Gå til innhold

Særemne - Bildet av Dorian Gray

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nok gått på en liten smell her, men jeg prøver uansett. Jeg er på siste året på allmenfag og presterte å velge Bildet av Dorian Gray som særemne. Boken er lest, men nå skal jeg finne bok #2 hvor man kan dra eventuelle paralleller til den og dette har vist seg vanskeligere enn jeg trodde. Hverken bibliotekaren eller læreren min hadde noen gode forslag, de foreslo Blikktrommen og/eller Trette menn, men det er nå 4 dager til jeg skal ha skrivd en nynorsk sammenligning (eller noe i den duren) av disse to bøkene og da kan jeg ikke bære meg til å lese og forstå 600 sider med halv-tung litteratur for så og prøve å formulere meg på nynorsk av alle ting.

Så spørsmålet mitt blir jo da selvfølgelig, er det noen som kan anbefale noen bøker som er i en mer rimelig lengde, som f.eks Bildet av Dorian Gray, hvor det er i det hele tatt er mulig å skrive en sammenligning. Kom til å tenke på om det kanskje hadde vært mulig å skape et slags invers speilbildet av boken slik at der hvor Dorian Gray er forfengelig og ønsker evig ungdom og der Lord Henry Wotton konstant påpeker styggheten ved alderdom ser en karakter i en annen bok skjønnheten ved livets syklus, alderdom og døden. Jeg vet virkelig ikke helt, bare en idé som jeg kom til å tenke på akkurat nå. Er jo selvfølgelig åpen for forslag som folk vil komme med, men det er ikke først og fremst det jeg spør etter.

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du ha noe kjapt, lettlest og bra skrevet som man kan trekke klare paralleller til så ville jeg gått for American Psycho. Den tar utgangspunkt i en protagonist som baserer hele livet sitt på sitt ytre gjennom enorm pleie av kropp, ansikt, fasade, leilighet, restauranter, til og med visittkort, og lar sitt indre råtne bort. Boken vil ta deg en liten dag å lese, den er anerkjent og edgy samtidig som den er utrolig underholdende med klare paralleller til Dorian Gray. Handlingsforløpet i bøkene er ikke helt like, og måten narsissismen og den overfladiske naturen fremstilles på er ikke helt like, men det er mye å hente. Man kan blant annet ta for seg Batemans Wotton, Timothy Bryce, som på ingen måte er bedre enn ham selv. De lever i en tid hvor slik oppførsel og tankegang er helt akspetabelt - Dorians tiår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...