gå etter, hensikten er bare å vite hva jeg bør ha med. Jeg ville tatt til meg tipsene som kommer frem, uansett hva du i utgangspunktet lurte på. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Selvsagt tar jeg til meg tipsene. Slik den er nå er den jo latterlig mye bedre en utgangspunktet var. Og det kan jeg jo takke de som har gitt meg tipsa. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hei du min gode venn og fiende! Kan De være så snill Henrik og fjerne orddelingsfeilen i første linje af søknaden? Arbeidsstilling er det eneste riktige Henrik, det formelig svir i mine øyne når jeg ser dette. I en jobbsøknad er det viktig å ha skrift og stil i orden, dette er ditt første møte med en potensiell arbeidsgiver Henrik. Ergo er det ditt fulle ansvar å opptre, Henrik! Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Godt noen passer på ordelingsfeil i gamle tråder! :!: Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) oi, la ikke merke til den der. flaut. Takk for all hjelp jeg har fått, forresten. Søknaden har blitt mye bedre på grunn av den Endret 10. mars 2009 av NothgaliC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå